Max Verstappen verraste iedereen met zijn kalme houding tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan, ondanks de aanhoudende problemen bij Red Bull. Hij deed niet mee om de overwinning en eindigde als zesde, maar zijn rust verraadt dat er iets groters in de lucht hangt bij Red Bull.
Na de race gaf hij toe dat hij persoonlijk betrokken was bij een wijziging in de setup van zijn auto die verkeerd uitpakte. Maar in plaats van boos te worden, bleef hij opvallend relaxed, wat doet vermoeden dat hij vertrouwen heeft in de richting waarin het team beweegt.
“We dachten dat het een goede richting zou zijn, maar dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn,” zei Verstappen na de race, schouderophalend alsof het allemaal wel goed zou komen.
Verstappen’s rol in de setup-keuzes
Tijdens het weekend in Baku besloot Verstappen zelf om de setup van zijn auto aan te passen vlak voor de kwalificatie. Hij verwachtte dat de auto hierdoor beter zou sturen, maar dat pakte anders uit.
De auto werd juist moeilijk te controleren, vooral in de langzame bochten waar de banden nauwelijks grip hadden op het gladde asfalt. Daardoor kon hij niet het maximale uit de auto halen.
“De auto sprong veel rond, vooral in de langzame bochten. We probeerden het te verbeteren, maar het werd eigenlijk alleen maar slechter,” zei hij met een lichte lach, alsof hij wist dat dit maar een tijdelijk probleem was.
Wat opviel was de manier waarop Verstappen over de situatie sprak. Waar hij eerder in het seizoen zijn frustraties niet onder stoelen of banken stak, leek hij deze keer optimistisch, ondanks het teleurstellende resultaat.
Red Bulls nieuwste update
Een belangrijk aspect van het weekend in Baku was de nieuwe vloer die Red Bull introduceerde. Deze update moest de aerodynamische prestaties verbeteren door subtiele aanpassingen in de luchtstroom onder de auto.
Hoewel Verstappen de voordelen hiervan niet meteen zag, merkte teamgenoot Sergio Perez wél verbetering, wat hoop geeft voor de komende races.
“Het algemene gedrag van de auto is beter,” gaf Verstappen toe, zelfs al had hij zelf nog wat moeite met de setup.
Perez presteerde duidelijk beter in de race. Hij wist langer op zijn banden te blijven rijden zonder problemen met slijtage, terwijl Verstappen op zowel de medium- als harde band sneller door zijn banden heen was.
De verschillen tussen Verstappen en Perez
De verschillen in de setups van Verstappen en Perez speelden een grote rol in hun uiteenlopende resultaten in Baku. Perez voelde zich meer thuis in de RB20, wat leidde tot een betere race voor hem.
Dit onderstreept dat Red Bull, ondanks Verstappens mindere resultaat, wel vooruitgang boekt in het begrijpen van hun auto.
“Checo Perez wist de auto goed onder controle te houden en zijn banden in betere staat te houden dan Max,” verklaarde Christian Horner, zichtbaar trots op het feit dat het team stappen in de juiste richting zet.
Horner gaf ook aan dat het team een uitgebreide analyse zou uitvoeren om te begrijpen hoe de setups van de twee coureurs zo verschillend uitpakten en hoe ze dit kunnen optimaliseren voor toekomstige races.
Red Bull’s toekomstplannen
Ondanks Verstappens tegenvallende prestaties is er reden voor optimisme bij Red Bull. De nieuwe vloer lijkt potentie te hebben, vooral als we naar Perez’ prestaties kijken.
Voor Verstappen is het nu vooral een kwestie van de juiste afstelling vinden om het maximale uit de auto te halen. Het is duidelijk dat het team de goede kant op gaat, ook al kost het wat tijd.
In de komende races zal Red Bull zich blijven richten op het vinden van de perfecte balans in de auto. De lessen die ze in Baku leerden, samen met eerdere inzichten, helpen hen om stap voor stap vooruitgang te boeken.
Zoals Horner zei: “We hebben verbeteringen doorgevoerd, nu is het een kwestie van verder bouwen.”
- Verstappen kwalificeerde zich als zesde in Baku, meer dan een halve seconde achter pole-sitter Charles Leclerc.
- Perez eindigde als vierde in de race, terwijl Verstappen als zesde over de finish kwam.
- De nieuwe vloer van de RB20 zorgde voor beter aerodynamisch gedrag, vooral zichtbaar bij Perez, die minder last had van bandenslijtage.
Coureur | Kwalificatietijd | Eindpositie |
---|---|---|
Verstappen | P6 | P6 |
Perez | P4 | P4 |
De opkomst van McLaren
Naast de interne problemen bij Red Bull, is de opkomst van McLaren een extra uitdaging. McLaren, dat met de MCL38 grote sprongen voorwaarts heeft gemaakt, neemt nu een leidende positie in het constructeurskampioenschap.
Dit zet extra druk op Red Bull, dat moeite heeft om dezelfde consistentie te vinden met hun RB20.
McLaren’s sterke prestaties laten zien hoe uitdagend de huidige technische regels zijn voor alle teams. Zelfs grote namen als Red Bull en Mercedes hebben moeite om hun data goed te laten corresponderen met de daadwerkelijke prestaties op de baan. Het toont aan dat zelfs de beste teams in de Formule 1 soms tegen onverwachte problemen aanlopen.
“Misschien zijn we iets te complex bezig geweest met onze auto, en moeten we het weer wat eenvoudiger maken,” gaf Horner toe, waarbij hij lachend suggereerde dat minder soms echt meer kan zijn.