Mercedes heeft het zwaar dit seizoen. Na drie overwinningen in vier races voor de zomerstop lijkt die glorie nu ver weg. Wat is er gebeurd? Een combinatie van technische keuzes en omstandigheden die niet meer in hun voordeel werken, heeft hun dominantie doen verdampen.
Een van de belangrijkste redenen voor de piek in prestaties was de introductie van een nieuwe voorvleugel. Christian Horner, teambaas van Red Bull, gaf zelfs toe dat deze vleugel Mercedes en McLaren flink vooruit heeft geholpen.
Maar zoals we nu weten, was dat maar een deel van het verhaal. Andere factoren hebben een veel grotere invloed gehad op de terugval van het team.
“Het nieuwe vloerontwerp bleek niet zo effectief als we dachten, en heeft op verschillende circuits zelfs voor balansproblemen gezorgd,”
vertelde Mercedes-technisch directeur James Allison.
Technische moeilijkheden en lastige circuits
Na de zomerstop begon het gevecht voor Mercedes pas echt. Tijdens de Grand Prix van Nederland op Zandvoort, waar het weer alle kanten op ging, bleek de auto alles behalve consistent.
George Russell en Lewis Hamilton eindigden als zevende en achtste – niet bepaald indrukwekkend. Vooral in de bochtige secties van het circuit leek de auto alle kanten op te willen, behalve de goede.
Op Monza, waar snelheid koning is, was het weer raak. De auto verloor opnieuw aan balans, mede door problemen met de bandentemperaturen tijdens langere stints. Hamilton eindigde vijfde, Russell zevende. Het team probeerde nog te sleutelen aan de afstelling, maar niets leek te werken.
De vloerupgrades: een lastige puzzel
De nieuwe vloer, geïntroduceerd bij de Grand Prix van België, heeft misschien meer vragen opgeroepen dan antwoorden gegeven. Hamilton klaagde tijdens de trainingen al over instabiliteit, en het team besloot voor de race terug te schakelen naar de oude vloerspecificatie.
Dat werkte wonderwel, en Hamilton won de race. Toch bleef het probleem in de lucht hangen.
In Zandvoort probeerde Mercedes die nieuwe vloer opnieuw, maar zonder succes. De auto voelde weer wankel aan. Tijdens de Grand Prix van Bakoe werd de vloer uiteindelijk helemaal niet meer gebruikt.
Het leek alsof het team even opgelucht ademhaalde toen Russell de snelste tijd noteerde in de vrije training, maar tijdens de kwalificatie kwamen de problemen gewoon weer terug.
De grillige prestaties en banden
Een van de grootste problemen voor Mercedes dit seizoen is de enorme inconsistentie in de prestaties van de auto. Russell legde het kort en bondig uit: het verschil in rondetijden is soms te bizar voor woorden, zelfs tijdens dezelfde race.
“In Bakoe reed ik eerst 1,5 seconden langzamer dan de leiders, maar in de laatste 20 ronden was ik ineens een halve seconde sneller, alleen door over te schakelen van medium- naar hard-compound banden,”
vertelde Russell na de race in Bakoe.
Dit soort uitspraken wijst op een groter probleem met de afstelling van de auto en hoe het chassis omgaat met de banden. Hoewel alle teams te maken hebben met bandentemperaturen, lijken deze problemen bij Mercedes extra versterkt door de instabiliteit van de auto.
Prestaties van Mercedes na zomerstop 2024
Circuit | Resultaat Hamilton | Resultaat Russell | Opmerkingen |
---|---|---|---|
Zandvoort | 8e | 7e | Problemen met balans en instabiliteit in bochtige secties |
Monza | 5e | 7e | Problemen met banden en balansverlies tijdens lange stints |
Bakoe | 9e (start vanuit pitlane) | 3e | Problemen met bandentemperatuur en instabiliteit bij rempunten |
Circuits en technische specificaties
Een ander punt dat Mercedes parten speelt, is de gevoeligheid van hun auto voor verschillende circuitlayouts. Op circuits met snelle bochten en lange rechte stukken, zoals Spa en Monza, presteert de Mercedes-auto veel beter dan op langzame, technische banen zoals Zandvoort en Bakoe.
Deze gevoeligheid komt vooral door de aerodynamische balans en het ontwerp van de vloer.
De vloerproblemen laten zien dat Mercedes nog niet helemaal begrijpt waar hun prestatieproblemen vandaan komen. De nieuwe vloer, bedoeld om meer downforce te genereren, zorgde op sommige circuits juist voor problemen met de belasting op de banden. Hierdoor moest het team terugvallen op oudere onderdelen, met gemengde resultaten tot gevolg.
Toekomst en de ontwikkelingsstrategie
Mercedes heeft in 2024 flinke stappen gezet, maar de echte doorbraak laat nog op zich wachten. Dit is niet ongebruikelijk in het huidige ground-effect tijdperk van de Formule 1, waarin nieuwe onderdelen vaak onverwachte problemen met zich meebrengen.
Zoals teambaas Toto Wolff aangaf:
“Het is lastig om precies te achterhalen waar de prestatieverschillen vandaan komen, maar we blijven analyseren en werken aan een oplossing.”
Wolff benadrukte ook dat Mercedes werkt aan een nieuwe vloer voor de Grand Prix van de Verenigde Staten. Dit zou voor een doorbraak kunnen zorgen, maar voorlopig blijft het team zoeken naar manieren om hun auto stabieler te maken onder verschillende omstandigheden. Het blijft spannend of Mercedes de consistentie kan hervinden die hen zo succesvol maakte.