Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws F1-teams onthullen upgrades voor Belgische GP: Dit mogen we verwachten
F1 nieuws

F1-teams onthullen upgrades voor Belgische GP: Dit mogen we verwachten

92
williams
Foto: F1Unchained

De Formule 1-teams hebben een reeks upgrades onthuld voor de Belgische Grand Prix op het iconische circuit van Spa-Francorchamps. Mercedes en McLaren springen eruit met de meest uitgebreide paketten, terwijl andere teams zich richten op circuitspecifieke aanpassingen. Mercedes brengt updates voor de voorvleugel, vloer en achtervleugel, gericht op het verbeteren van de aerodynamische efficiëntie en downforce.

McLaren introduceert wijzigingen aan de diffuser, achtervleugel en remkoeling, afgestemd op de unieke lay-out van Spa. Red Bull, Ferrari en Alpine hebben ook upgrades aangekondigd, variërend van kleine aanpassingen tot meer significante veranderingen aan de vloer en aerodynamica.

Mercedes zet in op prestatieverbetering

Mercedes heeft een ambitieus upgradepakket meegebracht naar Spa, gericht op het voortzetten van hun recente opleving in vorm. Het team heeft de voorvleugelendplates opnieuw geprofileerd voor een betere aerodynamische efficiëntie en minder luchtweerstand. De vloerelementen zijn opnieuw uitgelijnd om de luchtstroom naar de diffuser te verbeteren, wat resulteert in een netto toename van de downforce.

Teambaas Toto Wolff benadrukt het belang van deze updates: “We vinden prestaties, we brengen het op de auto en het vertaalt zich in rondetijd. Dat was de afgelopen twee jaar niet het geval. Er komt nog meer in termen van prestaties. We brengen updates naar Boedapest en Spa.”

Deze upgrades zijn niet alleen gericht op onmiddellijke prestatieverbetering, maar leggen ook de basis voor de W15 van 2024. Mercedes lijkt een combinatie van verschillende autoconcepten van rivaliserende teams na te streven, met de Red Bull RB19 als belangrijkste inspiratiebron.

McLaren’s uitgebreide aanpassingen voor Spa

McLaren heeft een indrukwekkend pakket upgrades meegebracht naar Spa, met zowel circuitspecifieke als ontwikkelingsgerichte onderdelen. De achtervleugel en beam wing zijn aangepast aan de lay-out van het circuit, terwijl de diffuser een gewijzigde hellingshoek heeft gekregen voor betere prestaties van de onderkant van de auto.

Een opvallende toevoeging is een winglet op de achterste hoek van de carrosserie, die direct downforce op het wiel produceert. De stroomlijnkap van de voorwielophanging is aangepast om de luchtstroom te verbeteren. Deze upgrades tonen McLaren’s toewijding aan continue ontwikkeling en optimalisatie voor specifieke circuits.

Red Bull’s subtiele aanpassingen

Ondanks hun comfortabele voorsprong in het kampioenschap, heeft Red Bull toch enkele upgrades meegebracht naar Spa. De focus ligt op het aanpassen van de motorafdekking om de koeluitlaatopening voor de bovenste achterwielophanging te verkleinen. Dit is een reactie op de verwachte koelere weersomstandigheden in Spa.

Deze subtiele wijziging onderstreept Red Bull’s aandacht voor detail en hun vermogen om de auto fijn af te stemmen voor specifieke omstandigheden. Het team blijft zoeken naar manieren om hun dominante positie te behouden, zelfs met kleine aanpassingen.

Ferrari’s focus op aerodynamica

Ferrari heeft zich beperkt tot een standaard wijziging van de achtervleugel om de luchtweerstand te verminderen voor de Belgische Grand Prix. Deze relatief bescheiden update weerspiegelt mogelijk de uitdagingen waarmee het team wordt geconfronteerd in het huidige seizoen.

De focus op het verminderen van de luchtweerstand is cruciaal voor Spa, gezien de lange rechte stukken en snelle bochten van het circuit. Ferrari hoopt met deze aanpassing hun concurrentiepositie te verbeteren op een baan waar topsnelheid van groot belang is.

Alpine’s herstelpoging met nieuwe onderdelen

Na twee teleurstellende races in Silverstone en op de Hungaroring, waar beide auto’s uitvielen, komt Alpine met nieuwe upgrades naar Spa. Het team introduceert een nieuwe voorvleugel en vloer. De voorvleugel is ontworpen om de luchtweerstand te verminderen, terwijl de vloer gericht is op het verhogen van de downforce door middel van verschillende kleine lokale verbeteringen.

Teambaas Otmar Szafnauer toonde zich optimistisch over deze upgrades: “We zullen terugkomen en hebben nieuwe vloer-upgrades meegebracht naar Spa.” Deze aanpassingen zijn cruciaal voor Alpine om hun seizoen weer op de rails te krijgen en hun positie in het middenveld te verbeteren.

Gerelateerd nieuws

Russell verbaasd door wisselende prestaties tijdens GP Azerbeidzjan: ‘we waren echt traag’

George Russell gaf na de Grand Prix van Azerbeidzjan openhartig toe dat...

Oscar Piastri over de crash tussen Perez en Sainz: ‘geen beste vrienden’

Het hele weekend hing er al wat in de lucht tussen Carlos...

Perez confronteert Sainz: Wat gebeurde er na de crash in Baku?

Na de crash tussen Sergio Perez en Carlos Sainz in de slotfase...

Lando Norris verduidelijkt ‘snitch’-beschuldiging over VSC-incident met Verstappen

Lando Norris heeft in een interview duidelijk gemaakt dat hij niet probeerde...

Red Bull onderzoekt flexibele voorvleugels: FIA verduidelijking noodzakelijk

Red Bull is bereid om de route van flexibele voorvleugels te verkennen,...

Perez krijgt psychologische boost: ‘balansproblemen bij Red Bull komen niet alleen van hem’

Sergio Perez heeft een aanzienlijke psychologische boost ervaren sinds gebleken is dat...

Overstap Verstappen naar Aston Martin dichterbij: ‘hij brengt teams naar de top’

De toekomst van Max Verstappen bij Red Bull lijkt steeds meer op...

Zege voor Piastri in chaotische GP Azerbeidzjan, Verstappen worstelt naar P5

De Grand Prix van Azerbeidzjan kende een spectaculaire ontknoping met Oscar Piastri...