De strijd om verbetering onder stabiele regelgeving
Het Formule 1-seizoen van 2024 vertoont veel overeenkomsten met het einde van het seizoen 2023, vooral vanwege de stabiele regelgeving. Red Bull blijft de dominante kracht, met Ferrari op de tweede plaats die niet alleen zijn kwalificatiesnelheid behoudt, maar ook een aanzienlijke verbetering in raceprestaties laat zien, waardoor het duidelijk afstand neemt van de concurrentie. De strijd tussen Mercedes en McLaren is echter nog steeds te dicht bij elkaar om een duidelijke winnaar aan te wijzen, met de sterke en zwakke punten van beide auto’s die duidelijk zichtbaar waren in Saudi-Arabië.
De opvallende verbeteringen en teleurstellingen
Aston Martin, de verrassing van de eerste helft van 2023, heeft zich wel verbeterd, maar niet in dezelfde mate als zijn concurrenten, waardoor het nu op de vijfde plaats staat. Een opmerkelijke uitzondering is Alpine, het enige team dat in Jeddah langzamer was dan in 2023, wat wijst op een late conceptwijziging die niet het gewenste effect had. Aan de andere kant van het spectrum staat McLaren, dat samen met RB kan strijden om de titel van meest verbeterde team in de afgelopen 12 maanden, dankzij significante upgrades en ontwikkelingen.
De echte winst in racecondities
Hoewel Red Bull, Ferrari, Mercedes en Aston Martin allemaal vergelijkbaar zijn verbeterd in termen van een ronde snelheid, was het vooral de raceprestatie van Ferrari en Mercedes die vorig jaar problematisch was. Ferrari heeft duidelijk de meeste van zijn zwakheden tijdens de lange runs weten te verbeteren, met de SF-24 die veel handelbaarder en robuuster is in verschillende omstandigheden. Mercedes heeft ook een vriendelijker auto geproduceerd, maar kampte in Saudi-Arabië met problemen in snelle bochten en stuiteren, wat hun strijd met Ferrari zowel in de kwalificatie als in de race bemoeilijkte.
F1 nu een competitie van twee niveaus
Alpine, dat in 2023 als zesde eindigde in het constructeurskampioenschap, bevindt zich nu in niemandsland, waardoor de kloof tussen de top vijf teams en de rest nog groter wordt. Dit betekent dat, cynisch gezegd, wie Aston Martins Lance Stroll verslaat, effectief een punt verdient, tenzij er grote incidenten plaatsvinden. Ondanks enkele spannende momenten en verdedigingsacties, zoals die van Kevin Magnussen in Jeddah, is het onwaarschijnlijk dat deze situatie snel zal veranderen.
De Formule 1-wereld kijkt nu al uit naar de vierde ronde in Japan voor een duidelijker beeld van de werkelijke krachtsverhoudingen, aangezien Suzuka met zijn uitdagende lay-out een ideale testbaan is. Dit zal een beter inzicht geven in hoe de teams zich over de winter hebben ontwikkeld, in tegenstelling tot een vergelijking met 12 maanden geleden.
Kwalificatieprestaties 2023 versus 2024
Team | Bahrain 2023 | Saudi Arabia 2023 | Bahrain 2024 | Saudi Arabia 2024 |
---|---|---|---|---|
Red Bull | -0.6s | -0.8s | -0.6s | -0.8s |
Ferrari | -0.85s | -0.7s | -0.85s | -0.7s |
Mercedes | -0.8s | -0.5s | -0.8s | -0.5s |
McLaren | -1.5s | -1.2s | -1.5s | -1.2s |
Aston Martin | -0.8s | -0.8s | -0.8s | -0.8s |
Alpine | -0.1s | +0.3s | -0.1s | +0.3s |
Williams | -1.2s | -1.0s | -1.2s | -1.0s |
RB | -1.3s | -1.4s | -1.3s | -1.4s |
Haas | -1.0s | -0.4s | -1.0s | -0.4s |
Sauber | -0.7s | -0.3s | -0.7s | -0.3s |