Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Het gewicht van F1-auto’s: van 500 naar 800 kilogram in 50 jaar

Het gewicht van F1-auto’s: van 500 naar 800 kilogram in 50 jaar

852
Het gewicht van F1-auto’s: van 500 naar 800 kilogram in 50 jaar
Foto: Scuderia Ferrari

Een Formule 1 auto in 2025 moet minimaal 800 kilogram wegen, inclusief coureur maar zonder brandstof. Dat is 2 kilogram meer dan het seizoen ervoor, en alweer een stap omhoog in de constante evolutie van veiligheid en technologie binnen de sport.

Het gewicht van een Formule 1 auto is geen bijzaak: het bepaalt voor een groot deel de prestaties op de baan. Alles over het exacte gewicht van een F1-auto, hoe dat gewicht is opgebouwd, waarom het steeds verder stijgt en waarom elk grammetje telt in de strijd om tienden van een seconde.

Het minimumgewicht van een Formule 1 auto in 2025 is vastgesteld op 800 kilogram. Dit getal omvat de coureur en zijn uitrusting, maar exclusief brandstof. De reden voor deze verhoging is deels het nieuwe verplichte minimumgewicht van de coureur, dat is gestegen van 80 kg naar 82 kg.

“In het seizoen 2025 is het minimumgewicht van een Formule 1-auto vastgesteld op 800 kilogram, dit is inclusief de coureur maar exclusief brandstof.”

Als een coureur minder weegt dan dit minimum, moet het team extra ballastgewicht toevoegen. Zo wordt de fysieke bouw van een coureur geen oneerlijk voordeel.

Deze regel is bedoeld om ook langere en zwaardere coureurs een eerlijke kans te geven, zonder dat zij ongezond veel gewicht verliezen.

Het gewicht van een Formule 1 auto heeft directe impact op acceleratie, remkracht, bandenslijtage en bochtengedrag. Lichtere auto’s reageren sneller, maar het gaat niet alleen om minder massa: de verdeling van dat gewicht is minstens zo belangrijk.

“Teams besteden talloze uren in de windtunnel en simulators om de perfecte balans te vinden. Gewichtsverdeling is cruciaal: elke kilo die verkeerd wordt geplaatst, kan het rijgedrag drastisch veranderen.”

Het zoeken naar de perfecte balans leidt ertoe dat teams tot op de gram nauwkeurig plannen waar welk onderdeel komt. Een paar kilo te veel aan de voorkant of achterkant kan een auto onvoorspelbaar maken — met kostbare fouten tot gevolg.

Lees ook:  Webber woest op FIA: 'ze breken Oscar’s vertrouwen' – Piastri verliest titelritme na bizarre straf
Fia Concept Auto

Technische opbouw van een F1-auto

Een Formule 1 auto bestaat uit duizenden onderdelen, van het carbonfiber chassis tot de hybride powerunit. Hier een overzicht van de belangrijkste gewichtscomponenten:

  • Auto zonder brandstof, met coureur: 800 kg
  • Coureur + stoel: minimaal 82 kg
  • Banden: ongeveer 44 kg voor vier stuks
  • Brandstof: afhankelijk van het circuit, tot maximaal 110 kg bij de start
  • Overig: aerodynamische elementen, batterijen, elektronica

De banden zelf zijn ook niet licht. Eén Formule 1-band weegt tussen de 10 en 11,5 kg, afhankelijk van het type (slicks, intermediates of regenbanden). Een complete set weegt dus rond de 44 kg — exclusief velgen.

Formule 1-auto’s zijn door de jaren heen flink zwaarder geworden. In de jaren ’70 reden auto’s nog rond met een gewicht van zo’n 500 tot 600 kg. De introductie van hybride motoren, grotere afmetingen en nieuwe veiligheidssystemen zorgden voor een gestage toename.

JaarMinimumgewicht (incl. coureur, excl. brandstof)
1970500-600 kg
2010620 kg
2020750 kg
2023796 kg
2024798 kg
2025800 kg

De stijging heeft te maken met meerdere factoren: technische complexiteit, veiligheidseisen (zoals het halo-systeem), en de toevoeging van hybride technologie.

“Teams zoeken constant naar manieren om de auto’s zo licht mogelijk te maken, terwijl ze binnen de regelgeving blijven.”

In 2024 werd dat pijnlijk duidelijk toen George Russell werd gediskwalificeerd na de GP van België: zijn auto bleek na de race onder het minimumgewicht te zitten. Een klein verschil, met grote gevolgen.

De verwachting is dat het gewicht van Formule 1-auto’s in 2026 mogelijk weer wat omlaag gaat. Nieuwe regels en technische herzieningen — zoals het verdwijnen van de MGU-H en de invoering van lichtere, efficiëntere hybride onderdelen — zouden dit mogelijk maken.

Lees ook:  Sainz woest over straf na crash met Antonelli: 'dit laat zien hoe zwak de regels zijn'

Maar zolang veiligheid, elektrificatie en technische innovatie prioriteit blijven, blijft het een constante zoektocht naar balans.

Het gewicht van een Formule 1 auto is dus veel meer dan een getal. Het is een strijd tussen techniek, regelgeving en snelheid. Elk grammetje telt, en dat maakt deze discipline zo fascinerend.

Gerelateerd nieuws

Oscar Piastri Max Verstappen

Zo verdient de FIA miljoenen aan Formule 1 zonder winst te maken – en waar dat geld heen gaat

De FIA is niet zomaar een organisatie die toezicht houdt op races;...

Marina Bay Circuit

Het volledige schema van de Grand Prix van Singapore 2025 met starttijd en kanalen

De Grand Prix van Singapore 2025 wordt gereden van vrijdag 3 oktober...

Azerbeidzjan Baku Circuit

Een raceweekend in Bakoe: indrukwekkende tribunes, fanzones en skyline in Azerbeidzjan

Tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan raast een F1-auto langs eeuwenoude stadsmuren...

F1 Grand Prix Of Australia

Zo zien de statistieken eruit: waarom Bakoe elk jaar vol zit met safety car momenten

In Bakoe is de kans op een safety car bijna dubbel zo...