De prijs van een fles champagne in de Formule 1 kan flink variëren, afhankelijk van het merk en de periode. Op dit moment wordt Ferrari Trento geschonken, een mousserende wijn die voor €299 per fles over de toonbank gaat.
Reken maar uit: met vier flessen op het podium staat er voor €1200 aan drank te sprankelen. In het verleden waren de flessen echter een stuk prijziger. Van 2017 tot 2019 werd er gebruikgemaakt van Carbon-flessen, die maar liefst €3000 per stuk kostten.
Periode | Merk | Bijzonderheden |
---|---|---|
1966-1999 | Moët & Chandon | Langst dienende leverancier |
2000-2015 | G.H. Mumm | 15 jaar lang vaste partner |
2016 | Chandon | Australisch merk, technisch geen champagne |
2017-2019 | Carbon | Duurste periode, €3000 per fles |
2020 | Moët & Chandon | Korte terugkeer |
2021-heden | Ferrari Trento | Huidige leverancier, €299 per 3L fles |
Dat is bijna drie keer zo veel als de huidige totale podiumvoorraad! Deze keuze voor een champagnemerk gaat overigens niet alleen om smaak, maar vooral om sponsorcontracten en slimme marketingstrategieën.
Champagne in de Formule 1: het begon allemaal met een kurk
De traditie van champagne in de Formule 1 heeft een rijke historie die teruggaat tot 1950, toen de Argentijnse coureur Juan Manuel Fangio als eerste een fles champagne kreeg na een raceoverwinning. Het werd een rustige gewoonte, maar in 1966 gebeurde er iets onverwachts.
Tijdens de 24 uur van Le Mans schoot de kurk van Jo Siffert’s fles en het publiek kreeg een onverwachte champagnedouche. Dit gaf Dan Gurney een jaar later een idee: bij Le Mans besloot hij opzettelijk de champagne over iedereen heen te spuiten.
En zo werd het champagnespuiten een vast onderdeel van de Formule 1-podiumceremonie. Tegenwoordig symboliseert het niet alleen de overwinning, maar ook het vieren van de vreugde en opwinding na een zware race.
De keuze voor champagnemerken in de Formule 1 heeft door de jaren heen heel wat veranderingen doorgemaakt. Sponsordeals zijn hierbij vaak de drijvende kracht achter de verschillende merken op het podium:
- Moët & Chandon (1966-1999)
- G.H. Mumm (2000-2015)
- Carbon (2017-2019)
- Moët & Chandon (2020)
- Ferrari Trento (2021-heden)
Deze veranderingen laten zien dat de F1 zich altijd aanpast aan nieuwe partnerschappen. Elk champagnemerk brengt zijn eigen unieke sfeer en waarde met zich mee, wat bijdraagt aan de luxe en glamour van de sport. Het is niet zomaar champagne, het is een symbool van exclusiviteit.
Wat kosten die bubbels?
De prijs van de champagne die in de Formule 1 wordt gebruikt, varieert behoorlijk. Ferrari Trento, het huidige merk, is met €299 per fles relatief betaalbaar in vergelijking met het vorige merk, Carbon, waarvan de flessen zo’n €3000 kostten. Hier is een kort overzicht van de verschillende merken en hun prijzen:
Merk | Periode | Prijs per fles |
---|---|---|
Ferrari Trento | 2021-heden | €299 (3 liter) |
Carbon | 2017-2019 | €3000 |
Moët & Chandon | 1966-1999, 2020 | Niet gespecificeerd |
G.H. Mumm | 2000-2015 | Niet gespecificeerd |
Ferrari Trento heeft de eer om de coureurs te laten baden in iets betaalbaarder bubbels. Met vier flessen op het podium komt de totale waarde uit op €1200. Dat is nogal een verschil met de €12.000 die het koste toen Carbon de leverancier was.
Champagne in de F1: meer dan een drankje
Champagne in de Formule 1 is niet zomaar een drankje om een overwinning mee te vieren. Het is een belangrijk marketinginstrument voor de sport.
Ferrari Trento ziet Formule 1 als een perfecte partner voor wereldwijde zichtbaarheid en associatie met prestige en succes. Het merk heeft een langdurige deal met de F1 en blijft tot 2025 het officiële podiumdrankje.
“Nu zie je dat andere sporten ook vieren met champagne, maar het begon allemaal met Formule 1. Daarom is deze traditie zo iconisch geworden binnen onze sport en speelt het een grote rol in de Formule 1-show.”
En om eventuele verwarring uit de weg te helpen: Ferrari Trento heeft helemaal niets te maken met het beroemde automerk Ferrari.
Het is een Italiaans wijnhuis dat gespecialiseerd is in mousserende wijnen, en omdat deze niet uit de Franse Champagnestreek komen, mogen ze officieel geen ‘champagne’ heten.
- In races in het Midden-Oosten wordt de alcoholische champagne vervangen door rozenwater, uit respect voor de lokale cultuur.
- F1 gebruikte niet altijd flessen van drie liter. Vroeger werden Magnumflessen van 1,5 liter gebruikt.
- De huidige Jeroboamflessen van drie liter bevatten meer dan vier keer zoveel als een standaardfles, oftewel 24 glazen per fles.
- Ferrari Trento heeft een contract met de F1 tot 2025, wat betekent dat we deze bubbels de komende jaren nog zullen zien spuiten.
Deze traditie is niet meer weg te denken uit de Formule 1. Het spuiten van champagne is een symbool van succes en vreugde – en natuurlijk een marketingknaller van jewelste.