Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Formule 1-champagne kost tussen €299 en duizenden euro’s per fles

Formule 1-champagne kost tussen €299 en duizenden euro’s per fles

635
Formule 1-champagne kost tussen €299 en duizenden euro’s per fles
Foto: Tommo

Een officiële Formule 1-podiumfles Moët & Chandon van drie liter kost rond de €400. Maar dat is nog maar het begin, want speciale edities lopen op tot ver boven de duizend euro.

De zoekvraag wat kost een fles champagne van de Formule 1 draait dus niet alleen om prijs, maar ook om prestige, merkbeleving en show.

Sinds 2025 siert Moët & Chandon opnieuw het F1-podium, als vaste partner van de iconische champagneshow na elke race. De deal is meer dan symbolisch: het gaat om miljoenen euro’s, luxe marketing én een flinke slok topkwaliteit wijn.

Moët & Chandon is geen onbekende in de Formule 1. Tussen 1966 en 2000 was dit hét huismerk voor het podium. Daarna namen merken als Carbon en Ferrari Trento het stokje over, maar sinds 2025 is de Franse champagnegigant weer terug.

De samenwerking is onderdeel van een bredere overeenkomst met het moederbedrijf LVMH, dat ook Louis Vuitton, TAG Heuer en Hennessy bezit. Die deal loopt tot minstens eind 2035 en vertegenwoordigt jaarlijks een waarde van zo’n 100 miljoen dollar.

“We zijn vereerd en enthousiast om terug te keren als de officiële champagne van de Formule 1.” — Sibylle Scherer, CEO Moët & Chandon

De flessen zijn altijd van het formaat Jeroboam: drie liter puur podiumplezier.

Prijs per fles: van premium tot exclusief

Wat kost een fles champagne van de Formule 1 precies? De standaard Jeroboam van Moët & Chandon die op het podium wordt gebruikt kost ongeveer €400. Dat is de ‘normale’ variant, zonder speciale editie of design. Ter vergelijking:

  • Ferrari Trento (2021–2024): ± €299 per fles
  • Carbon Champagne (2017–2020): ruim boven de €1.000 per fles, afhankelijk van uitvoering

De Carbon-flessen waren voorzien van een carboncoating en werden soms gepresenteerd als kunstobject. Moët mikt iets minder op bling, maar meer op historie en klasse.

Lando Norris
Foto: Steffen Prößdorf

De flessen op het podium bevatten drie liter champagne en kosten zo’n vierhonderd euro voor de ‘normale’ bubbel.

Een normale champagnefles bevat 0,75 liter. De F1-podiumflessen zijn vier keer zo groot — puur om het spektakel. Tijdens de viering worden ze geschud, geknald en leeggespoten richting publiek, teamleden en fotografen.

Het grotere volume zorgt voor meer druk én langere sproeitijd. Het is onderdeel van de show: Formule 1 draait immers niet alleen om rondetijden, maar ook om uitstraling.

“De geur van verbrand rubber, het gejuich van de fans en de iconische champagneviering op het podium – dát is Formule 1 op zijn best.”

Kosten per seizoen en marketingwaarde

Hoewel de kosten per fles relatief hoog lijken, zijn ze voor teams en organisatoren een peulenschil. Alles wordt bekostigd via de commerciële deal met LVMH. Geen team hoeft dus een fles van honderden euro’s zelf aan te schaffen.

Gemiddeld worden er 20 à 22 races per seizoen gereden, met drie podiumplaatsen per race. Dat komt neer op zo’n 60 flessen per jaar, oftewel een totaalbedrag van ± €24.000 per seizoen voor alleen al de champagne.

Dat bedrag staat in schril contrast met de miljoenen euro’s die sponsorcontracten, uitzendrechten en hospitality genereren.

MerkInhoudPrijs (indicatie)PeriodeBijzonderheden
Moët & Chandon Jeroboam3 liter± €4002025–2035Officiële F1-podiumchampagne
Ferrari Trento Jeroboam3 liter± €2992021–2024Italiaanse mousserende wijn
Carbon Champagne3 liter> €1.0002017–2020Luxe carbon-coating, zeer exclusief

Gerelateerd nieuws

lewis hamilton george russell

Zo ziet het stappenplan eruit als een team in beroep wil tegen een FIA-straf

Een Formule 1-team heeft exact 96 uur om een straf juridisch aan...

red bull

Wat je nog niet wist over tijdstraffen in F1: het verschil tussen 5 en 10 seconden

Oscar Piastri verloor de overwinning op Silverstone 2025 na een 10-seconden straf...

mclaren

Zo werkt een ‘unsafe release’ bij een F1-pitstop – en dit zijn de straffen

Tijdens de sprintrace in Miami 2025 kreeg Max Verstappen een 10-seconden tijdstraf...

Pierre Gasly Alpine

Wanneer een coureur gediskwalificeerd uit een F1-race wordt: De regels en voorbeelden

In 2025 werd Lewis Hamilton na afloop van de Grand Prix van...