De Williams FW46 begon het seizoen 2024 met een aanzienlijk probleem: de auto was te zwaar. Het team schatte dat dit gewichtsoverschot leidde tot een tijdsverlies van wel 0,45 seconde per ronde totdat ze lichtere onderdelen konden introduceren via een upgradeprogramma.
Deze situatie ontstond doordat Williams laat was met de bouw van de auto. Dit kwam mede door verouderde processen, zoals een Microsoft Excel-spreadsheet met ongeveer 20.000 onderdelen, wat resulteerde in vertragingen en inefficiëntie.
Het moderniseren van deze processen was een noodzakelijke stap, maar leidde ook tot uitdagingen in het ontwerp en de constructie van de auto. In hun poging om het gewicht te reduceren ten opzichte van 2023, werd de lijst met onderdelen alleen maar langer, wat het proces verder bemoeilijkte.
Een positieve ontwikkeling is dat insiders van Williams nu geloven dat deze problemen niet zullen worden herhaald met de auto voor 2025. De verwachting is dat de nieuwe auto het seizoen zal beginnen op de minimale gewichtslimiet van 798 kilogram, wat in theorie een aanzienlijke verbetering moet opleveren.
Albon’s waarschuwing tegen zelfgenoegzaamheid
Ondanks deze verbeteringen benadrukt coureur Alex Albon dat Williams niet in de val mag trappen om te denken dat succes vanzelf zal komen. Hij gaf aan dat het team alert moet blijven en zich moet blijven aanpassen om tegenslagen effectief te kunnen overwinnen.
“Ik denk niet dat het een jaar is waarin we relaxed kunnen zijn. Dat we denken dat alles nu vanzelf naar ons toe komt,” verklaarde Albon in een interview. “Er is nog steeds een element van blijven pushen en ervoor zorgen dat we blijven leren en flexibel blijven.”
Albon benadrukte ook het belang van het team om voorbereid te zijn op onvermijdelijke tegenslagen:
“We zullen volgend jaar met tegenslagen worden geconfronteerd, zoals elk team, en hopelijk zijn we nu beter in staat om daarmee om te gaan.”
Een andere belangrijke ontwikkeling bij Williams in 2025 is de komst van Carlos Sainz, voormalig coureur van Ferrari. Albon ziet dit als een waardevolle aanwinst voor het team, zowel op technisch als op strategisch vlak. Volgens Albon brengt Sainz niet alleen ervaring mee, maar ook waardevolle inzichten vanuit zijn tijd bij Ferrari.
“Het zal geweldig zijn zodra Carlos zich heeft geïntegreerd in het team – zijn ervaring en kennis van Ferrari zullen veel helpen,” aldus Albon.
“Hij heeft een sterke technische achtergrond en ik denk dat hij een goede teamleider zal zijn. Hoe we zijn informatie gebruiken en toepassen op onze auto wordt heel belangrijk.”
Sainz staat bekend om zijn analytische benadering en duidelijke communicatie, wat van grote waarde kan zijn bij het verder ontwikkelen van de auto en het optimaliseren van strategieën.
Geleerde lessen en verbeteringen
Albon gaf ook aan dat het team veel heeft geleerd van de tegenslagen in 2024. Hij beschrijft het proces als een periode van intensieve leermomenten die essentieel waren voor het team om sterker te worden.
“Ik geloof echt dat we veel hebben geleerd en ik ben optimistischer over het komende jaar dan ik dit jaar was,” zei Albon.
“We hebben veel veranderingen doorgevoerd en hebben het grootste deel van het leerproces nu achter de rug. Nu kunnen we dat toepassen op het volgende jaar.”
Williams heeft zich gericht op modernisering en efficiëntieverbetering, wat hopelijk de basis legt voor betere prestaties in de toekomst. Hoewel er vooruitgang is geboekt, blijft het volgens Albon cruciaal om te blijven innoveren en te leren.
Vergelijking van Williams’ prestaties in 2023 en 2024:
Jaar | Constructeurspositie | Startgewicht auto | Tijdverlies per ronde door gewicht | Belangrijke veranderingen |
---|---|---|---|---|
2023 | 7e | Binnen limiet | Geen | Geen significante proceswijzigingen |
2024 | 9e | Overgewicht | 0,45 seconde | Modernisering van processen |
De tabel laat zien hoe de uitdagingen in 2024 een negatieve invloed hadden op de prestaties, ondanks inspanningen om processen te moderniseren. Deze lessen vormen echter een sterke basis voor verbeteringen in 2025.
Williams heeft in 2024 een stap terug gedaan in het constructeurskampioenschap, wat de noodzaak onderstreept om continu te blijven verbeteren. Terwijl het team vertrouwt op de positieve veranderingen in de interne processen, blijft het belangrijk om te beseffen dat de concurrentie in de Formule 1 niet stilzit.
De komst van Carlos Sainz kan hierbij een sleutelrol spelen, mits zijn ervaring en inzichten effectief worden benut. Tegelijkertijd is het aan het team om flexibel te blijven en snel te reageren op tegenslagen, zodat ze in 2025 beter voorbereid zijn op de uitdagingen van de Formule 1.