De Formule 1-wereldkampioen Max Verstappen uit zijn zorgen over de toekomstige richting van de Formule 1, met name met betrekking tot de plannen voor actieve aerodynamica die vanaf 2026 mogelijk zullen worden geïntroduceerd. Volgens Verstappen zou de focus niet moeten liggen op het toevoegen van complexe elementen zoals actieve aerodynamica, maar eerder op het verminderen van het gewicht van de auto’s om de prestaties te verbeteren. Deze zorgen komen naar voren terwijl de FIA de nieuwe autoreglementen voor 2026 afrondt, waarbij recente simulatorresultaten hebben geleid tot een heroverweging van hoe de actieve aerodynamische elementen van de nieuwe F1-wagens zullen functioneren. Aanvankelijk was het plan om alleen de achtervleugel verstelbaar te maken, maar nu lijkt het erop dat ook de voorvleugel aanpasbaar moet zijn voor aero-balansredenen.
Verstappen’s perspectief op actieve aerodynamica
Max Verstappen, die zijn mening deelde, benadrukt dat, hoewel de potentie van actieve aerodynamica interessant lijkt, hij twijfelt of dit de juiste weg is voor de Formule 1. Zijn grootste zorg ligt bij het optimaliseren van het gewicht van de auto’s in plaats van te vertrouwen op technische hulpmiddelen en trucs om het inhalen of volgen te vergemakkelijken. Verstappen gelooft dat er andere manieren moeten zijn om deze doelen te bereiken zonder te leunen op complexe aerodynamische aanpassingen.
De noodzaak van beweegbare aerodynamische elementen
De introductie van beweegbare aerodynamische elementen wordt als essentieel beschouwd vanwege de unieke prestatiekenmerken van de nieuwe krachtbronnen die vanaf 2026 zullen worden gebruikt. Met een geplande verdeling van 50/50 tussen de verbrandingsmotor en de batterij, zal de algehele kracht afnemen, wat kan resulteren in vermogensverlies aan het einde van de rechte stukken. De FIA wenst dat de vleugels in bochten in een configuratie met hoge neerwaartse druk kunnen werken om neerwaartse kracht te genereren, terwijl ze op de rechte stukken overschakelen naar lage weerstand voor een betere rechtelijnsnelheid.
Andere coureurs delen Verstappen’s zorgen
Carlos Sainz van Ferrari ondersteunt Verstappen’s scepsis over het actieve aerodynamische element van de auto’s van 2026. Hij merkt op dat de zaken te gecompliceerd lijken te worden als gevolg van de motorreglementen. Sainz benadrukt ook dat, hoewel het oneerlijk is om kritiek te leveren voordat de auto’s daadwerkelijk zijn getest, de regelwijziging, die grote fabrikanten zoals Audi naar de sport heeft getrokken, moet worden gewaardeerd. Zowel Sainz als Verstappen zijn van mening dat de prioriteit moet liggen bij het verminderen van het gewicht van de auto’s en suggereren dat actieve vering zou moeten terugkeren om de gezondheid en veiligheid van de coureurs op bepaalde circuits te beschermen.
Deze discussie onderstreept de voortdurende evolutie binnen de Formule 1, waarbij de balans tussen technologische innovatie en de essentie van racen voortdurend wordt afgewogen. Met de invoering van de regels van 2026 aan de horizon, blijven coureurs, teams en de FIA werken aan het vormgeven van de toekomst van de sport.