Spannende seizoensfinale in Formule 1
De Formule 1-seizoensfinale in Abu Dhabi was een waar spektakel, waarbij Max Verstappen van Red Bull Racing de overwinning behaalde. Dit was zijn 19e overwinning in het seizoen 2023. Hij wist Charles Leclerc van Ferrari voor te blijven, wat cruciaal was in de strijd om de tweede plaats in het constructeurskampioenschap van 2023, waar Mercedes uiteindelijk Ferrari wist te verslaan.
De uitslag van de race
Plaats | Coureur | Nationaliteit | Team | Interval | Pitstops | Punten |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | M. VERSTAPPEN | Nederland | Red Bull Racing | – | 2 | 26 |
2 | C. LECLERC | Monaco | Ferrari | 17.993 | 2 | 18 |
3 | G. RUSSELL | Verenigd Koninkrijk | Mercedes | 2.335 | 2 | 15 |
4 | S. PEREZ | Mexico | Red Bull Racing | 1.125 | 2 | 12 |
5 | L. NORRIS | Verenigd Koninkrijk | McLaren | 2.831 | 2 | 10 |
6 | O. PIASTRI | Australië | McLaren | 7.203 | 2 | 8 |
7 | F. ALONSO | Spanje | Aston Martin Racing | 8.025 | 2 | 6 |
8 | Y. TSUNODA | Japan | AlphaTauri | 3.576 | 1 | 4 |
9 | L. HAMILTON | Verenigd Koninkrijk | Mercedes | 1.336 | 2 | 2 |
10 | L. STROLL | Canada | Aston Martin Racing | 11.208 | 2 | 1 |
11 | D. RICCIARDO | Australië | AlphaTauri | 0.597 | 2 | – |
12 | E. OCON | Frankrijk | Alpine | 10.144 | 1 | – |
13 | P. GASLY | Frankrijk | Alpine | 3.987 | 2 | – |
14 | A. ALBON | Thailand | Williams | 2.824 | 2 | – |
15 | N. HULKENBERG | Duitsland | Haas F1 Team | 10.512 | 2 | – |
16 | L. SARGEANT | Verenigde Staten | Williams | 4.095 | 2 | – |
17 | G. ZHOU | China | Alfa Romeo | 1.631 | 2 | – |
dnf | C. SAINZ | Spanje | Ferrari | – | 3 | – |
19 | V. BOTTAS | Finland | Alfa Romeo | – | 1 | – |
20 | K. MAGNUSSEN | Denemarken | Haas F1 Team | – | 2 | – |
Dynamiek op de baan
De race was gevuld met actie, waaronder enkele late inhaalacties en een penalty voor Sergio Perez van Red Bull Racing. Dit leidde ertoe dat Leclerc in de laatste ronde op de tweede plaats terechtkwam, in een poging om de afstand tussen Perez en George Russell van Mercedes te vergroten, wat uiteindelijk niet lukte.
Bovendien stonden verschillende coureurs, waaronder Verstappen, na de race onder onderzoek van de stewards vanwege mogelijke overtredingen tijdens de pitstops. Deze onderzoeken waren gerelateerd aan de oogbescherming die door hun monteurs werd gedragen.
Strategie en bandenmanagement
De start van de race was intens, waarbij Leclerc een betere start had dan polesitter Verstappen. Hij was volledig naast de Red Bull bij de eerste bocht, maar Verstappen wist zijn leiding te behouden. Dit scenario herhaalde zich bij bocht 5 en later bij de haarspeldbocht van bocht 9.
Verstappen slaagde erin om Leclerc op afstand te houden, buiten de dreiging van de DRS-zone. Dit zette de Ferrari onder druk van de McLarens die erachter lagen. In de beginfase van de race vormde zich een lange DRS-trein achter de leiders, maar al snel begonnen er gaten te vallen. Leclerc wist de voorsprong van Verstappen rond de 1,5 seconde te houden, terwijl ze beiden hun medium banden probeerden te beheren in een race die gekenmerkt werd door thermische degradatie en bandenmanagement.
Cruciale pitstops
Ondanks klachten van Verstappen over zijn voorbanden, was het Leclerc die terrein verloor toen de pitstops naderden. Deze fase werd ingeluid door Piastri, Norris en Russell die tussen de 13e en 14e ronde stopten. Verstappen kwam binnen aan het einde van ronde 16 met een voorsprong van 2.0 seconden en wisselde naar harde banden. Deze strategische zet betaalde zich uit, aangezien zijn voorsprong bijna verdubbelde toen Leclerc een ronde later ook naar harde banden wisselde.
Perez en Norris: een controversiële strijd
Terwijl Verstappen aan de leiding reed, was er een felle strijd gaande tussen Sergio Perez en Lando Norris. Deze strijd bereikte een hoogtepunt toen de twee coureurs in ronde 47 met elkaar in botsing kwamen bij bocht 6. Het was een ongebruikelijke botsing op lage snelheid, ver van de apex, waarbij beide coureurs elkaar de schuld gaven. Uiteindelijk werd Perez bestraft met een tijdstraf van vijf seconden voor het veroorzaken van het incident.
Onderzoek naar pitstop-inbreuken
Een interessante wending buiten de baan was het onderzoek naar mogelijke inbreuken tijdens de pitstops. Lewis Hamilton, Pierre Gasly en later ook Verstappen, Logan Sargeant en Zhou Guanyu werden onderzocht vanwege mogelijke overtredingen met betrekking tot het dragen van de vereiste oogbescherming door monteurs tijdens de pitstops.
De eindfase: Mercedes verslaat Ferrari
In de slotfase van de race maakte Perez een indrukwekkende inhaalactie op Russell, waardoor hij dichter bij Leclerc kwam. Ondanks een slimme tactiek van Leclerc om Perez te achtervolgen, slaagde deze strategie er niet in om het gewenste resultaat te behalen. Uiteindelijk zorgde de tijdstraf van Perez ervoor dat Mercedes met een kleine voorsprong op Ferrari eindigde in het constructeurskampioenschap. Ferrari’s hoop op een late safety car, waardoor Sainz langer buiten kon blijven, kwam niet uit, wat resulteerde in een teleurstellende afloop voor het team.