Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Uitleg: Hoe werkt het Formule 1 punten systeem?
Overig

Uitleg: Hoe werkt het Formule 1 punten systeem?

499
Foto: Habeed Hameed
Bahrein GP

In de Formule 1 draait het niet alleen om wie als eerste over de finish komt, maar ook om punten. De top tien coureurs na elke Grand Prix ontvangen punten, waarbij de winnaar de meeste punten krijgt: 25 om precies te zijn.

Daarna loopt het af: 18 punten voor de tweede plaats, 15 voor de derde, en zo door tot 1 punt voor de coureur die als tiende finisht. Sinds 2019 is er ook een bonuspunt voor de snelste raceronde, maar alleen als die coureur in de top tien eindigt.

“Het huidige puntensysteem zorgt voor meer spanning en competitie in het middenveld. Het is best frustrerend als je een perfect weekend hebt, maar toch net buiten de punten valt. Door punten toe te kennen aan meer coureurs, wordt het gevecht nog intensiever.”

En bij sprintraces? Daar krijgen de eerste acht coureurs punten, variërend van 8 punten voor de winnaar tot 1 punt voor de achtste plek.

Laurent Mekkies, teambaas van Visa Cash App Racing Bulls, is enthousiast over het huidige systeem. Hij ziet vooral het effect op het middenveld:

De verandering van het puntensysteem

Het puntensysteem in de Formule 1 is door de jaren heen flink aangepast om de races spannender te maken. Vóór 2010 kregen alleen de top zes of acht coureurs punten, wat de focus vooral op de overwinning legde.

Maar sinds 2010 krijgen de top tien coureurs punten. Dat was een slimme zet om meer teams de kans te geven punten te scoren en het kampioenschap spannender te maken. Hier is hoe de punten nu worden verdeeld:

  • Eerste plaats: 25 punten
  • Tweede plaats: 18 punten
  • Derde plaats: 15 punten
  • Vierde plaats: 12 punten
  • Vijfde plaats: 10 punten
  • Zesde plaats: 8 punten
  • Zevende plaats: 6 punten
  • Achtste plaats: 4 punten
  • Negende plaats: 2 punten
  • Tiende plaats: 1 punt

De gedachte hierachter is simpel: door een flink verschil te maken tussen de eerste, tweede en derde plaats, worden coureurs aangemoedigd om echt voor die overwinning te gaan. Rustig op de tweede of derde plek rijden, zonder risico’s nemen? Daar win je het kampioenschap niet mee.

george russell
Foto: Champagne Podium

En dan, in 2019, kwam er nog een extra element bij: een bonuspunt voor de snelste ronde. Alleen als je in de top tien finisht, krijg je dat extra punt. Dit voegt een strategische laag toe, waarbij teams zich afvragen of het de moeite waard is om dat punt na te jagen.

Sprintraces en puntentelling

In 2021 introduceerde de Formule 1 sprintraces, wat weer een nieuwe dimensie toevoegde aan het puntensysteem. In het begin kregen alleen de top drie coureurs punten, maar dat zorgde niet voor de competitie die men had verwacht.

In 2022 werd het systeem aangepast, en nu krijgen de top acht coureurs punten bij een sprintrace. Dit is hoe het eruitziet:

  • Eerste plaats: 8 punten
  • Tweede plaats: 7 punten
  • Derde plaats: 6 punten
  • Vierde plaats: 5 punten
  • Vijfde plaats: 4 punten
  • Zesde plaats: 3 punten
  • Zevende plaats: 2 punten
  • Achtste plaats: 1 punt

Deze aanpassing heeft het risico en de actie in de sprintraces verhoogd, en dat is precies wat de fans willen: meer spektakel.

Toekomst van het puntensysteem

Er wordt al gepraat over mogelijke aanpassingen aan het puntensysteem voor 2025. Een van de voorstellen is om punten uit te breiden naar de top twaalf in plaats van de top tien. Hierdoor zouden ook de coureurs op de elfde en twaalfde plek beloond worden met punten.

fred vasseur ferrari
Foto: ScuderiaFans

Frédéric Vasseur, teambaas van Ferrari, staat wel open voor deze verandering. Hij weet als geen ander hoe frustrerend het kan zijn als je nét buiten de punten valt:

“Ik ben er niet tegen. Ik weet uit ervaring bij Alfa Romeo hoe het voelt om een geweldig weekend te hebben en dan elfde te worden zonder punten. Het verschil tussen P11 en P20 is nu nihil, en dat voelt niet altijd eerlijk.”

Voor de kleinere teams in het middenveld zou dit een enorme boost kunnen zijn. Nu vallen ze vaak nét buiten de punten, maar met deze verandering zouden ook zij beloond worden voor hun harde werk. Het zou de strijd om de punten nog intenser maken.

Het team en de coureur met de meeste punten aan het einde van het seizoen worden wereldkampioen. Mocht er een gelijke stand zijn aan het einde van het seizoen, dan wordt er eerst gekeken naar wie de meeste overwinningen heeft. En als dat gelijk is? Dan kijkt men naar tweede plaatsen, en zo verder.

Dit systeem, de zogenaamde ’tiebreak’, zorgt ervoor dat er altijd een duidelijke winnaar is, zelfs bij een gelijk aantal punten.

Het huidige systeem moedigt ook consistentie aan. Een coureur die regelmatig punten scoort, kan vaak beter presteren in het kampioenschap dan iemand die af en toe wint, maar verder geen punten haalt.

Gerelateerd nieuws

Koelsystemen voor optimale prestaties van een Formule 1-auto

Koelsystemen zijn onmisbaar voor de prestaties van Formule 1-auto’s. Ze voorkomen oververhitting...

Hoe Formule 1-auto’s op topsnelheid effectief kunnen remmen

Formule 1-auto’s kunnen dankzij een combinatie van geavanceerde technologieën en aerodynamische ondersteuning...

De werking van voor- en achtervleugels op de snelheid van een Formule 1-auto

Voor- en achtervleugels zijn belangrijk voor de prestaties van Formule 1-auto’s. De...

Hoe de aandrijfas kracht overbrengt in een Formule 1-auto

De aandrijfas in een Formule 1-auto is een essentieel onderdeel dat de...

Zo werkt de verbrandingsmotor (ICE) in een Formule 1-auto

De verbrandingsmotor (ICE) in een Formule 1-auto is een technisch hoogstandje dat...

Hoe de monocoque coureurs beschermt tijdens races

De monocoque is dé kern van de veiligheid in Formule 1-auto’s. Deze...

Het belang van het chassis voor de prestaties van een Formule 1-auto

Het chassis van een Formule 1-auto is het centrale structurele element dat...

Hoeveel geld verdienen Formule 1-teambazen?

Formule 1-teambazen behoren tot de best betaalde professionals in de autosport, met...