Yuki Tsunoda gaf tijdens het Formule 1-weekend in Monza een kritische kijk op de updates die het team van RB had doorgevoerd. Volgens de Japanse coureur kwamen de verbeteringen “niet eens in de buurt” van wat de simulaties hadden beloofd.
Het team had een upgradepakket meegebracht naar Italië, waaronder een nieuwe vloer, maar de prestaties bleven ver achter bij de verwachtingen.
“Als je naar de cijfers van de simulator kijkt, zou ik wat tijd moeten winnen, maar het komt daar niet eens in de buurt en is ver van wat we wilden, dat is zeker.” – Yuki Tsunoda
Tegenvallende updates
RB bracht het nieuwe pakket naar Monza met de hoop weer competitief te zijn, zoals in het begin van het seizoen. Toen was het team een regelmatige kandidaat voor punten, maar na een sterke start zorgden ontwikkelingen, vooral tijdens de Grand Prix van Spanje, voor onverwachte complicaties. Dit dwong het team om een aantal nieuwe onderdelen terug te trekken.
Eén van de belangrijkste veranderingen die in Monza werd doorgevoerd, was een nieuw ontworpen vloer. Deze aanpassing was bedoeld om meer downforce te genereren en de luchtstromen beter te beheersen.
Veel teams hadden in 2024 al moeite gehad met het optimaliseren van de vloer van hun auto’s, maar RB hoopte dat deze verbetering een positieve impact zou hebben op de prestaties.
Echter, voor Tsunoda pakte het weekend heel anders uit. Tijdens de kwalificatie werd hij al vroeg uitgeschakeld en in de race raakte hij betrokken bij een botsing met Nico Hülkenberg, wat hem uiteindelijk dwong om de strijd te staken. Hij had weliswaar voldoende kilometers gemaakt om te beoordelen dat de updates niet het gewenste resultaat opleverden.
Problemen in simulaties en realiteit
Een belangrijk punt van zorg voor Tsunoda was de discrepantie tussen de simulaties en de realiteit op de baan. Terwijl de simulaties wezen op tijdwinst, bleek in Monza dat deze voorspellingen niet klopten.
Dit is een veelvoorkomend probleem in de Formule 1, waar teams vaak afhankelijk zijn van simulaties om nieuwe onderdelen te testen voordat ze daadwerkelijk op het circuit worden gebruikt. Maar soms werken deze onderdelen in de praktijk niet zoals verwacht.
De data van de simulator toonde aan dat de auto sneller had moeten zijn met de nieuwe vloer, maar de rondetijden op het circuit gaven een heel ander beeld. Tsunoda merkte op dat de auto in werkelijkheid moeilijk te beheersen was, met als gevolg dat hij voortdurend over de limiet ging en grip verloor.
Dit zorgde voor een frustrerende ervaring, waarbij het moeilijk was om de juiste balans te vinden en zijn prestaties te maximaliseren.
Vergelijking met Ricciardo’s auto
Tsunoda’s teamgenoot Daniel Ricciardo reed in Monza met de oude specificaties van de auto, en hoewel hij twee straffen opliep en als dertiende eindigde, bood dit de kans voor het team om waardevolle data te verzamelen.
Door de prestaties van beide auto’s met elkaar te vergelijken, kan RB nu een beter inzicht krijgen in hoe de nieuwe vloer presteerde en wat er verbeterd moet worden.
“Het team wilde weten hoe de nieuwe vloer zich gedroeg, en we wilden de data verzamelen, maar het was duidelijk dat we in de kwalificatie worstelden met de auto over één ronde.” – Yuki Tsunoda
Hoewel de race voor Tsunoda niet volgens plan verliep, had het team wel de mogelijkheid om cruciale informatie te vergaren. De nieuwe vloer zou in theorie voordelen moeten opleveren, vooral tijdens de race, maar de daadwerkelijke prestatie op de baan week sterk af van wat op papier verwacht werd.
RB’s positie in het constructeurskampioenschap
Ondanks het tegenvallende weekend in Monza, blijft RB op de zesde plaats staan in het constructeurskampioenschap. Het team wist geen punten te scoren, terwijl concurrent Haas één punt behaalde, waardoor het verschil tussen de twee teams nu zes punten bedraagt. RB zal de komende races moeten proberen om dit gat weer te vergroten, vooral als ze hun positie in het kampioenschap willen behouden.
Voor het team van RB zal de focus de komende weken liggen op het analyseren van de verzamelde data en het vinden van oplossingen voor de problemen die in Monza aan het licht kwamen.
Hoewel de nieuwe vloer op papier veelbelovend leek, blijkt uit de praktijk dat er nog veel werk aan de winkel is. Het team zal gedetailleerde analyses moeten maken om te begrijpen waarom de simulaties zo afweken van de werkelijkheid en hoe ze deze discrepantie kunnen aanpakken.
Door de prestaties van beide auto’s naast elkaar te leggen, kan RB bepalen welke elementen van de nieuwe vloer wel werken en welke nog verder ontwikkeld moeten worden. Dit proces is van cruciaal belang voor het verbeteren van de prestaties in de rest van het seizoen. In het weekend van Monza werden er verschillende nieuwe onderdelen getest, waaronder:
Onderdeel | Verwachte verbetering | Werkelijke resultaat |
---|---|---|
Nieuwe vloer | Verbeterde downforce en luchtstroombeheer | Slechte grip en rondetijden |
Oude specificatie (Ricciardo) | Consistente prestaties | Beperkte competitie door straffen |
RB’s huidige positie in het constructeurskampioenschap:
- Plaats: 6
- Punten: Voorsprong van 6 punten op Haas