De spanning in Abu Dhabi
Het Formule 1-seizoen van 2021 eindigde met een controversiële en spannende race in Abu Dhabi, waarbij Sir Lewis Hamilton en Max Verstappen nek-aan-nek gingen voor de wereldtitel. De race werd gekenmerkt door een intense strijd tussen de twee coureurs, met Verstappen die vanaf pole position startte en Hamilton die al snel de leiding nam. Ondanks enkele incidenten, waaronder een contactmoment in bocht zes, bleef Hamilton aan de leiding tot de laatste ronden van de race.
De beslissing van Masi en de nasleep
De race nam een dramatische wending toen Michael Masi, de racedirecteur, besloot om slechts vijf achterblijvende auto’s tussen Hamilton en Verstappen door te laten tijdens een safety car-periode. Deze beslissing stelde Verstappen in staat om Hamilton in de laatste ronde in te halen en de wereldtitel te winnen. Deze actie van Masi werd door velen, waaronder voormalig F1-coureur Perry McCarthy, bekritiseerd als een “grap” en “onaanvaardbaar”. McCarthy benadrukte dat deze beslissing niet alleen de race, maar ook de geloofwaardigheid van de Formule 1 ernstig had beschadigd.
De impact op de Formule 1
McCarthy, die ook bekend staat als de originele “Stig” van Top Gear, uitte zijn bezorgdheid over de impact van deze controversiële beslissing op de toekomst van de Formule 1. Hij vroeg zich af hoeveel kijkers in 2022 terug zouden keren, gezien de teleurstelling en frustratie die het einde van het seizoen 2021 had veroorzaakt. McCarthy verwierp ook de samenzweringstheorieën dat Liberty Media, de eigenaar van de Formule 1, opzettelijk een dramatische afsluiting van het seizoen had georkestreerd.
Reflecties op een tumultueus seizoen
Ondanks de controversiële afloop, erkende McCarthy de kwaliteit en het spektakel van het racen tussen Hamilton en Verstappen gedurende het seizoen. Hij betreurde het dat de controverse rond de laatste race afbreuk deed aan een anderszins briljant kampioenschap. McCarthy suggereerde dat een rode vlag na het ongeval van Nicholas Latifi een eerlijkere oplossing zou zijn geweest, waardoor alle coureurs op nieuwe banden een laatste sprint van vijf ronden zouden kunnen maken. Dit zou een passender einde zijn geweest voor een seizoen dat gedomineerd werd door twee van de beste coureurs in de sport.