Mercedes’ aanpak en uitdagingen
Mercedes heeft in 2023 gekozen voor een verdubbeling van hun inspanningen op het gebied van hun 2022-concept, ondanks dat het hen niet in staat stelde het gat met het dominante Red Bull-team te dichten. Ze eindigden op een verre tweede plaats in het constructeurskampioenschap, achter Ferrari. Onder leiding van technisch directeur James Allison, die terugkeerde naar zijn positie na Mike Elliot, bereidt het team zich nu voor op een radicaal andere auto voor 2024, de W15 genaamd.
Positieve signalen uit de simulator
Toto Wolff, de teambaas van Mercedes, heeft in gesprek met The Daily Telegraph positieve voorlopige rapporten gedeeld van Mercedes-simulatorrijder Anthony Davidson. Davidson merkte op dat de auto veel meer samenhang vertoont dan zijn problematische voorgangers, die onvoorspelbaar en moeilijk te besturen waren voor Lewis Hamilton en George Russell. “Hij reed Melbourne [in de sim] en zei: ‘De auto voelt voor het eerst in twee jaar weer als een auto'”, aldus Wolff. Hoewel Wolff hoopt dat deze positieve ontwikkelingen zich ook op het circuit zullen manifesteren, erkent hij dat de resultaten van de afgelopen twee jaar niet altijd overeenkwamen met de simulaties.
De toekomstvisie van Mercedes
Wolff heeft de uitdaging om Red Bull in te halen en te verslaan tijdens de huidige regelgevingscyclus, die nog twee seizoenen loopt, vergeleken met het beklimmen van de Mount Everest “tegen de verwachtingen in”. Hij benadrukt echter dat het team het aan Hamilton en Russell, die beiden hun contracten verlengden tot 2025, verschuldigd is om geen enkele steen onaangeroerd te laten in de komende twee seizoenen, voorafgaand aan de regelgevingswijzigingen van 2026. “Je moet altijd geloven dat het mogelijk is”, voegt hij eraan toe. “Je kunt het seizoen niet beginnen met de instelling dat het niet mogelijk is.”
Innovaties en veranderingen
Wolff licht toe dat Mercedes ook stappen onderneemt op andere gebieden, waaronder pitstops. Hij merkt op dat teams als Red Bull en McLaren een voorsprong hebben genomen met hun razendsnelle procedures. Mercedes’ pitstops zullen dit jaar “heel anders” zijn, belooft Wolff. Hij geeft toe dat Mercedes de regelgeving in het verleden op een zeer conservatieve manier heeft geïnterpreteerd, maar dat ze hebben gezien dat andere teams het anders doen. “Dus let op deze ruimte. Ik denk dat het heel anders gaat zijn”, concludeert Wolff.