Mercedes heeft besloten om voor de resterende races van het seizoen geen verdere upgrades aan de auto’s te introduceren. Deze keuze werd noodzakelijk na de schade veroorzaakt door George Russell tijdens de kwalificatie in de Verenigde Staten en de training in Mexico.
Omdat teams moeten opereren binnen het strikte budgetplafond van de Formule 1, heeft Mercedes prioriteit gegeven aan het repareren van hun auto’s in plaats van verdere ontwikkelingen door te voeren. Hierdoor wordt de competitieve progressie van het team beperkt, zeker in de aanloop naar een uitdagende triple-header.
De impact van deze crashes onderstreept de uitdagingen waarmee teams geconfronteerd worden, vooral aan het einde van een lang en veeleisend seizoen. De focus op schadeherstel benadrukt hoe nauw budgetten gepland moeten worden.
“We begrijpen dat het budgetplafond ons beperkingen oplegt, maar het blijft frustrerend om deze middelen te moeten besteden aan reparaties in plaats van verbetering,” verklaarde een insider van Mercedes.
Williams overweegt inzet van één auto tijdens trainingen
Williams kampt met een ernstig tekort aan reserveonderdelen, wat hen mogelijk dwingt om slechts één auto in te zetten tijdens de trainingen voor de Las Vegas Grand Prix. Dit probleem komt voort uit een reeks incidenten eerder in het seizoen, waaronder dure crashes van zowel Alex Albon als Franco Colapinto.
Vooral het gebrek aan een reservechassis aan het begin van het seizoen heeft het team extra kwetsbaar gemaakt.
Gezien de beperkte middelen lijkt Williams ervoor te kiezen om Alex Albon, hun meest ervaren coureur, prioriteit te geven. Albon is consistent gebleken in het behalen van punten en wordt gezien als de beste optie voor het maximaliseren van resultaten.
“De situatie bij Williams is geen kwestie van geld, maar simpelweg een tekort aan onderdelen,” verklaarde F1-fotograaf en insider Kym Illman.
Dit is bijzonder teleurstellend voor Franco Colapinto, die als rookie slechts een beperkte kans heeft gehad om zichzelf te bewijzen. Zijn betrokkenheid bij incidenten, zoals tijdens de Grand Prix van Brazilië, heeft echter de situatie niet geholpen.
Een seizoen vol crashes: impact op Williams
Williams heeft in 2024 te maken gehad met maar liefst 14 crashes, wat heeft geleid tot aanzienlijke financiële en logistieke problemen. Hieronder een overzicht van de belangrijkste incidenten:
Grand Prix | Coureur | Sessie |
---|---|---|
Australië | Alex Albon | Training |
Japan | Logan Sargeant | Training |
Japan | Alex Albon | Race |
Miami | Logan Sargeant | Kwalificatie |
Canada | Alex Albon | Race |
Canada | Logan Sargeant | Race |
Nederland | Logan Sargeant | Training |
Azerbeidzjan | Franco Colapinto | Training |
Mexico | Alex Albon | Training |
Mexico | Alex Albon | Race |
Brazilië | Alex Albon | Kwalificatie |
Brazilië | Franco Colapinto | Kwalificatie |
Brazilië | Franco Colapinto | Race |
De data tonen een duidelijke trend van herhaaldelijke crashes, wat de onderdelencrisis bij Williams verklaart. Vooral de incidenten in Brazilië hebben geleid tot een rekening van zeven cijfers, waarbij Albon zelfs niet kon starten in de race na een kwalificatiecrash.
Las Vegas: een uitdagend circuit voor teams
De Las Vegas Grand Prix belooft bijzonder uitdagend te worden vanwege de nauwe straten en beperkte ruimte, vooral in het midden van het circuit. Deze omstandigheden verhogen de kans op crashes, wat een groot risico vormt voor teams met een beperkte voorraad reserveonderdelen.
Teamprincipals, zoals die van Williams, zullen tijdens deze race waarschijnlijk extra nerveus zijn.
“Gezien het karakter van het circuit is het niet ondenkbaar dat teams ervoor kiezen om voorzichtig te opereren tijdens de trainingssessies,” aldus Kym Illman.
De druk van een 24-races tellend seizoen begint duidelijk zijn tol te eisen. Teams moeten niet alleen omgaan met fysieke en mentale vermoeidheid, maar ook met de technische beperkingen die het gevolg zijn van eerdere schade en het budgetplafond.
Onder leiding van teambaas James Vowles heeft Williams eerder dit jaar zijn productieprocessen gereorganiseerd. Hoewel deze aanpassingen bedoeld waren om op lange termijn efficiënter te werken, hebben ze in de korte termijn geleid tot vertragingen.
Hierdoor begon het team het seizoen met een beperkte voorraad reserveonderdelen, wat hen direct in een nadelige positie bracht bij de eerste crashes.
Albon en Sargeant droegen bij aan het probleem met vroege incidenten, zoals tijdens de Australische en Japanse Grands Prix. De situatie werd verergerd toen upgrades vernietigd werden tijdens crashes, zoals de nieuwe onderdelen die Sargeant beschadigde tijdens de Nederlandse Grand Prix.