Tijdens de Grand Prix van Brazilië uitte voormalig F1-teambaas Eddie Jordan felle kritiek op de toenmalige FIA F1-racedirecteur Niels Wittich. Volgens Jordan was de timing van een rode vlag tijdens de kwalificatie bedoeld om Max Verstappen te benadelen.
Deze rode vlag, die kwam na een chaotische sessie op zondagmorgen vanwege hevige regenval op zaterdag, zorgde ervoor dat Verstappen in Q2 werd uitgeschakeld.
Verstappen, die later vanaf P17 de race wist te winnen, werd naar verluidt onrechtvaardig behandeld volgens Jordan. Zijn opmerkingen kwamen naar voren in de podcast Formula For Success, waar hij samen met David Coulthard de gebeurtenissen in Brazilië besprak.
“De rode vlag was fout! Het was een vergissing,” zei Eddie Jordan tijdens de podcast. “Hij heeft het verknald, nietwaar!”
Jordan benadrukte dat Wittich bewust handelde, met als doel Verstappen te benadelen ten gunste van andere coureurs, waaronder Lando Norris, die op dat moment de belangrijkste concurrent was in de strijd om het kampioenschap.
Verstappen’s overwinning ondanks obstakels
De Grand Prix van Brazilië was cruciaal in het seizoen 2024. Max Verstappen wist ondanks zijn slechte uitgangspositie de race met een voorsprong van 19,5 seconden te winnen. Zijn indrukwekkende comeback van P17 naar P1 benadrukt zijn dominantie, ondanks een vijf-plaatsen gridstraf wegens het wisselen van zijn powerunit.
Zijn overwinning, onder zware weersomstandigheden, vergrootte zijn voorsprong in het kampioenschap tot 62 punten ten opzichte van Norris. Hiermee zette hij een grote stap richting zijn vierde opeenvolgende wereldtitel. Toch blijft de controverse rond de rode vlag een belangrijk gespreksonderwerp.
Eddie Jordan wees specifiek op de timing van de rode vlag. Volgens hem kwam deze op een moment dat zes of zeven auto’s al waren gepasseerd, wat Verstappen benadeelde en zijn eliminatie in Q2 bevestigde.
Jordan stelde in de podcast dat Wittich hierbij bewust de belangen van andere coureurs voorop stelde.
“Ben je serieus, David? Denk je echt dat Max eerlijk is behandeld? De rode vlag kwam zes, zeven auto’s later. Kom op, dat is geen toeval,” aldus Jordan.
Deze opmerkingen werden gedaan tijdens een discussie over mogelijke verbeteringen in het F1-reglement, zoals het verbod op pitstops onder een Virtual Safety Car.
Terwijl Coulthard suggereerde dat dergelijke situaties vaak aan het ‘lot van de racegoden’ worden overgelaten, stelde Jordan dat Wittich actief ingreep om de uitkomst te beïnvloeden.
Om de situatie beter te begrijpen, is het belangrijk enkele relevante feiten uit de race te belichten:
Aspect | Data |
---|---|
Startpositie Verstappen | P17 |
Finishpositie Verstappen | P1 |
Racevoorsprong | 19,5 seconden op Esteban Ocon |
Weersomstandigheden | Regenachtig, variabele grip |
Kwalificatiepositie | Q2 uitschakeling wegens rode vlag |
Deze gegevens onderstrepen de prestatie van Verstappen en bieden context voor de controverse rond de rode vlag.
De rol van Niels Wittich en de FIA
Niels Wittich, die kort na de Braziliaanse GP zijn functie neerlegde, kwam onder vuur te liggen vanwege zijn rol als racedirecteur. Jordan suggereerde dat Wittich met opzet beslissingen nam die Verstappen in een nadelige positie brachten.
Dit idee sluit aan bij bredere kritiek op de inconsistentie van de FIA bij het handhaven van regels en het nemen van wedstrijdgerelateerde beslissingen.
Jordan betwijfelde openlijk of Wittich ooit neutraal heeft gehandeld tijdens de raceweekenden. Hij suggereerde dat de FIA onder druk stond om het kampioenschap spannender te maken door Verstappen te benadelen. Dit zou volgens hem in lijn zijn met eerdere controversiële beslissingen van de organisatie.
“De goden staan aan de kant van Lando. Ze willen dat hij het kampioenschap wint. Maar dat gaat niet gebeuren, want Max heeft hem te slim af geweest,” verklaarde Jordan.
Hoe de rode vlag de kwalificatie beïnvloedde
De kwalificatie voor de Braziliaanse Grand Prix was bijzonder chaotisch door zware regenval. Toen de rode vlag werd gezwaaid, bevonden meerdere coureurs zich al in hun snelle ronde, maar Verstappen werd specifiek benadeeld door de timing.
Hierdoor kreeg hij niet de kans om zijn positie te verbeteren, wat leidde tot uitschakeling in Q2.
Belangrijkste gevolgen van de rode vlag:
- Verstappen verloor de mogelijkheid om zijn rondetijd te verbeteren.
- Andere coureurs, waaronder Lando Norris, profiteerden van een gunstigere timing.
- De uitgangspositie van Verstappen werd verslechterd, wat zijn racebemoeilijkte.
Ondanks deze nadelige start wist Verstappen echter de race te domineren, wat zijn uitzonderlijke vaardigheden als coureur benadrukt.
Het incident in Brazilië roept bredere vragen op over de rol van de FIA in de sport. Beslissingen zoals die van Wittich benadrukken de complexiteit van het balanceren van eerlijkheid en spanning binnen de Formule 1.
Hoewel de dominantie van Verstappen het kampioenschap minder competitief maakt, stellen critici dat kunstmatige ingrepen zoals deze rode vlag de geloofwaardigheid van de sport kunnen schaden.
De opmerkingen van Jordan voegen een extra laag toe aan de discussie over neutraliteit en consistentie binnen de FIA. Zijn kritiek is niet alleen een aanval op Wittich, maar ook op de bredere structuren van de organisatie die dergelijke controverses mogelijk maken.