Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws McLaren’s sterke tempo in Brazilië resulteert in Norris’ eerste snelste ronde van 2023

McLaren’s sterke tempo in Brazilië resulteert in Norris’ eerste snelste ronde van 2023

153
McLaren’s sterke tempo in Brazilië resulteert in Norris’ eerste snelste ronde van 2023
Foto: CoelhoVoador.net

Lando Norris als uitdager van Max Verstappen

Lando Norris heeft misschien niet de snelheid van Max Verstappen kunnen evenaren, maar zijn McLaren is wel de meest competitieve bedreiging gebleken voor Red Bull sinds het seizoen begonnen is. Tijdens de Grand Prix van Brazilië was Verstappen weliswaar acht seconden sneller over de finish, maar hij kon zich niet zo eenvoudig van de McLaren distantiëren zoals hij dat bij andere rivalen in eerdere races heeft gedaan. Opmerkelijk was dat Norris, door zijn een na laatste stint langer uit te rekken dan die van Verstappen, de snelste ronde kon claimen – zijn eerste van het seizoen.

Prestatievoordeel van McLaren

Op het moment dat de banden van McLaren het nieuwst waren, leek het team een klein prestatievoordeel te hebben ten opzichte van Red Bull. McLaren benutte dit voordeel maximaal bij de herstart, nadat Norris verrassend van de zesde naar de tweede plek was opgeklommen bij de oorspronkelijke start. Terug aan de grid met een verse set zachte banden hoopte Norris wraak te nemen voor het feit dat Verstappen hem bij de start van de sprint race voor was gebleven – een situatie die zich bijna 24 uur later bijna omkeerde.

Norris zet Verstappen onder druk

Hij slaagde er niet in Verstappen in te halen, maar op de zevende ronde deed Norris iets wat weinig andere coureurs Verstappen dit jaar hebben laten doen: zijn positie verdedigen. Dit alles op een circuit waarvan Norris slechts enkele weken geleden nog beweerde dat het de zwakke punten van McLaren zou blootleggen.

Lees ook:  Opvallende punten van de Chinese GP: 'Piastri wordt nu écht gevaarlijk'

Sterkte van Red Bull aan het eind van een stint

Norris merkte na de race op dat Red Bulls superieure prestaties aan het einde van een stint een van hun sterkste punten blijven. Dit stelde Sergio Perez in staat om in de laatste vier ronden het gevecht met Fernando Alonso om de laatste podiumplaats aan te gaan. Alleen Alonso’s bekende vasthoudendheid stelde hem in staat om de extreem krachtige DRS-zones op Interlagos te benutten, de positie terug te winnen bij aanvang van de laatste ronde en deze vast te houden tot aan de vlag terwijl Perez hem probeerde terug te pakken.

Bandenstrategie tijdens de race

Coureurs waren het unaniem eens dat de harde band, die slechte grip bood, tijdens de race te vermijden was, en hielden het zo lang mogelijk bij de zachte band. Niemand deed meer dan één stint op de mediums. Twee coureurs – Logan Sargeant en Nico Hulkenberg – gebruikten de vroege raceonderbreking om hun stint op de mediums te voltooien en vanaf daar een ‘all-soft’ strategie te voeren.

Uitdagingen voor Logan Sargeant

Sargeant’s hoop om een tweede punt toe te voegen aan het punt dat hij twee weken geleden thuis scoorde, kreeg een klap toen zijn rondetijden aan het einde van de race terugvielen. Dit kan verband houden met de pijn die hij meldde in zijn linkerarm na het passeren van de finishvlag. Het team bevestigde dat hij naderhand geen medische aandacht nodig had.

Gerelateerd nieuws

Fred Vasseur

Ferrari verliest balans door setup in Shanghai: ‘het was niet per se een fout’

Ferrari koos voorafgaand aan de kwalificatie voor de Grand Prix van China...

oscar piastri

Piastri wint Chinese GP na dominante McLaren 1-2: ‘we deden alles perfect’

Oscar Piastri won de Grand Prix van China na een foutloze race...

Christian Horner

FIA overweegt terugkeer V10-motoren: ‘koerswijziging vanaf 2028 niet uitgesloten’

De FIA bevestigt dat de terugkeer van V10-motoren daadwerkelijk wordt overwogen. Tijdens...

Zak Brown Mclaren

McLaren-auto belemmert Norris: ‘wanneer hij naar 100% gaat, valt die terug’

Lando Norris ondervindt meer nadeel van de eigenschappen van de McLaren MCL39...