Tijdens de Qatar Sprint leverde McLaren een indrukwekkende teamprestatie af door een cruciale één-twee te behalen. Deze prestatie kwam tot stand ondanks zware druk van George Russell in zijn Mercedes. Oscar Piastri behaalde de overwinning, terwijl Lando Norris strategisch zijn positie opgaf om Piastri aan de winst te helpen.
Deze samenwerking leverde McLaren een maximale score van 15 punten op, wat hun positie in het constructeurskampioenschap aanzienlijk versterkte.
Rank | Driver | Number | Team | Laps | Time | Points |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Oscar Piastri | 81 | McLaren | 19 | 27:03.010 | 8 |
2 | Lando Norris | 4 | McLaren | 19 | +0.136 | 7 |
3 | George Russell | 63 | Mercedes | 19 | +0.410 | 6 |
4 | Carlos Sainz Jnr | 55 | Ferrari | 19 | +1.326 | 5 |
5 | Charles Leclerc | 16 | Ferrari | 19 | +5.073 | 4 |
6 | Lewis Hamilton | 44 | Mercedes | 19 | +5.650 | 3 |
7 | Nico Hulkenberg | 27 | Haas | 19 | +8.508 | 2 |
8 | Max Verstappen | 1 | Red Bull | 19 | +10.368 | 1 |
9 | Pierre Gasly | 10 | Alpine | 19 | +14.513 | 0 |
10 | Kevin Magnussen | 20 | Haas | 19 | +15.485 | 0 |
11 | Fernando Alonso | 14 | Aston Martin | 19 | +19.204 | 0 |
12 | Valtteri Bottas | 77 | Sauber | 19 | +23.351 | 0 |
13 | Lance Stroll | 18 | Aston Martin | 19 | +24.421 | 0 |
14 | Esteban Ocon | 31 | Alpine | 19 | +30.379 | 0 |
15 | Alexander Albon | 23 | Williams | 19 | +33.062 | 0 |
16 | Liam Lawson | 30 | RB | 19 | +34.356 | 0 |
17 | Yuki Tsunoda | 22 | RB | 19 | +35.102 | 0 |
18 | Franco Colapinto | 43 | Williams | 19 | +35.639 | 0 |
19 | Zhou Guanyu | 24 | Sauber | 19 | +1:11.436 | 0 |
20 | Sergio Perez | 11 | Red Bull | 19 | +1:14.371 | 0 |
Russell, die vanaf de derde positie vertrok, probeerde meerdere keren om de McLarens te passeren, maar Piastri en Norris werkten samen om hem achter zich te houden. Door slim gebruik te maken van DRS en teamorders te hanteren, kon McLaren de druk weerstaan en hun voorsprong behouden.
“Hij draaide gewoon in op mij!” klaagde Russell via de boordradio toen hij contact met Piastri op het nippertje ontweek.
De strategie van McLaren wierp vruchten af, ondanks de aanvallen van Russell en de dreiging van Ferrari-coureur Carlos Sainz, die zich ook in de strijd mengde.
Norris en Piastri in perfecte balans
De start van de Sprint verliep vlekkeloos voor Norris, die vanaf pole vertrok en direct een sterke leiding nam. Piastri slaagde erin om Russell voorbij te gaan en zo de tweede plaats te claimen. Vanaf dat moment stond het team van McLaren centraal in het gevecht om de overwinning.
Bij de vierde ronde nam Russell een gewaagde actie richting Piastri bij bocht 1. Piastri verdedigde zijn positie stevig, wat leidde tot frustratie bij de Mercedes-coureur. Tegelijkertijd schakelde McLaren over op een teamstrategie waarbij Norris zijn tempo aanpaste om Piastri binnen zijn DRS-bereik te houden.
Dit bood extra bescherming tegen de aanvallen van Russell, die onvermoeibaar bleef aandringen.
Ondertussen zorgde deze tactiek er ook voor dat Carlos Sainz, rijdend voor Ferrari, dichterbij kwam. Hierdoor werd het een gevecht tussen meerdere teams, maar de McLaren-strategie bleef domineren.
Prestaties van andere teams
Naast McLaren’s strijd om de koppositie verliep de race minder succesvol voor sommige andere teams. Zhou Guanyu nam een risico door op soft-banden te starten, een keuze die weinig effect had.
Bij de pituitgang maakte Sergio Perez een pijnlijke fout door bij de start te veel wielspin te krijgen, waardoor hij direct werd ingehaald door Franco Colapinto in de Williams. Deze situatie benadrukte de uitdagingen die Perez tijdens de Sprint ondervond.
Daarnaast was Verstappen, normaal een belangrijke factor in de Sprint, minder competitief. Hij zakte in de eerste ronde terug naar de negende positie en klaagde over ernstige onderstuurproblemen in zijn Red Bull.
“Dat is nog een understatement,” zei Verstappen over de staat van zijn auto.
Om de impact van de Qatar Sprint op het kampioenschap beter te begrijpen, laten onderstaande cijfers het succes van McLaren zien:
Team | Behaalde punten | Posities Sprint |
---|---|---|
McLaren | 15 | 1e (Piastri), 2e (Norris) |
Mercedes | 6 | 3e (Russell) |
Ferrari | 4 | 5e (Sainz) |
Red Bull | 2 | 9e (Verstappen) |
McLaren’s perfecte score versterkte hun positie in het constructeurskampioenschap aanzienlijk, terwijl de beperkte punten voor Ferrari en Red Bull een negatief effect hadden op hun kampioenschapsaspiraties.
De samenwerking tussen Piastri en Norris
Naarmate de race vorderde, werd de samenwerking tussen Piastri en Norris steeds duidelijker. Toen Russell wederom geen kans zag om voorbij te komen, bood Norris aan om Piastri opnieuw DRS-bescherming te geven.
Dit tactische spel zorgde ervoor dat McLaren ongeschonden de race kon voltooien. Bij de laatste ronde zorgde Norris ervoor dat Piastri de leiding kon overnemen, waarmee hij zijn tweede Qatar Sprint-overwinning behaalde.
“Ik help hem wel weer met DRS,” gaf Norris aan toen zijn banden begonnen te slijten.
Deze strategie benadrukte de bereidheid van beide coureurs om samen te werken voor het grotere doel van het team.
Tijdens de Sprint was er ook een interne strijd bij Ferrari te zien. Charles Leclerc en Carlos Sainz raakten verwikkeld in een duel om de vijfde positie. Dit gevecht laat de spanning binnen het team zien, vooral met het oog op het behalen van cruciale kampioenschapspunten.
Sainz slaagde erin om de vijfde plek te veroveren, maar het team kon de sterke prestaties van McLaren en Mercedes niet evenaren.