Charles Leclerc en Carlos Sainz werden onmiddellijk na de race in Las Vegas bij Ferrari-teambaas Fred Vasseur geroepen. De aanleiding was het conflict dat ontstond toen Sainz, ondanks teamorders, Leclerc passeerde en zo de laatste podiumplaats veroverde.
Dit leidde tot frustraties bij beide coureurs, waarbij Leclerc zich hoorbaar liet gaan via de boordradio. Vasseur benadrukte in duidelijke woorden dat loyaliteit en samenwerking essentieel zijn om Ferrari’s belangen in het constructeurskampioenschap te beschermen.
“Hier vraagt niemand je om dikke vrienden te zijn. Maar Ferrari verwacht, nee, eist loyale samenwerking,” verklaarde Fred Vasseur volgens Quotidiano Sportivo.
Met nog twee races te gaan, benadrukte Vasseur dat individuele ambities niet boven het team mogen staan.
De race in Las Vegas draaide uit op een chaotisch schouwspel voor Ferrari. Leclerc en Sainz kwamen met elkaar in conflict toen de pitstrategie misliep. Sainz werd eerder binnengehaald voor zijn tweede pitstop, terwijl Leclerc drie ronden later binnenkwam.
Bij zijn terugkeer op de baan kreeg Leclerc via zijn race-engineer Bryan Bozzi te horen dat Sainz niet zou aanvallen:
“Carlos heeft de opdracht gekregen om je niet onder druk te zetten,” meldde Bozzi via de boordradio.
Sainz negeerde echter deze instructies en haalde Leclerc in bij bocht 4. Dit leidde tot frustratie bij Leclerc, die via de boordradio sarcastisch reageerde:
“Misschien moet je het in het Spaans proberen!”
Reacties van Leclerc en Sainz na de race
Leclerc eindigde de race als vierde, ruim twee seconden achter Sainz. Zijn frustraties waren duidelijk hoorbaar toen hij meerdere keren krachttermen gebruikte op de boordradio. Pas later realiseerde hij zich dat zijn microfoon nog openstond, waarna hij zich verontschuldigde.
Ook Sainz uitte ontevredenheid, niet alleen over het teamorderconflict, maar ook over een eerdere fout tijdens zijn pitstop, die zijn race verder bemoeilijkte.
Ondanks deze spanningen lijkt Vasseur achter de schermen de controle terug te hebben gepakt. Volgens Leo Turrini hebben beide coureurs toegezegd de resterende races samen te werken in het belang van Ferrari.
Stand in het constructeurskampioenschap en raceprestaties Ferrari:
Constructeurskampioenschap | Punten achterstand Ferrari op McLaren |
---|---|
McLaren | 24 punten |
Coureur | Positie Las Vegas GP | Eindtijd |
---|---|---|
Carlos Sainz | 3e | 1:38:12.345 |
Charles Leclerc | 4e | +2.213 sec |
De impact van de teamorders
Het incident in Las Vegas benadrukt de spanningen binnen Ferrari. Vasseur’s aanpak, gericht op directe communicatie en een harde lijn, is cruciaal gezien de positie van Ferrari in het constructeurskampioenschap. Het team heeft al 15 jaar geen titel meer gewonnen, en deze interne conflicten kunnen de kansen verder verkleinen.
De beslissing om Sainz voorrang te geven bij de pitstopstrategie lijkt een strategische inschattingsfout te zijn geweest. Door Leclerc later binnen te halen, ontstond de situatie waarbij Sainz, ondanks duidelijke instructies, besloot voor eigen succes te gaan.
Dit ondermijnt niet alleen de teamdynamiek, maar legt ook een druk op de technische staf om dergelijke fouten in de toekomst te voorkomen
Ferrari-teambaas Fred Vasseur maakte duidelijk dat loyaliteit en samenwerking niet optioneel zijn. Met een achterstand van 24 punten op McLaren ligt de focus op het behalen van maximaal resultaat in de resterende races. Vasseur’s boodschap was simpel maar krachtig:
“Opgeven in de naam van individuele grillen is onacceptabel,” benadrukte Vasseur volgens Quotidiano Sportivo.
De coureurs lijken deze boodschap te hebben begrepen. Zowel Leclerc als Sainz hebben naar verluidt beloofd zich de komende races aan de teamstrategie te houden.