Sergio Perez heeft bevestigd dat een probleem met de anti-roll bars van zijn Red Bull RB20 direct heeft bijgedragen aan zijn vroege uitschakeling tijdens de sprintracekwalificatie (SQ1) van de Grote Prijs van Qatar. Door de technische complicaties verliet Perez de garage later dan gepland, wat hem dwong te vechten voor zijn positie op de baan.
Dit leidde uiteindelijk tot een ongeorganiseerde laatste ronde. Perez gaf aan dat dit technische euvel ervoor zorgde dat hij in een ongelukkige situatie terechtkwam. Hij zei hierover:
“Helaas vertrokken we iets te laat uit de garage. We hadden een probleem met een van de anti-roll bars.” — Sergio Perez
Deze vertraging resulteerde in het missen van een optimaal moment om zijn snelle ronde te starten, wat cruciaal bleek in een kwalificatiesessie waarin elke seconde telt.
Tijdens de laatste momenten van SQ1 vond er een opvallend duel plaats tussen Perez en Charles Leclerc. Terwijl beide coureurs hun snelle ronde probeerden te beginnen, raakten zij verwikkeld in een strijd om baanpositie. Perez beschreef hoe dit gevecht zijn prestatie beïnvloedde:
“We vochten in bocht 1 en verder. Ik verloor een paar tienden daar, genoeg om helaas uitgeschakeld te worden.” — Sergio Perez
Perez schatte dat het gevecht met Leclerc hem ongeveer twee tienden van een seconde heeft gekost. Leclerc kwalificeerde zich uiteindelijk als vijfde, terwijl Perez op een teleurstellende zestiende plek eindigde.
- Verloren tijd: Perez verloor naar schatting 0,2 seconden.
- Vergelijking met Leclerc: Leclerc kwalificeerde zich vijf plaatsen hoger dan zijn teamgenoot Carlos Sainz, terwijl Perez niet verder kwam dan SQ1.
- Klassement na FP1: Perez eindigde 18e in de eerste vrije training, terwijl Verstappen veel sneller was.
Deze situatie toont de uitdagingen waarmee Perez dit seizoen worstelt. Terwijl zijn teamgenoot Max Verstappen polepositie na polepositie behaalt, lijkt Perez moeite te hebben met consistente prestaties.
Resultaten laten gebrek aan consistentie zien
Een blik op de resultaten van Perez onderstreept de problemen die hij dit seizoen ervaart. Sinds zijn podium in China in april is hij er niet meer in geslaagd om op het podium te eindigen. In Qatar was hij opnieuw aanzienlijk langzamer dan Verstappen, met een verschil van zeven tienden tijdens de sprintracekwalificatie.
Coureur | FP1-positie | SQ1-resultaat | Verschil in tijd met teamgenoot |
---|---|---|---|
Sergio Perez | 18e | 16e | +0,7 seconden |
Max Verstappen | 1e | 1e | – |
Perez’s gebrek aan snelheid in vergelijking met Verstappen is consistent geweest gedurende het seizoen. Dit verschil zet extra druk op de Mexicaan, vooral nu speculaties over zijn toekomst bij Red Bull toenemen.
Perez was hoorbaar gefrustreerd via de teamradio na zijn duel met Leclerc. Zijn opmerking benadrukte de verwarring over het gedrag van zijn Ferrari-concurrent op de baan:
“Ik weet niet wat Leclerc daar aan het doen was.” — Sergio Perez
Deze uitspraak reflecteert de hectiek in de laatste minuten van de kwalificatie, waarin Perez al worstelde met technische problemen en slechte timing.
Perez sprak na afloop van de sessie zijn verwachtingen uit over de sprintrace. Hij bleef realistisch over zijn kansen om vanaf P16 grote vooruitgang te boeken. Hij verklaarde:
“In zo’n korte race denk ik niet dat we veel kunnen doen, maar we gaan het proberen.” — Sergio Perez
Met beperkte tijd om posities goed te maken en een auto die niet optimaal functioneerde, waren de vooruitzichten voor verbetering minimaal.