De strijd van Norris
Lando Norris, coureur voor McLaren, bevond zich in een lastige positie tijdens de Grand Prix van Japan. Na een indrukwekkende kwalificatie, waarbij hij dicht bij de voorste rij van Red Bull-coureurs Max Verstappen en Sergio Perez eindigde, werd al snel duidelijk dat zijn werkelijke strijd zou zijn met de auto’s achter hem. Carlos Sainz vormde onmiddellijk een bedreiging, en Charles Leclerc vocht zich met een gedurfde strategie van één pitstop terug in de strijd. Slechts zeven maanden geleden behaalde McLaren nog een dubbel podium in Suzuka, maar door de aanzienlijke raceverbeteringen van Ferrari moest Norris toegeven dat de Scuderia dit keer buiten bereik was.
Norris beschreef de race als een verwachte uitkomst. Het was een uitdaging om te proberen bij te blijven met een snellere auto of voor te blijven op de Ferraris, die duidelijk sneller waren. Dit had een negatieve impact op de banden, wat leidde tot een neerwaartse spiraal in zijn raceprestaties. Ondanks dat het geen slechte dag was, eindigde Norris waar hij verwachtte te zijn: achter Ferrari. Dit was een positie waarin McLaren zich het hele jaar al bevond. Norris benadrukte dat, hoewel ze de dag ervoor uitblonken met sterke rondetijden, de realiteit van de race hen weer met beide benen op de grond zette.
Strategische keuzes en hun gevolgen
Norris was de eerste van de koplopers die op ronde 12 een pitstop maakte in een poging Perez te ondergraven en belangrijker, om niet ondergraven te worden door de Ferraris. De situatie werd gecompliceerder toen Norris direct achter de lang rijdende Leclerc terechtkwam, net toen ze samen hun laatste pitstop maakten. Norris vroeg zich af waarom hij zo vroeg werd binnengehaald in plaats van te kiezen voor een kortere laatste stint om vooruit te kunnen pushen.
Norris gaf toe dat ze deden wat op dat moment het beste leek, maar het is altijd moeilijk om achteraf te beoordelen of de juiste beslissingen zijn genomen. Misschien hadden ze niet verwacht dat Charles ook zou stoppen. Norris geloofde dat ze George Russell probeerden te dekken, wat misschien niet nodig was. Door te proberen Russell te dekken, maakten ze hun pitstop tegelijkertijd met Leclerc. Norris was van mening dat hij nog vijf of zes ronden langer door had kunnen gaan, waardoor hij een bandenvoordeel had kunnen creëren en op dezelfde manier terug had kunnen komen door het veld als Carlos Sainz deed. Dit blijft echter slechts een mening, en het is iets dat binnen het team besproken en geëvalueerd zal worden.
Terug naar de realiteit
De Grand Prix van Japan was voor Norris en McLaren een terugkeer naar de realiteit. Ondanks de uitdagingen en strategische beslissingen die misschien niet het gewenste resultaat opleverden, biedt de race waardevolle inzichten en leermomenten voor het team. Het vermogen om te concurreren met teams zoals Ferrari, die aanzienlijke verbeteringen hebben laten zien, blijft een cruciaal aandachtspunt voor McLaren als ze vooruit kijken naar de rest van het seizoen.