Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 circuits Het succes van de Miami Grand Prix: een ongekende kijkerspiek in de VS
F1 circuits

Het succes van de Miami Grand Prix: een ongekende kijkerspiek in de VS

26

De Miami Grand Prix heeft voor Formule 1 een recordaantal Amerikaanse kijkers live op televisie getrokken. Dit blijkt uit cijfers die recentelijk zijn vrijgegeven. De uitzending door ABC van de eerste F1-overwinning van Lando Norris trok gemiddeld 3,1 miljoen kijkers. Dit aantal overtreft het vorige record van 2,6 miljoen kijkers die in 2022 de inaugurale Miami-evenement keken.

Toenemende populariteit en recordbrekende cijfers

Het evenement kenmerkte ook een aanzienlijke stijging van 48% in kijkcijfers vergeleken met vorig jaar, toen het publiek daalde naar 2,1 miljoen voor Miami’s tweede evenement. Ondanks de late namiddagtijdstip van het evenement in Miami, wat het laat maakt voor een Europese en Aziatische televisiepubliek, heeft het duidelijk voordelen gehad voor het trekken van kijkers in de VS, aangezien de races de drie meest bekeken zijn in de geschiedenis van het land. De zaterdagse sprint race, uitgezonden op ESPN, trok 946.000 kijkers, het grootste Amerikaanse publiek voor een sprint sinds het formaat werd geïntroduceerd in 2021.

Interesse in de VS en uitdagingen voor de sport

De verhoogde interesse in de race in Miami is goed nieuws voor de uitzendpartners van F1, aangezien het begin van het seizoen gemengde cijfers had opgeleverd. De seizoensopener in Bahrein trok 1,12 miljoen kijkers, een daling ten opzichte van de 1,31 miljoen kijkers in 2023. De Grote Prijs van Saoedi-Arabië kende vervolgens een daling van 40% in de kijkcijfers ten opzichte van het voorgaande jaar, met 920.000 kijkers in vergelijking met de 1.523 miljoen die in 2023 de race keken. Sommige van deze dalingen werden toegeschreven aan het feit dat de race op een zaterdag werd uitgezonden en te zien was op ESPN2.

Groeiende interesse en de Super Bowl-achtige sfeer

Met F1’s grote inspanningen om het publiek in Miami te vergroten, toonde een uitverkochte menigte van 270.000 afgelopen weekend een sterke interesse in Grand Prix-racen. Daniel Ricciardo suggereerde tijdens het weekend dat de GP van Miami omgeven was door een soort hype die normaal gesproken geassocieerd wordt met de Super Bowl. “Het voelt alsof, en ik probeer niet te zeggen dat het Super Bowl is, maar Super Bowl-week,” zei hij. “Het is als een hele week van dingen. Ik voel dat onze weken nu zijn uitgebouwd, niet tot de omvang van een Super Bowl-week, maar het komt in de buurt met evenementen en mensen zijn geïnteresseerd.

Het is vanaf woensdag, en het is niet alleen de zondag waarop ze enthousiast zijn voor de race. We hadden een echt goed publiek, veel jonge mensen, denk ik, en veel nieuw publiek dat binnenkomt. Het is zeker goed om de sport te laten groeien.”

Gerelateerd nieuws

Alles wat je moet weten over de Grand Prix van Emilia-Romagna

Eerste Europese Formule 1-weekend van 2024 Het eerste Europese Formule 1-weekend van...

Directeur Zandvoort: “Dan volgt er meer duidelijkheid over toekomst GP Nederland”

Toekomst van de Nederlandse Grand Prix Robert van Overdijk, de algemeen directeur...

Waarom is Monaco zo uitdagend voor Formule 1-coureurs?

Monaco is een echt gevecht voor Formule 1-coureurs. Het is beroemd vanwege...

Carlos Sainz uitgelicht als topdoelwit voor Sauber in het Audi F1-tijdperk

Sauber’s eerste stappen in de markt van 2025 Sauber heeft al een...

Vragen bij de Miami GP: Toekomst van Adrian Newey en de upgrade van Red Bull

Formula 1 is op weg naar de VS voor de eerste van...

Hoe het circuitontwerp in Miami de racestrategieën beïnvloedt

Binnen de dynamische wereld van de Formule 1-race is het circuitontwerp van...

Top 10 onvergetelijke momenten van de Formule 1 Miami GP

De Formule 1 Crypto.com Miami Grand Prix 2023 was een spectaculair evenement...

Waarom blijven oude Formule 1 baanrecords zo lang staan?

Oude Formule 1 baanrecords blijven vaak staan vanwege een combinatie van factoren...