De Miami Grand Prix heeft voor Formule 1 een recordaantal Amerikaanse kijkers live op televisie getrokken. Dit blijkt uit cijfers die recentelijk zijn vrijgegeven. De uitzending door ABC van de eerste F1-overwinning van Lando Norris trok gemiddeld 3,1 miljoen kijkers. Dit aantal overtreft het vorige record van 2,6 miljoen kijkers die in 2022 de inaugurale Miami-evenement keken.
Toenemende populariteit en recordbrekende cijfers
Het evenement kenmerkte ook een aanzienlijke stijging van 48% in kijkcijfers vergeleken met vorig jaar, toen het publiek daalde naar 2,1 miljoen voor Miami’s tweede evenement. Ondanks de late namiddagtijdstip van het evenement in Miami, wat het laat maakt voor een Europese en Aziatische televisiepubliek, heeft het duidelijk voordelen gehad voor het trekken van kijkers in de VS, aangezien de races de drie meest bekeken zijn in de geschiedenis van het land. De zaterdagse sprint race, uitgezonden op ESPN, trok 946.000 kijkers, het grootste Amerikaanse publiek voor een sprint sinds het formaat werd geïntroduceerd in 2021.
Interesse in de VS en uitdagingen voor de sport
De verhoogde interesse in de race in Miami is goed nieuws voor de uitzendpartners van F1, aangezien het begin van het seizoen gemengde cijfers had opgeleverd. De seizoensopener in Bahrein trok 1,12 miljoen kijkers, een daling ten opzichte van de 1,31 miljoen kijkers in 2023. De Grote Prijs van Saoedi-Arabië kende vervolgens een daling van 40% in de kijkcijfers ten opzichte van het voorgaande jaar, met 920.000 kijkers in vergelijking met de 1.523 miljoen die in 2023 de race keken. Sommige van deze dalingen werden toegeschreven aan het feit dat de race op een zaterdag werd uitgezonden en te zien was op ESPN2.
Groeiende interesse en de Super Bowl-achtige sfeer
Met F1’s grote inspanningen om het publiek in Miami te vergroten, toonde een uitverkochte menigte van 270.000 afgelopen weekend een sterke interesse in Grand Prix-racen. Daniel Ricciardo suggereerde tijdens het weekend dat de GP van Miami omgeven was door een soort hype die normaal gesproken geassocieerd wordt met de Super Bowl. “Het voelt alsof, en ik probeer niet te zeggen dat het Super Bowl is, maar Super Bowl-week,” zei hij. “Het is als een hele week van dingen. Ik voel dat onze weken nu zijn uitgebouwd, niet tot de omvang van een Super Bowl-week, maar het komt in de buurt met evenementen en mensen zijn geïnteresseerd.
Het is vanaf woensdag, en het is niet alleen de zondag waarop ze enthousiast zijn voor de race. We hadden een echt goed publiek, veel jonge mensen, denk ik, en veel nieuw publiek dat binnenkomt. Het is zeker goed om de sport te laten groeien.”