Met zijn lengte van slechts 1,59 meter is Yuki Tsunoda de kleinste coureur op de Formule 1-grid. Deze 23-jarige Japanner, die uitkomt voor AlphaTauri (nu Visa Cash App RB), weegt ook maar 54 kilo.
Zijn bescheiden lengte levert niet alleen grappige momenten op in de paddock, maar brengt ook unieke uitdagingen met zich mee. Zo moest Tsunoda bijvoorbeeld speciale aanpassingen laten maken om goed in zijn cockpit te passen.
“Ik moest veel schuim in mijn monocoque laten zetten, zodat ik hoger zit en uit de cockpit kan kijken. We hebben ook speciale pedalen laten maken, anders kon ik er gewoon niet bij met mijn voeten,” lachte Tsunoda voorafgaand aan zijn eerste race.
Met zijn lengte maakt Tsunoda het leven van zijn engineers niet bepaald makkelijk, maar gelukkig neemt hij het met een flinke dosis humor. Toch zijn de aanpassingen geen luxe, maar pure noodzaak om veilig en comfortabel te racen.
De voor- en nadelen van Tsunoda’s lengte
Yuki Tsunoda’s 1,59 meter maakt hem een bijzondere verschijning in de Formule 1. In een sport waar gewichtsbesparing vaak een heilig huisje is, zou je denken dat zijn kleine gestalte een voordeel is. Maar zo simpel is het niet.
Vroeger was een kleine coureur een groot voordeel. Hoe lichter je was, hoe sneller de auto kon zijn. Maar inmiddels heeft de Formule 1 regels ingevoerd die dat voordeel grotendeels wegnemen. Auto en coureur worden samen gewogen en als een coureur te licht is, wordt er gewoon extra ballast toegevoegd. Zo wordt het speelveld tussen grote en kleine coureurs eerlijker.
Toch blijft Tsunoda’s lengte een uitdaging. Zoals hij zelf al aangaf, moest zijn team creatief worden om hem goed in de auto te laten passen.
Extra schuim in de monocoque en aangepaste pedalen zijn maar een paar van de oplossingen die nodig waren om hem comfortabel achter het stuur te krijgen. En ja, er wordt weleens een grapje over gemaakt in de paddock. Maar Tsunoda lacht net zo hard mee.
“Als ik er niet klaar voor was, dan had ik de volgende stint zelfs bij VCARB niet kunnen aankondigen. Ik voel me klaar om te vechten tegen de topteams, hogere posities en zelfs tegen Max.”
Vergelijking met andere coureurs
Om een idee te krijgen hoe klein Tsunoda echt is, is het interessant om hem te vergelijken met zijn collega’s op de grid. Dit overzicht geeft een beeld van de lengtes van enkele prominente F1-coureurs in 2024:
Coureur | Team | Lengte (cm) |
---|---|---|
Yuki Tsunoda | Visa Cash App RB | 159 |
Lando Norris | McLaren | 170 |
Fernando Alonso | Aston Martin | 171 |
Lewis Hamilton | Mercedes | 174 |
Max Verstappen | Red Bull Racing | 181 |
George Russell | Mercedes | 185 |
Esteban Ocon | Alpine | 186 |
Alex Albon | Williams | 186 |
Zoals je ziet, is het verschil tussen Tsunoda en zijn collega’s groot. Lando Norris, de op een na kleinste coureur, is nog steeds 11 centimeter langer dan Yuki. Aan de andere kant van het spectrum steken Esteban Ocon en Alex Albon met hun 1,86 meter bijna 30 centimeter boven hem uit. Zo zie je maar: je hoeft geen reus te zijn om een F1-auto te besturen.
Gevolgen voor prestaties en carrière
Ondanks zijn bescheiden lengte heeft Yuki Tsunoda laten zien dat hij prima kan meedoen op het hoogste niveau van de autosport. Sinds zijn debuut in 2021 heeft hij in 63 Grands Prix deelgenomen en 61 WK-punten verzameld. Oh, en hij heeft ook een snelste ronde op zijn naam staan. Niet slecht voor de kleinste man op de grid, toch?
Tsunoda’s prestaties bewijzen dat lengte niet alles is in de Formule 1. Uiteindelijk draait het om je rijvaardigheid, hoe slim je bent in de race, en hoe goed je omgaat met de druk. Deze verschillen in lengte en gewicht kunnen verschillende effecten hebben op de rijstijl en prestaties van de coureurs:
- Gewichtsverdeling: Teams moeten de gewichtsverdeling van de auto aanpassen aan de fysieke kenmerken van hun coureur.
- Zwaartepunt: Langere coureurs hebben een hoger zwaartepunt in de auto, wat de handling kan beïnvloeden.
- Kracht: Zwaardere coureurs kunnen mogelijk meer kracht uitoefenen op de pedalen en het stuur.
- Aerodynamica: De lengte van een coureur kan invloed hebben op de aerodynamische eigenschappen van de auto.
Het feit dat hij zich staande houdt tussen grotere collega’s maakt hem alleen maar indrukwekkender. Bovendien wordt hij vaak door engineers en aerodynamica-experts bekeken als een interessante ‘case study’, vooral als het gaat om het optimaliseren van auto’s voor verschillende lichaamstypes.