Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Overig Hoe Formule 1-auto’s aangepast worden voor regenraces: grip, zicht en slimme trucs

Hoe Formule 1-auto’s aangepast worden voor regenraces: grip, zicht en slimme trucs

336
Hoe Formule 1-auto’s aangepast worden voor regenraces: grip, zicht en slimme trucs
Foto: Steffen Prößdorf

Tijdens de GP van Nederland in 2023 werden maar liefst 89 pitstops gemaakt door wisselende regenbuien. Het is hét bewijs dat Formule 1-teams razendsnel moeten schakelen zodra de eerste druppels vallen.

Hoe Formule 1-auto’s aangepast worden voor regenraces draait om veel meer dan alleen natweerbanden. Van rijhoogte en aerodynamica tot motorinstellingen en verlichting: alles wordt geoptimaliseerd voor grip en veiligheid op een doorweekte baan.

De meest zichtbare aanpassing zijn de banden. Bij lichte regen gebruiken teams intermediates met een groene markering. Voor stortbuien komen de full wets met blauwe markering in actie. Die laatste voeren tot wel 85 liter water per seconde af bij topsnelheid.

“De intermediates zijn voor lichte regenval en een natte baan, terwijl full wets worden gebruikt als het echt hard regent en de baan heel nat is.”

Zonder deze banden zou een F1-auto in de regen totaal onbestuurbaar zijn door aquaplaning. Teams moeten telkens opnieuw inschatten wanneer ze wisselen – te vroeg of te laat kost vaak meerdere posities.

Ophanging en rijhoogte: iets hoger voor meer stabiliteit

In regenraces mogen teams, onder bepaalde omstandigheden, de regels rond parc fermé losser interpreteren. Dat betekent dat ze de rijhoogte kunnen aanpassen om te voorkomen dat de auto de natte baan raakt.

“Aangezien afstellingen voor een race op een droge baan niet goed zullen werken op een natte baan, kan de wedstrijdleiding op basis van ‘een verandering in weersomstandigheden’ besluiten om de regels lichtjes te versoepelen.”

Een hogere rijhoogte geeft meer bewegingsvrijheid en voorkomt zogeheten ‘bottoming’ – wanneer de auto de baan raakt en instabiel wordt. Ook de ophanging wordt zachter gezet voor betere demping op een glad circuit.

Red Bull Racing Max Verstappen
Foto: Steffen Prößdorf

In de regen willen teams vooral meer downforce genereren. Daarom zetten ze de vleugels steiler: zo duwt de auto zich harder tegen het asfalt, wat zorgt voor grip in natte bochten.

“Moderne F1-auto’s maken ook gebruik van allerlei passieve aerodynamische trucs, zoals speciale vleugels en ventilatieopeningen die de luchtstroom optimaliseren, zonder dat de coureur daar iets voor hoeft te doen.”

Aerodynamica wordt niet actief aangepast tijdens de race, maar wél van tevoren. Slimme luchtkanalen en diffuser-settings maken dat de auto stabiel blijft, zelfs bij hoge snelheid door de spray.

Op een natte baan is het risico op blokkeren van de voorwielen groot. Teams verplaatsen de rembalans naar achteren, zodat de achterwielen meer remkracht krijgen en de auto beter in balans blijft.

“In het geval van regen mogen de teams de brake ducts en de radiatorleidingen vervangen om de koeling te verminderen of vergroten…”

Omdat in de regen minder hard geremd wordt, warmen de remmen minder snel op. Daarom kunnen de remkoelingskanalen worden verkleind, zodat de temperatuur op peil blijft. Zo behouden de remmen hun werking en voorkomen teams thermische problemen.

Motorafstelling en ERS: minder piekvermogen, meer controle

Teams passen het motorvermogen aan voor regen: geen pieken of plotselinge boost, maar een gelijkmatiger afgifte van vermogen. Vooral bij het uitkomen van bochten voorkomt dit wielspin.

Het hybride systeem (ERS) wordt ook aangepast. In plaats van agressieve energieafgifte, wordt gekozen voor een mildere mapping zodat de auto voorspelbaar reageert. Dit geeft de coureur vertrouwen op glad asfalt.

De spray van regenbanden zorgt voor een muur van water achter elke auto. Zicht is vaak beperkt tot een paar meter. Daarom schrijft de FIA voor dat er extra felle achterlichten worden geactiveerd tijdens natte races.

Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas
Foto: Steffen Prößdorf

Daarnaast mogen teams onder specifieke omstandigheden ook de hoofdsteun vervangen voor een versie die meer zicht biedt, zolang dit gebeurt met goedkeuring van de wedstrijdleiding.

Of het nu licht motregent of met bakken uit de hemel komt: hoe Formule 1-auto’s aangepast worden voor regenraces maakt vaak het verschil tussen winnen en spinnen.

Belangrijkste aanpassingen voor nat weer:

OnderdeelAanpassingDoel
BandenIntermediates / full wetsGrip & waterafvoer
RijhoogteWordt verhoogdVoorkomen van ‘bottoming’
AerodynamicaMeer vleugel / passieve ventilatieExtra downforce & stabiliteit
RembalansMeer naar achterenMinder blokkeren, stabiel remmen
Brake ductsSoms vervangenOptimale temperatuur bij minder remmen
MotorinstellingenGelijkmatiger vermogenMinder wielspin
ERS-afstellingMinder agressiefBeter controleerbaar vermogen
AchterlichtFeller bij regenVeiligheid & zichtbaarheid

Gerelateerd nieuws

Pierre Gasly Alpine

Wanneer een coureur gediskwalificeerd uit een F1-race wordt: De regels en voorbeelden

In 2025 werd Lewis Hamilton na afloop van de Grand Prix van...

Yuki Tsunoda Visa Cash App RB

De regels voor bandenkeuze tijdens de start in regen: Dit zeggen de FIA-richtlijnen

Tijdens de GP van Australië 2025 bleef Max Verstappen op mediums rijden...

Charles Leclerc Ferrari

Zo bepaalt één moment een GP-weekend: impeding en hoe coureurs worden bestraft

Tijdens de kwalificatie in Singapore 2023 kreeg Max Verstappen een gridstraf van...

Haas Mercedes

Wat je nog niet wist over de 107%-regel: zo bepaalt één tijd wie mag racen in F1

Tijdens de GP van Australië in 2011 mochten Vitantonio Liuzzi en Narain...