Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
F1 nieuws Grote veranderingen in de vorm van F1-teams in 2024 zouden een “verrassing” zijn

Grote veranderingen in de vorm van F1-teams in 2024 zouden een “verrassing” zijn

217
Grote veranderingen in de vorm van F1-teams in 2024 zouden een “verrassing” zijn
Foto: Chris Game

Stabiele regels leiden tot evolutionaire ontwikkelingen

Dit seizoen markeert het derde jaar van het huidige regelboek voor het ground effect-ontwerp in de Formule 1. Deze status stelt teams in staat om zich te verzamelen rond de Red Bull-stijl downwash sidepod auto-architectuur. Opmerkelijke uitzonderingen op deze filosofie waren Mercedes en Ferrari, maar beiden hebben zich gecommitteerd aan een nieuw autoconcept voor 2024 dat vrijwel zeker in lijn zal vallen met de rest van het veld. Gezien het gebrek aan een regelverandering, die teams zou kunnen verrassen en de volgorde zou kunnen verstoren, zegt Mike Krack van Aston Martin dat het een ‘verrassing’ zou zijn om dit jaar grote veranderingen in de vormgids te zien.

De impact van technische stabiliteit op de competitie

Krack merkt op dat wanneer regels stabiel zijn, teams eerder geneigd zijn tot evolutionaire ontwikkelingen. “Als je zo’n uitgesproken auto hebt, zoals we nu met Red Bull zien, denk ik dat veel mensen die richting op zullen proberen te gaan,” zegt hij. Aan de andere kant hebben we gehoord van Ferrari en Mercedes dat ze zeer grote architecturale veranderingen zullen doorvoeren. We zijn benieuwd wat dat gaat brengen. Maar over het algemeen, als je ernaar kijkt, gebeurt het meestal dat als de technische regels hetzelfde blijven, het veld jaar na jaar dichter bij elkaar komt.

Focus op verfijning van trackside operaties

Aangezien de regelgeving pas in 2026 een grote revisie zal ondergaan, met kleinere, lichtere auto’s die actieve aerodynamica en een nieuw aandrijflijnconcept adopteren, denkt Krack dat teams zich in plaats daarvan zullen concentreren op het verfijnen van hun operaties langs de baan om prestaties terug te winnen. Verbeterde strategie en pitstop-tijden kunnen cruciaal blijken in de races, gezien de top 18 auto’s tijdens kwalificatiesessies in de tweede helft van het seizoen 2023 mogelijk slechts met zo weinig als 0,6 seconden van elkaar gescheiden zijn. “De stabiliteit legt dan ook meer nadruk op operaties, omdat als de auto’s dicht bij elkaar liggen, het echt de kleine details zijn die het verschil maken in de gridpositie,” voegt hij eraan toe.

Lees ook:  George Russell is doelwit nummer één bij Aston Martin voor megaproject in 2026

De toekomst van F1: Evolutie in plaats van revolutie

Krack concludeert dat hij verrast zou zijn als er grote afwijkingen zouden zijn van de huidige staat van zaken. Dit suggereert dat de toekomst van Formule 1 meer gericht zal zijn op evolutie dan op revolutie, met teams die zich richten op het verfijnen van hun bestaande ontwerpen en operaties, in plaats van radicale veranderingen door te voeren. Dit zou kunnen leiden tot een meer voorspelbare, maar mogelijk ook meer competitieve race-omgeving, waarbij de nadruk ligt op de fijne kneepjes van strategie en uitvoering.

Gerelateerd nieuws

Mohammed Ben Sulayem

FIA wil terug naar eenvoud: steun groeit voor goedkopere V8-motoren in Formule 1

De Formule 1 staat opnieuw op een technisch kruispunt. Terwijl teams miljoenen...

Charles Leclerc Ferrari

Ferrari zoekt naar oplossing voor mysterieus stuurprobleem: ‘op hoge snelheid voelen we het meteen’

Op het eerste gezicht lijkt het gewoon een slechte kwalificatie. Maar wie...

Nico Hülkenberg Sauber

Van ‘eeuwige net-niet’ tot podiumheld: Hülkenberg verbreekt historisch F1-record op Silverstone

Bijna zesduizend dagen. Zo lang duurde het voordat Nico Hülkenberg eindelijk mocht...

Kimi Raikkonen Lotus

FIA-president hint op V8-terugkeer in de Formule 1: ‘dat is de juiste weg vooruit’

De geluiden worden steeds serieuzer: een comeback van de V8-motor in de...