Stabiele regels leiden tot evolutionaire ontwikkelingen
Dit seizoen markeert het derde jaar van het huidige regelboek voor het ground effect-ontwerp in de Formule 1. Deze status stelt teams in staat om zich te verzamelen rond de Red Bull-stijl downwash sidepod auto-architectuur. Opmerkelijke uitzonderingen op deze filosofie waren Mercedes en Ferrari, maar beiden hebben zich gecommitteerd aan een nieuw autoconcept voor 2024 dat vrijwel zeker in lijn zal vallen met de rest van het veld. Gezien het gebrek aan een regelverandering, die teams zou kunnen verrassen en de volgorde zou kunnen verstoren, zegt Mike Krack van Aston Martin dat het een ‘verrassing’ zou zijn om dit jaar grote veranderingen in de vormgids te zien.
De impact van technische stabiliteit op de competitie
Krack merkt op dat wanneer regels stabiel zijn, teams eerder geneigd zijn tot evolutionaire ontwikkelingen. “Als je zo’n uitgesproken auto hebt, zoals we nu met Red Bull zien, denk ik dat veel mensen die richting op zullen proberen te gaan,” zegt hij. Aan de andere kant hebben we gehoord van Ferrari en Mercedes dat ze zeer grote architecturale veranderingen zullen doorvoeren. We zijn benieuwd wat dat gaat brengen. Maar over het algemeen, als je ernaar kijkt, gebeurt het meestal dat als de technische regels hetzelfde blijven, het veld jaar na jaar dichter bij elkaar komt.
Focus op verfijning van trackside operaties
Aangezien de regelgeving pas in 2026 een grote revisie zal ondergaan, met kleinere, lichtere auto’s die actieve aerodynamica en een nieuw aandrijflijnconcept adopteren, denkt Krack dat teams zich in plaats daarvan zullen concentreren op het verfijnen van hun operaties langs de baan om prestaties terug te winnen. Verbeterde strategie en pitstop-tijden kunnen cruciaal blijken in de races, gezien de top 18 auto’s tijdens kwalificatiesessies in de tweede helft van het seizoen 2023 mogelijk slechts met zo weinig als 0,6 seconden van elkaar gescheiden zijn. “De stabiliteit legt dan ook meer nadruk op operaties, omdat als de auto’s dicht bij elkaar liggen, het echt de kleine details zijn die het verschil maken in de gridpositie,” voegt hij eraan toe.
De toekomst van F1: Evolutie in plaats van revolutie
Krack concludeert dat hij verrast zou zijn als er grote afwijkingen zouden zijn van de huidige staat van zaken. Dit suggereert dat de toekomst van Formule 1 meer gericht zal zijn op evolutie dan op revolutie, met teams die zich richten op het verfijnen van hun bestaande ontwerpen en operaties, in plaats van radicale veranderingen door te voeren. Dit zou kunnen leiden tot een meer voorspelbare, maar mogelijk ook meer competitieve race-omgeving, waarbij de nadruk ligt op de fijne kneepjes van strategie en uitvoering.