Fernando Alonso uitte scherpe kritiek op de strategie van Aston Martin tijdens de Grand Prix van Hongarije 2024. De Spaanse coureur eindigde op de elfde plaats, buiten de punten, en was duidelijk ontevreden over de beslissingen van zijn team. Alonso verklaarde dat hij al vroeg in de race besefte dat hun kansen op een goed resultaat waren verkeken.
Hij benadrukte dat de vroege pitstop in ronde 7 en de daaropvolgende bandenkeuze het onmogelijk maakten om competitief te blijven gedurende de rest van de race. Ondanks de teleurstellende uitkomst probeerde Alonso positief te blijven door te focussen op de data die ze hebben verzameld met de nieuwe upgrades op de AMR23, in de hoop deze informatie te kunnen gebruiken voor verbetering in de komende races.
“Toen we stopten in ronde 7, wist ik al dat we geen punten zouden scoren. 63 ronden rijden met onze auto, één set medium banden en één set harde banden is een onmogelijke missie. We weten dit allemaal in het team, we hebben het allemaal besproken in de strategiebespreking ’s ochtends. Ik weet niet waarom we stopten in ronde 7, maar nu is het te laat. We zullen proberen hiervan te leren en sterker naar Spa te komen,” aldus Alonso.
Aston Martin’s worsteling op de Hungaroring
Aston Martin had een moeizaam weekend op de Hungaroring, een circuit dat niet goed past bij de karakteristieken van hun AMR23. Het team introduceerde een belangrijk pakket aerodynamische verbeteringen, maar de effecten hiervan waren nog niet volledig duidelijk. De hoge temperaturen en de lange bochten van het circuit werkten niet in het voordeel van Aston Martin.
Teambaas Mike Krack probeerde de positieve punten te benadrukken, ondanks het teleurstellende resultaat. Hij wees erop dat het scoren van één punt, behaald door Lance Stroll, een prestatie was op een circuit waar ze niet verwachtten competitief te zijn. Krack benadrukte dat de data verzameld tijdens het raceweekend waardevol zou zijn voor het begrijpen en optimaliseren van de nieuwe upgrades.
De focus van het team verschoof al snel naar de volgende race op Spa-Francorchamps, een circuit met heel andere karakteristieken. Krack toonde zich optimistisch over de kansen van het team op dit snelle circuit met veel rechte stukken en snelle bochten, wat beter zou moeten passen bij de sterke punten van de AMR23.
Alonso’s frustratie en teamorders
Alonso’s frustratie was niet alleen gericht op de strategie, maar ook op andere aspecten van het raceweekend. Hij uitte kritiek op de FIA voor het tonen van de rode vlag tijdens de kwalificatie, wat zijn snelle ronde in de laatste bocht verstoorde. Na de race was hij ontevreden over de teamstrategie en de beslissing om vroeg te stoppen.
Een interessant moment deed zich voor aan het einde van de race, toen Alonso werd gevraagd om zijn teamgenoot Stroll voorbij te laten. In tegenstelling tot een vergelijkbare situatie bij McLaren, gehoorzaamde Stroll niet aan de teamorders. Alonso reageerde diplomatiek op deze situatie:
“Ze vroegen me om Lance voorbij te laten om Yuki aan te vallen. Hij kwam dichtbij in de laatste ronden, maar het lukte niet. Ik denk dat Lance tot de laatste bocht probeerde Tsunoda in te halen, dus ik denk dat het de juiste beslissing was. Het is een punt voor het team, het maakt niet uit wie het pakt.”
Aston Martin’s zoektocht naar verbetering
Ondanks de teleurstellende resultaten in Hongarije, blijft Aston Martin vastbesloten om hun prestaties te verbeteren. Het team erkent de zwakke punten van de AMR23 en werkt hard aan oplossingen voor het tweede deel van het seizoen. De nieuwe aerodynamische upgrades die in Hongarije werden geïntroduceerd, moeten nog volledig worden geëvalueerd en geoptimaliseerd.
Het team kijkt met hoop naar de komende race op Spa-Francorchamps, een circuit dat beter zou moeten passen bij de sterke punten van hun auto. De lange rechte stukken en snelle bochten van Spa bieden Aston Martin de kans om de verbeteringen aan hun auto te tonen en mogelijk terug te keren naar de vorm die ze aan het begin van het seizoen lieten zien.
Alonso blijft een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van de auto, waarbij zijn ervaring en feedback van onschatbare waarde zijn voor het team. Ondanks zijn kritische opmerkingen, blijft hij gemotiveerd om het team vooruit te helpen en betere resultaten te behalen in de komende races.
De uitdagingen van het middenveld
Het middenveld van de Formule 1 is dit seizoen bijzonder competitief, met meerdere teams die strijden om de posities achter de topteams. Aston Martin begon het seizoen sterk, maar heeft moeite gehad om dat niveau vast te houden naarmate andere teams verbeteringen doorvoerden. Deze situatie illustreert de constante druk op teams om te innoveren en te verbeteren gedurende het hele seizoen.
De prestaties van teams als McLaren, die een indrukwekkende opleving hebben laten zien, zetten extra druk op Aston Martin om hun eigen ontwikkeling te versnellen. Het feit dat er al zeven verschillende winnaars zijn geweest dit seizoen, zoals Alonso opmerkte, toont de onvoorspelbaarheid en het competitieve karakter van het huidige Formule 1-veld.
Voor Aston Martin is het nu zaak om de lessen van Hongarije mee te nemen naar de volgende races en hun upgrades effectief te implementeren. Het team moet een balans vinden tussen het maximaliseren van hun huidige pakket en het blijven ontwikkelen voor de toekomst, een uitdaging die kenmerkend is voor alle teams in het middenveld van de Formule 1.