De innovatie achter de Mercedes W15
De Mercedes W15 heeft voor veel opschudding gezorgd in de Formule 1-wereld, vooral vanwege zijn unieke voorvleugelontwerp. F1-technisch analist Craig Scarborough heeft dit ontwerp als “brutaal” maar “legaal” bestempeld, hoewel hij verwacht dat het ontwerp gesprekken zal uitlokken tussen de F1, de teams en de FIA over de vraag of het de bedoeling van de regelgeving ondermijnt. Mercedes heeft met de W15 een meer conventionele route gekozen, maar met een diepere blik onthult Scarborough veel innovatie, met name de voorvleugel die zijn aandacht trok.
Technische diepgang van de W15
Scarborough, die verscheen op het YouTube-kanaal van voormalig Ferrari- en Williams-teammanager Peter Windsor, nam een diepgaande, technische kijk op de W15, met speciale aandacht voor wat hij de Mercedes ‘3.1’ voorvleugel noemt. Deze benaming komt voort uit het feit dat het vierde vereiste element aanzienlijk is versmald. Hoewel hij gelooft dat deze innovatie legaal is en geen grote prestatiedifferentiator is, is het doel van deze voorvleugel om outwash te genereren, iets wat de nieuwe regelgeving juist probeerde tegen te gaan om het volgen van auto’s gemakkelijker te maken en zo de inhaalmogelijkheden te vergroten.
Mercedes’ aanpak en vooruitgang
Mercedes heeft enkele opvallende veranderingen doorgevoerd in de W15, waaronder het verplaatsen van de cockpit verder naar achteren langs de wielbasis en het wijzigen van de achterwielophanging. Deze aanpassingen, samen met een aanzienlijke hoeveelheid werk aan de veren en dempers, zijn gericht op het verbeteren van de afstemming van de ophanging op de prestaties van de vloer. James Allison, de technisch directeur van Mercedes, heeft aangegeven dat er veel ontwikkeling en middelen zijn gestoken in deze gebieden. De auto lijkt van bovenaf gezien misschien conventioneel, maar een gedetailleerdere blik onthult unieke ideeën en innovaties, zoals de aanpak van de sidepods en de voorvleugel.
De vooruitzichten voor Mercedes
Met deze innovaties hoopt Mercedes weer mee te kunnen doen om de titel, vooral nu zevenvoudig wereldkampioen Hamilton zijn laatste seizoen met het team ingaat voordat hij naar Ferrari verhuist. De unieke aanpak van de W15, met name de ‘3.1’ voorvleugel, zal ongetwijfeld gesprekken en mogelijk zelfs discussies uitlokken binnen de F1-gemeenschap over de legaliteit en de geest van de regelgeving. Maar zoals Scarborough opmerkt, is dit een slimme, zij het brutale, manier om met de voorvleugel te spelen binnen de grenzen van de regels.