Discussie over oponthoud in de pitstraat
De recente gebeurtenissen in Mexico, waar coureurs als Max Verstappen, George Russell en Fernando Alonso geen straf kregen voor het ophouden van anderen aan het einde van de pitstraat, hebben flink wat stof doen opwaaien. In plaats van de gebruikelijke gridstraf voor het hinderen, heeft de FIA aangekondigd dat er geen verdere actie wordt ondernomen. De reden? Een indirect gevolg van hun eigen regelgeving.
Een regel met gevolgen
De FIA heeft een minimale rondetijd ingesteld voor in- en uitrijrondes om gevaarlijke verkeerssituaties op de baan te voorkomen. Een regel waar ze achter staan, maar die indirect leidde tot de opstoppingen in de pitlane tijdens het kwalificeren in Mexico. Coureurs probeerden een gat te creëren met de auto voor hen, maar vonden door deze regel nergens anders plaats om dit te doen.
Mogelijke oplossing
Niels Wittich, de race-directeur van F1, heeft in zijn notities voor de GP van Brazilië een mogelijke oplossing aangedragen. Coureurs zijn nog steeds verboden om onnodig langzaam te rijden in de snelle baan van de pitstraat tijdens de kwalificatie, maar er is een specifiek gebied aangewezen waar zij een gat kunnen laten vallen. Coureurs die dit wensen, moeten zo ver mogelijk naar links rijden om andere coureurs aan de rechterkant te laten passeren.
Een unieke pituitgang in Interlagos
Het circuit van Interlagos beschikt over een relatief lange pituitgang die de auto’s naar de rechte lijn en bocht 4 leidt. Het is breed genoeg om twee auto’s naast elkaar te laten rijden zonder elkaar te hinderen. Dit zou een goede oplossing kunnen zijn voor het probleem van het ophouden in de pitstraat, al blijft de vraag of dit ook op andere circuits met kortere pituitgangen toepasbaar is.