Ferrari’s aerodynamica-chef Enrico Cardlie heeft onthuld dat Red Bull “een nieuwe technologie” heeft geïntroduceerd in 2023, wat mogelijk een rol heeft gespeeld in de dominantie van de RB19. Red Bull’s uitdager van 2023 zal de geschiedenis ingaan als een van de grootste auto’s aller tijden, met het team uit Milton Keynes dat 21 van de 22 voltooide races in de meest recente campagne heeft gewonnen. De Grand Prix van Singapore 2023 is het enige evenement waar noch Max Verstappen noch Sergio Perez de overwinning claimden, aangezien Carlos Sainz de winnaar was. Dit betekent dat Ferrari’s consistente coureur de enige niet-Red Bull overwinnaar was in 2023, wat opmerkelijk is om te zeggen.
De dominantie van Red Bull en Verstappen’s magie
Met uitzondering van de GP van Singapore leek de RB19 op elk circuit, of het nu een circuit met hoge, gemiddelde of lage downforce was, verbazingwekkend goed te presteren. Verstappen was in het bijzonder magisch achter het stuur van zijn RB19 met nummer 1, met 19 van de 21 overwinningen van het team dankzij hem. De Nederlander heeft verschillende records verbroken op weg naar een derde opeenvolgende rijderskampioenschap, waardoor velen het gevoel hebben dat Verstappen onstuitbaar kan blijven tot de nieuwe power unit-regelgeving in 2026 wordt geïntroduceerd. Over het algemeen is geen enkel team in staat geweest om consequent de strijd aan te gaan met Red Bull sinds de huidige aerodynamische regelgeving aan het begin van 2022 werd geïntroduceerd, omdat ze de regels aanzienlijk beter hebben begrepen.
De nieuwe technologie en de reactie van de concurrentie
Red Bull’s grootste kracht is dat ze de nieuwe regels in 2022 zijn ingegaan met een uitzonderlijk basispakket en dit simpelweg hebben blijven ontwikkelen. Een theorie van Auto Motor und Sport was dat sommige teams de grootte van hun remklauwen hebben verkleind om wat tijd terug te winnen op Red Bull, iets waar Cardile het niet mee eens was. Cardile gaf echter toe dat Red Bull in 2023 iets gloednieuws heeft uitgevoerd, wat verschilt van wat Ferrari en Mercedes al “verschillende jaren” gebruiken. “Ik denk niet dat de andere teams kleinere remklauwen hebben,” vertelde Cardile aan AMuS. “Dit is een zogenaamd open-source component. Als een team iets verandert, moeten ze de CAD-ontwerpplannen met iedereen delen. Wij kunnen ze zien.
Natuurlijk bestuderen we ook foto’s. Voor zover ik kan zien, is de grootte van de remklauwen bijna hetzelfde voor alle teams. Red Bull heeft dit jaar een nieuwe technologie geïntroduceerd die verschilt van wat Mercedes en wij al enkele jaren gebruiken. Het kan zijn dat deze nieuwe remklauwen een gewichtsvoordeel opleveren. Dat moet je bekijken. Maar of het onderdeel een millimeter groter of kleiner is, maakt geen verschil. Red Bull is het beste voorbeeld van het feit dat er een allrounder is. Je moet gewoon hard werken en de juiste doelen hebben.”