Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig F1 stuurwielen: hoe ze werken, wat de knoppen doen en meer
Overig

F1 stuurwielen: hoe ze werken, wat de knoppen doen en meer

46
F1 stuur
Foto: Sporti

F1-auto’s zijn ongelooflijk complexe machines die meerdere jaren en miljoenen dollars kosten om te ontwerpen en te bouwen voordat ze naar een circuit gaan. Een essentieel onderdeel hiervan is het stuurwiel. Natuurlijk is het essentieel voor elke auto, maar het F1-stuurwiel lijkt in niets op wat we zien in gewone auto’s. Door de jaren heen zijn F1-stuurwielen veranderd en ontwikkeld van eenvoudige cirkels tot de moderne versie, die eruitziet alsof het rechtstreeks uit een raket komt. Hier is alles over het F1-stuurwiel, de evolutie ervan, hoe het werkt en meer.

Evolutie van het F1-stuurwiel

Een F1-stuurwiel heeft er niet altijd uitgezien zoals het er tegenwoordig uitziet. In de vroege jaren van het kampioenschap leek het sterk op het gemiddelde stuurwiel van een auto. Dit komt omdat de technologie van F1 in de jaren ’50, toen coureurs als Juan Manuel Fangio en Stirling Moss raceten, niet zo geavanceerd was. Een basisstuurwiel bestond uit hout en aluminium, maar naarmate de jaren verstreken, vonden er onvermijdelijk veranderingen plaats. In de jaren ’60, terwijl de technologie vrij basaal bleef, werd het houten stuurwiel omwikkeld met leer voor meer grip. Kleine veranderingen werden vervolgens gemaakt tot halverwege de jaren ’70 toen de eerste knop verscheen: een nood-ontstekingsuitschakelaar. Dit leidde tot grote veranderingen in de komende jaren, en de jaren ’80 zagen ook suède het leer vervangen, wat veel lof kreeg.

Knoppen op een F1-stuurwiel

Naarmate er meer knoppen op een F1-stuurwiel verschenen, werd alles erg complex. Coureurs jongleren met veel dingen tijdens de race, waarbij het indrukken van één verkeerde knop een schadelijke impact kan hebben. Bijvoorbeeld, tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2021, had Lewis Hamilton een dramatische blokkering in bocht 1 na de herstart, wat hem naar de achterkant van het veld bracht. Dit gebeurde nadat hij per ongeluk de ‘magische’ knop op de achterkant van zijn stuurwiel had ingedrukt, die er is om snel warmte naar de voorbanden te genereren. Maar niet in raceomstandigheden. Door per ongeluk de schakelaar om te zetten, verschoven de rembalans naar ongeveer 90% voor de vooras, toen het meestal rond de 55-60% is, waardoor zijn banden blokkeerden en de zevenvoudig wereldkampioen uitviel.

Hebben alle F1-teams hetzelfde soort stuurwiel?

Elk F1-team heeft zijn eigen unieke stuurwiel omdat het een van de dingen is die een coureur kan beheersen, dus ze willen iets dat past bij hun specifieke behoeften. Veel tijd en moeite gaat daarom in het ontwerp zodat een coureur zich comfortabel voelt zodra hij in de auto zit. Alpine heeft bijvoorbeeld een stuurwiel dat ronder is dan zijn rivalen, terwijl Williams het enige team is dat geen digitaal scherm heeft. Dit is gedaan in een poging om gewicht te besparen, dus hun wiel is veel kleiner dan andere. Aan de andere kant heeft Ferrari een groot stuurwiel met tot wel zes draaiknoppen in tegenstelling tot drie voor Mercedes. Maar ongeacht hoeveel knoppen een stuurwiel heeft, elke knop zal op een andere locatie worden geplaatst, afhankelijk van het team. Daarom is geen enkel stuurwiel hetzelfde, dus teams ontwerpen er een die specifiek is voor hun behoeften.

Gerelateerd nieuws

De rol van Aerodynamica in Formule 1: Meer dan alleen snelheid

Wanneer we de gloriërende wereld van Formule 1 nader beschouwen, is het...

Achter de schermen: De rol van een Formule 1 Team Strategist

Het succes van een Formule 1 team tijdens een grand prix hangt...

Hoe Formule 1 de wereld van motorsport beïnvloedt

De impact van Formule 1 op de motorsport wereld is onbetwistbaar. Als...

Formule 1’s grootste rivaliteiten: Verhalen die de sport vormden

Door de jaren heen heeft de Formule 1 zich niet alleen onderscheiden...

Formule 1’s meest onvergetelijke comebacks

De wereld van de Formule 1, een synoniem voor snelheid, precisie en...

De wetenschap achter F1 banden: grip, slijtage en strategie

In de wereld van de Formule 1 zijn banden veel meer dan...

Achter de schermen: Een dag in het leven van een F1 monteur

Wat gebeurt er achter de schermen van de glinsterende Formule 1-wereld? Dit...

De meest iconische races in de geschiedenis van Formule 1

Gedurende haar roemruchte geschiedenis heeft de F1 de wereld enkele legendarische Formule...