In 2025 worden de F1-banden smaller, waardoor coureurs minder grip hebben en strategie nóg belangrijker wordt. De wetenschap achter F1 banden, grip, slijtage en strategie verandert razendsnel en bepaalt in toenemende mate wie er wint en wie kansloos rondrijdt.
Wie wil begrijpen waarom sommige coureurs blijven pushen terwijl anderen al naar binnen duiken, moet verder kijken dan de rondetijden. Dit artikel legt helder uit hoe banden de races beïnvloeden, wat de rol is van slijtage en hoe teams daar strategisch op inspelen.
Grip in de Formule 1 draait om contact. Hoe breder de band, hoe groter het raakvlak met het asfalt — en dus meer grip. Maar in 2025 verandert dat beeld. De voorbanden worden 25 millimeter smaller, de achterbanden zelfs 30 millimeter. De velgen blijven 18 inch, maar de verminderde breedte betekent direct minder mechanische grip.
Coureurs zullen meer afhankelijk worden van aerodynamica en minder kunnen vertrouwen op puur rubbercontact met de baan.
Pirelli ontwikkelde bovendien nieuwe rubbercompounds waarbij elke stap in de hardheid ongeveer een halve seconde per ronde scheelt. Dat maakt de bandenselectie en timing van de pitstops nog bepalender.
“We wilden een laatste hand leggen aan de bandenconstructie die nodig is voor 2025, aldus Mario Isola van Pirelli. De stress die de banden moeten verdragen wordt alsmaar groter.”
Deze technische vernieuwing verschuift de balans tussen grip en strategie — en verandert hoe teams een race aanpakken.
Slijtage en oververhitting: de vijanden van coureurs
Coureurs klagen al jaren over te snelle slijtage en banden die te snel oververhit raken. Met name de oude 13-inch banden stonden bekend om hun kwetsbaarheid. Sinds 2022 rijden de auto’s op 18-inch banden, wat al een stap vooruit betekende. Toch blijft optimalisatie nodig.
In 2025 werkt Pirelli verder aan banden die minder snel slijten en minder gevoelig zijn voor hitteopbouw. Dit zorgt ervoor dat coureurs langer op de limiet kunnen rijden, zonder gripverlies of versnelde slijtage.
De banden moeten robuust genoeg zijn om verschillende strategieën mogelijk te maken: één pitstop of meerdere, harde banden of juist softs. Cruciaal is dat coureurs weer kunnen racen — niet alleen banden sparen.
“Het doel van deze vernieuwing is om races spannender te maken door grotere prestatieverschillen tussen de compounds en minder bandenslijtage bij intensieve gevechten,” meldt Pirelli.
Minder slijtage betekent dus niet alleen minder stops, maar ook meer actie op de baan.
Strategie in de Formule 1 gaat grotendeels over bandenkeuze. De juiste compound op het juiste moment maakt het verschil tussen een podium of een anonieme tiende plek. Pirelli’s nieuwe aanpak vergroot het verschil tussen zachte, medium en harde banden — wat leidt tot uiteenlopende strategieën.

Teams kunnen nu kiezen tussen vroege pitstops voor snellere banden of lang doorrijden op slijtvaste types. Door de bredere prestatiekloof tussen compounds ontstaan meer inhaalacties en verrassingen in het raceverloop.
In 2026 verdwijnt bovendien het DRS-systeem. Daarvoor in de plaats komen X-mode en Z-mode: instellingen waarmee de coureur zelf meer of minder luchtweerstand creëert. Samen met de nieuwe banden maakt dit het tactische spel nog gelaagder.
“De coureurs krijgen extra vermogensboost via de MGU-K als ze binnen een seconde rijden van hun voorganger,” bevestigt de FIA.
Strategie wordt hiermee een combinatie van bandenbeheer, aerodynamische keuzes en timing — alles gestuurd vanuit de cockpit én de pitmuur.
Banden in 2026: lichter, smaller, sneller
In 2026 gaan er opnieuw grote dingen veranderen. Niet alleen verdwijnen DRS en de MGU-H, ook de banden ondergaan verdere aanpassingen.
Ze blijven 18 inch, maar worden opnieuw smaller en lichter. Hierdoor wordt het minimumgewicht van de auto verlaagd naar 768 kilogram. Vergelijking banden 2025 vs 2026:
| Kenmerk | 2025 | 2026 |
|---|---|---|
| Velgmaat | 18 inch | 18 inch |
| Voorband breedte | ca. 305 mm | ca. 280 mm |
| Achterband breedte | ca. 405 mm | ca. 375 mm |
| Auto minimumgewicht | 798 kg | 768 kg |
| DRS | Ja | Nee |
| Elektrisch vermogen | 120 kW | 350 kW |
Minder gewicht betekent snellere acceleratie, beter bandenbeheer en efficiënter energieverbruik. Maar het betekent ook dat banden een nóg grotere rol krijgen in de balans van de auto.
“Het is niet makkelijk om het gewicht te reduceren. De manier om de auto lichter te maken, is denk ik door de gewichtslimiet te verlagen en het ons probleem te maken.” — James Allison (Mercedes)
Kortom: de wetenschap achter F1-banden wordt alleen maar belangrijker.