Andy Cowell, de nieuwe CEO en teambaas van Aston Martin, heeft binnen enkele maanden na zijn aanstelling al ingrijpende veranderingen doorgevoerd. Deze maatregelen zijn bedoeld om de komst van Adrian Newey soepel te laten verlopen. Newey neemt vanaf maart de rol van “managing technical partner” op zich, een strategische stap van Aston Martin om een grote impact te maken onder de reglementen van 2026.
Adrian Newey is zonder twijfel een van de meest invloedrijke figuren in de Formule 1. Met 12 constructeurstitels en 14 kampioenschappen voor coureurs, verdeeld over vier decennia, heeft hij zichzelf bewezen als de meesterbrein achter vele succesverhalen.
“Cowell zorgt ervoor dat de fundamenten stevig staan, zodat Newey zijn technische visie volledig kan realiseren zonder belemmeringen.”
Zijn overstap naar Aston Martin in september vorig jaar veroorzaakte een schokgolf in de paddock. Om hem aan te trekken, heeft Aston Martin hem niet alleen een leidende technische rol aangeboden, maar ook 5% van de aandelen van het Formule 1-team.
Het aantrekken van Newey was een strategische zet van eigenaar Lawrence Stroll, die bereid was te concurreren met meerdere teams die op zoek waren naar de diensten van de 66-jarige Brit. Zijn officiële startdatum bij Aston Martin is vastgesteld op 2 maart.
Veranderingen onder leiding van Andy Cowell
Andy Cowell werd in oktober aangesteld als CEO van Aston Martin en heeft sindsdien direct zijn stempel gedrukt op de organisatie. Kort na zijn aantreden verving hij Mike Krack als teambaas en benoemde hem tot “chief trackside officer”. Deze herstructurering onderstreept Cowells doel om een efficiëntere organisatie te creëren die klaar is voor de toekomst.
Cowell is geen onbekende in de Formule 1. Voorheen was hij managing director van Mercedes High Performance Powertrains, waar hij verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de powerunits die Mercedes domineerden tijdens het hybride tijdperk.
Mark Hughes benadrukt dat Cowell en Newey al nauw samenwerken om een gedeelde visie te realiseren. Het doel is om de infrastructuur en werkwijzen van het team te optimaliseren. Deze voorbereidingen zijn cruciaal om Newey in staat te stellen zich volledig te richten op het ontwerpen van de nieuwe auto’s die voldoen aan de reglementen van 2026.
Het duo zal niet alleen verantwoordelijk zijn voor de technische ontwikkeling, maar ook toezicht houden op de prestaties van coureurs Fernando Alonso en Lance Stroll. Bovendien wordt Aston Martin een officieel fabrieksteam met Honda als motorleverancier, wat de druk op het duo verder verhoogt.
De rol van Lawrence Stroll
Lawrence Stroll, de Canadese miljardair en eigenaar van Aston Martin, speelt een sleutelrol in deze ambitieuze plannen. Stroll heeft aanzienlijke investeringen gedaan in nieuwe faciliteiten en toptalent zoals Newey en Cowell aangetrokken. Zijn doel is om Aston Martin om te vormen tot een kampioenschapskandidaat binnen enkele jaren.
Onder de nieuwe structuur rapporteren zowel de chief trackside officer, Mike Krack, als de aanstaande technisch directeur Enrico Cardile direct aan Cowell en Newey. Deze korte lijnen moeten de efficiëntie vergroten en zorgen voor een meer gestroomlijnde besluitvorming.
Hoewel het team in 2025 actief blijft in de Formule 1, ligt de prioriteit van Cowell en Newey bij de voorbereiding op 2026. De introductie van nieuwe reglementen voor chassis en powerunits biedt Aston Martin een unieke kans om zich te positioneren als een van de toonaangevende teams in de sport.
Cowell heeft al laten zien dat hij niet terugdeinst voor ingrijpende veranderingen, en met Newey’s komst verwacht het team een significante stap vooruit te zetten.