De Qatar GP staat bekend om zijn technische uitdagingen en hoge temperaturen. Het circuit, oorspronkelijk ontworpen voor MotoGP, maakte zijn debuut in de Formule 1 in 2021.
Tijdens deze eerste race presteerde Pierre Gasly uitzonderlijk in de kwalificatie, geholpen door een lekke band in Q3 die hem in een gunstige racepositie bracht.
Fernando Alonso blonk uit met een indrukwekkende inhaalactie buitenom, waarmee hij Gasly’s P2-positie overnam. Tegelijkertijd kreeg Max Verstappen een gridstraf, wat echter niet verhinderde dat hij P2 behaalde en zijn kampioenschap veiligstelde.
In 2023 werd de race vooral herinnerd vanwege de extreme hitte. Coureurs kampten met uitdroging en flauwte, wat leidde tot de introductie van nieuwe koelsystemen in 2024. Deze systemen, getest in Bahrein, omvatten kleine koelopeningen aan de neus van de auto, bedoeld om de coureurs koeler te houden.
“De omstandigheden waren destijds zo zwaar dat het leek alsof coureurs aan hun fysieke limiet zaten.”
Een ander opvallend moment in 2023 was Oscar Piastri’s eerste overwinning, zij het in een sprintrace. McLaren toonde snelheid, maar ging de mist in door fouten tijdens de kwalificatie en track limits, waardoor Max Verstappen de hoofdrace wist te winnen.
Technische karakteristieken van het circuit
Het Losail International Circuit in Qatar is een technisch uitdagende baan met een combinatie van hoge en middelhoge snelheidshoeken. Met minimale hoogteverschillen en een gebrek aan hobbels vereist het circuit een specifieke set-up voor optimale prestaties. De belangrijkste technische aspecten:
- Bandenstress: Het circuit legt enorme druk op de banden, met name de voorste linkerband. Om dit aan te pakken, heeft Pirelli de hardste compounds beschikbaar gesteld: C1, C2 en C3. In 2023 was er zelfs een verplichte driestopstrategie vanwege veiligheidsproblemen.
- Rempunten: Hoewel remmen geen overheersende factor is, zijn de weinige remzones technisch uitdagend. Vooral bochten 10 en 16 vragen precisie.
- Downforce: Een balans tussen hoge downforce voor de bochten en lage luchtweerstand op het rechte stuk is cruciaal.
Technische Kenmerken | Beoordeling (1-5) |
---|---|
Bandenstress | 5 |
Remmen | 3 |
Downforce | 4 |
Grip asfalt | 3 |
Trackevolutie | 5 |
Het circuit bevindt zich in een woestijngebied, wat zorgt voor een stoffige baan en een hoge mate van trackevolutie gedurende het weekend.
De baan begint met een lang recht stuk, wat ideaal is voor inhaalacties. Bocht 1 vereist precisie en vertrouwen, omdat dit een van de weinige echte inhaalmogelijkheden biedt. Het technische karakter van het circuit komt naar voren in secties zoals bocht 6, waar tractie essentieel is, en bocht 15, berucht om track limits.
De laatste bocht (bocht 16) is cruciaal om snelheid mee te nemen naar het rechte stuk. De complexiteit van de baan vereist dat coureurs constant zoeken naar de optimale balans tussen agressieve lijnen en bandenbeheer.
Belangrijkste bochten:
- Bocht 6: Lage snelheid, vraagt om sterke tractie.
- Bocht 10: Technisch rempunt, bepalend voor rondetijd.
- Bocht 15: Groot risico op track limits, vereist precisie.
Voorspellingen voor de 2024 Qatar GP
Mercedes lijkt in 2024 het team om te verslaan, dankzij een combinatie van technische eigenschappen van de auto en gunstige omstandigheden. De vlakke baan zonder hobbels sluit perfect aan bij de lage rijhoogte van de W15, terwijl de verbeterde bandenslijtage hen een strategisch voordeel biedt.
“Ik verwacht dat Mercedes dominant zal zijn op deze baan, met Lewis Hamilton in een leidende rol.” – Voorbeschouwing 2024
Top 3 teams:
- Mercedes: Dankzij lage rijhoogte en consistente prestaties bij hoge snelheden.
- McLaren: Sterk op technische circuits, afhankelijk van foutloze kwalificatie.
- Red Bull: Hoewel sterk, lijken zij minder geschikt voor de specifieke vereisten van Qatar.
Slechtere prestaties verwacht bij:
- Williams: Hoewel goed in rechte lijnsnelheid, kampen zij met gebrek aan grip in snelle bochten.
- Aston Martin: Geen recente updates en moeite met hoge snelheid.
- Sauber: Tekortkomingen in high-speed prestaties blijven zichtbaar.
Bandenbeheer zal wederom cruciaal zijn, gezien de zware belasting op de voorbanden. Teams moeten balanceren tussen agressieve strategieën en het vermijden van overmatige bandenslijtage.
Verwachte strategieën:
- Driestopstrategie: Afhankelijk van bandenslijtage, vergelijkbaar met 2023.
- Kwalificatiefocus: Met een stoffige baan is grip vinden in FP1 en Sprintkwalificatie essentieel.
Belangrijke factoren:
- Bandenspanning: Correcte PSI-instellingen zijn noodzakelijk om slijtage te beperken.
- Trackevolutie: Laatste runs in kwalificatie bieden het meeste grip.
Verwachte top 5 coureurs in de race
- Lewis Hamilton (Mercedes): Uitstekend in technische uitdagingen en historisch sterk in Qatar.
- George Russell (Mercedes): Consistent en snel, goed in complexe races.
- Lando Norris (McLaren): Heeft de snelheid, mits McLaren geen strategische fouten maakt.
- Max Verstappen (Red Bull): Sterk, maar niet optimaal voor deze specifieke baan.
- Charles Leclerc (Ferrari): Kan uitblinken ondanks de zwaktes van Ferrari op dit type circuit.