Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Hoe snel is een Formule 1-auto van 0 naar 100?
Overig

Hoe snel is een Formule 1-auto van 0 naar 100?

336
mclaren
Foto: F1 Unleashed

Een Formule 1-auto accelereert van 0 naar 100 km/u in ongeveer 2,6 seconden. Deze indrukwekkende prestatie is het resultaat van een combinatie van factoren, waaronder het enorme motorvermogen van ongeveer 1000 pk, geavanceerde aerodynamica en het gebruik van hybride systemen zoals het Energy Recovery System (ERS).

De 1,6 liter V6-turbomotor, in combinatie met elektrische componenten, stelt de auto in staat om topsnelheden van rond de 370 km/u te bereiken. Het ERS-systeem wint energie terug uit de hitte van de uitlaat en het remmen, wat wordt omgezet in elektrisch vermogen voor extra acceleratie of opslag in een batterij voor later gebruik.

De kracht van Formule 1-motoren

Formule 1-auto’s zijn technologische meesterwerken die de grenzen van autosport en engineering verleggen. Het hart van deze indrukwekkende machines is de motor, een 1,6 liter V6-turbomotor die in combinatie met hybride technologie ongeveer 1000 pk produceert. Dit vermogen is vergelijkbaar met dat van tien gemiddelde personenauto’s.

De motor is ontworpen om extreem hoge toerentallen te bereiken, tot wel 15.000 toeren per minuut. Dit hoge toerental draagt niet alleen bij aan de indrukwekkende prestaties, maar zorgt ook voor het karakteristieke geluid dat Formule 1-races zo herkenbaar maakt.

Het vermogen wordt niet alleen geleverd door de verbrandingsmotor, maar ook door geavanceerde hybride systemen. Deze combinatie van technologieën stelt de auto’s in staat om binnen 2,6 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren, een prestatie die de meeste straatauto’s ver achter zich laat.

De topsnelheid ligt rond de 370 km/u, afhankelijk van de aerodynamische configuratie. Interessant genoeg is er in het verleden zelfs een snelheid van bijna 400 km/u bereikt tijdens een speciale test op de Bonneville-zoutvlakte, waarbij de auto zoveel mogelijk was ontdaan van vertragende onderdelen.

De rol van het Energy Recovery System

Een cruciaal onderdeel van de moderne Formule 1-motor is het Energy Recovery System (ERS). Dit innovatieve systeem zorgt ervoor dat energie die normaal gesproken verloren zou gaan, wordt teruggewonnen en omgezet in bruikbaar vermogen.

Het ERS bestaat uit verschillende componenten, waaronder de Motor Generator Unit – Kinetic (MGU-K) en de Motor Generator Unit – Heat (MGU-H). De MGU-K is gekoppeld aan de krukas van de motor en heeft twee belangrijke functies:

  1. In de regeneratieve modus werkt de MGU-K als een generator die de auto afremt op de motor, waardoor de conventionele remmen minder worden belast.
  2. In de aandrijfmodus fungeert de MGU-K als een elektromotor die extra vermogen levert aan de wielen voor verhoogde acceleratie.

De MGU-H, aan de andere kant, is verbonden met de turbocompressor en zet de warmte van de uitlaatgassen om in elektrische energie. Deze energie kan direct worden gebruikt door de MGU-K of worden opgeslagen in de batterij voor later gebruik.

formule 1 china
Foto: Formula Today

Het ERS-systeem mag per ronde een beperkte hoeveelheid energie opwekken en kan ongeveer 33 seconden lang maximaal vermogen leveren. Teams kunnen strategisch beslissen wanneer ze deze extra energie willen inzetten tijdens een race.

ComponentMaximaal vermogenGewichtMax. toerental
MGU-K120 kW (160 pk)7 kg50.000 rpm
MGU-HNiet gespecificeerd4 kg125.000 rpm

De MGU-K levert een aanzienlijke bijdrage aan het totale vermogen van de Formule 1-auto. Met een maximaal vermogen van 120 kW, wat overeenkomt met ongeveer 160 pk, zorgt deze elektrische motor voor een merkbare boost in acceleratie.

Om een eerlijk speelveld te garanderen en te voorkomen dat teams een oneerlijk voordeel krijgen bij de start, is het gebruik van de MGU-K verboden onder een snelheid van 100 km/u. Dit betekent dat coureurs pas boven deze snelheid kunnen profiteren van het extra elektrische vermogen.

De prestaties van het ERS-systeem worden verder geoptimaliseerd door de lichte constructie van de componenten. De MGU-K weegt slechts 7 kilogram, terwijl de MGU-H nog lichter is met een gewicht van 4 kilogram. Deze lichte constructie draagt bij aan de algehele efficiëntie en prestaties van de Formule 1-auto.

Verstandig gebruik van vermogen

Het beheer van het enorme vermogen in een Formule 1-auto is een complexe taak die wordt gedeeld door de coureur en de geavanceerde computersystemen aan boord. Teams ontwikkelen verschillende motorstanden die de coureur kan selecteren via het stuur.

Deze motorstanden bepalen hoe het elektrische vermogen wordt afgegeven, wat cruciaal is voor de strategie tijdens een race. Coureurs kunnen kiezen voor een agressieve stand met maximaal vermogen voor korte periodes, of een meer conservatieve instelling om brandstof en energie te besparen voor cruciale momenten in de race.

Het strategisch gebruik van het ERS-systeem kan het verschil maken tussen winst en verlies. Coureurs moeten constant afwegen wanneer ze het extra vermogen willen inzetten, bijvoorbeeld voor een inhaalmanoeuvre of om een voorsprong te verdedigen.

Veiligheid en technische uitdagingen

Hoewel de prestaties van Formule 1-auto’s indrukwekkend zijn, brengen de geavanceerde technologieën ook uitdagingen met zich mee op het gebied van veiligheid. Het ERS-systeem kan bijvoorbeeld een gevaarlijke schok van wel 1.000 volt geven.

Om de veiligheid te waarborgen, zijn er verschillende maatregelen getroffen:

  • Hoogspanningskabels zijn oranje gekleurd voor snelle identificatie.
  • Er zijn spanningsonderbrekers geïnstalleerd die activeren bij het loskoppelen van componenten.
  • Alle onderdelen met hoogspanning zijn voorzien van duidelijke waarschuwingssignalen.
  • Het ERS-systeem kan op verschillende manieren worden uitgeschakeld in geval van nood.

Bovenop de airbox van de auto zijn lampjes geïnstalleerd die de status van het ERS-systeem aangeven. Een groen licht betekent dat het systeem veilig is, terwijl een rood licht aangeeft dat er een potentieel gevaar is.

Deze veiligheidsmaatregelen zijn cruciaal, zoals bleek in 2019 toen coureur Daniel Ricciardo zijn auto moest verlaten zonder deze aan te raken vanwege een elektrisch veiligheidsprobleem.

De rol van gewicht bij acceleratie

F1-ingenieurs zijn constant bezig met het perfectioneren van de balans tussen sterkte en lichtheid. Elke gram telt in de wereld van Formule 1, waar milliseconden het verschil kunnen maken tussen winst en verlies.

De huidige reglementen schrijven een minimumgewicht voor van 798 kg, inclusief coureur. Dit lijkt misschien zwaar voor een raceauto, maar gezien de enorme krachten die op de auto werken tijdens een race, is dit een technisch hoogstandje. De uitdaging voor teams ligt in het zo dicht mogelijk bij dit minimumgewicht komen, zonder in te boeten aan sterkte en veiligheid.

Het effect van gewicht op acceleratie is significant. Een lichtere auto heeft minder massa om in beweging te brengen, wat resulteert in snellere acceleratie.

formule 1
Foto: Formula News Today

Dit principe geldt niet alleen voor de start, maar ook voor het uitkomen van bochten en bij inhaalmanoeuvres. Een gewichtsverschil van slechts enkele kilo’s kan al merkbaar zijn in de rondetijden.

Teams besteden enorme hoeveelheden tijd en middelen aan gewichtsreductie. Geavanceerde materialen zoals carbon fiber worden uitgebreid gebruikt in de constructie van F1-auto’s. Deze materialen bieden een uitstekende sterkte-gewichtsverhouding, waardoor de auto’s zowel licht als sterk zijn.

Vergelijking met andere high-performance auto’s

Hoewel straatauto’s steeds sneller worden, blijven F1-auto’s de benchmark voor pure acceleratie en snelheid op het circuit. Laten we eens kijken naar een vergelijking van acceleratietijden van 0-100 km/u:

Auto0-100 km/u tijd (seconden)
Formule 1-auto2,6
Rimac Nevera1,85
Bugatti Chiron2,4
Tesla Model S Plaid2,1

F1-auto’s zijn ontworpen voor totale prestaties op het circuit, niet alleen voor acceleratie in een rechte lijn. F1-auto’s onderscheiden zich door hun vermogen om deze acceleratie te combineren met ongeëvenaarde bochtsnelheden en remprestaties.

Ze zijn gebouwd om ronde na ronde topprestaties te leveren onder de meest veeleisende omstandigheden, iets wat de meeste straatauto’s niet kunnen evenaren.

De topsnelheid van F1-auto’s is een ander interessant vergelijkingspunt. Hoewel sommige hypercars hogere topsnelheden kunnen bereiken, zijn F1-auto’s geoptimaliseerd voor circuitprestaties. De hoogste geregistreerde snelheid in een F1-race was 372,5 km/u, behaald door Valtteri Bottas tijdens de Grand Prix van Mexico in 2016.

Gerelateerd nieuws

Gewicht van Formule 1-banden: ‘Cruciaal voor prestaties en strategie’

Een Formule 1-band weegt ongeveer 9 tot 10 kilogram. Dit gewicht lijkt...

Formule 1-motoren: De progressie van cilinders en pk’s

Formule 1-auto’s rijden nu rond met een 1,6-liter V6-turbomotor die zes cilinders...

Max Verstappen: Verrassende voorkeur voor PSV Eindhoven

Max Verstappen, de drievoudig wereldkampioen in de Formule 1, heeft een verrassende...

Kleurplaten van de coureurs voor Formule 1 fans

Voor Formule 1-fans is er weinig leuker dan hun liefde voor de...

De materialen die worden gebruikt in de productie van F1-banden

Formule 1-banden zijn niet zomaar een stel rubbers die je onder een...

Max Verstappen’s onverwachte golfavontuur: van Formule 1 naar de golfbaan

Max Verstappen, de drievoudige Formule 1-wereldkampioen, staat natuurlijk bekend om zijn ongekende...

De verschillende soorten banden die Pirelli levert voor de Formule 1

Pirelli levert zes soorten droogweerbanden voor de Formule 1, van de C0...

Adrian Newey’s vermogen stijgt naar ongekende hoogten na Aston Martin-deal

Adrian Newey, de meesterbrein achter enkele van de beste Formule 1-auto’s, ziet...