Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home Overig Gewicht van Formule 1-banden: ‘Cruciaal voor prestaties en strategie’
Overig

Gewicht van Formule 1-banden: ‘Cruciaal voor prestaties en strategie’

191
Gewicht van Formule 1-banden: ‘Cruciaal voor prestaties en strategie’
Foto: F1Unchained

Een Formule 1-band weegt ongeveer 9 tot 10 kilogram. Dit gewicht lijkt misschien niet bijzonder zwaar, maar het is van cruciaal belang voor de prestaties van de auto’s en de strategie van de teams tijdens een race.

Banden zijn een van de belangrijkste onderdelen van de Formule 1, met factoren zoals grip, slijtage en temperatuur die een grote rol spelen.

Pirelli, de huidige bandenleverancier, maakt zeven verschillende soorten banden, die variëren in hardheid van ultrasoft tot hard. De zachtere banden bieden meer grip en snelheid, maar slijten sneller. Aan de andere kant gaan de hardere banden langer mee, maar leveren minder grip.

Met de keuze uit 7 banden is het goed mogelijk dat een hypersoft leidt tot een extra pitstop om banden te wisselen, terwijl een hardere band de race uit kan rijden.”

Deze hightech banden kunnen tot wel €2.000 per stuk kosten, wat laat zien hoe geavanceerd ze zijn en hoe belangrijk hun rol is in de sport. Zoals een expert uit de Formule 1 het treffend zei: “Dat banden in de Formule 1 cruciaal zijn, staat buiten kijf.”

De temperatuur van de banden speelt ook een grote rol. Voor de race worden de banden opgewarmd tot ongeveer 80°C, zodat ze bij de start optimaal presteren.

Tijdens de race kan de temperatuur variëren van 108 tot 120°C, afhankelijk van de compound. Dit vraagt om een nauwkeurige strategie van zowel het team als de coureur om de banden in hun beste conditie te houden.

Technologische vooruitgang

De ontwikkeling van banden in de Formule 1 is een goed voorbeeld van hoe ver de technologie in de sport is gekomen. In de vroege jaren van de Formule 1 waren banden en velgen vooral functioneel; hun enige doel was de band op de velg te houden. Maar met de jaren werd het steeds belangrijker om lichtere materialen te gebruiken om betere prestaties op het circuit te halen.

In de jaren ’50 en ’60 begonnen teams met het gebruik van magnesium voor de velgen. Dit materiaal was zowel sterk als licht, wat een groot verschil maakte in de prestaties.

red bull
Foto: F1Unchained

Later, toen carbonvezel zijn intrede deed in de Formule 1, werd het niet direct in banden gebruikt, maar het materiaal zorgde wel voor grote gewichtsbesparingen in andere delen van de auto, zoals de velgen. Dit soort kleine aanpassingen kunnen in een sport waar elke gram telt, een enorm verschil maken.

Recent hebben teams ook veel aandacht besteed aan de aerodynamische rol van banden en velgen. De ontwerpen van velgen zijn nu zo verfijnd dat ze de luchtstroom rond en door de velgen optimaliseren. Dit helpt niet alleen bij het koelen van de remmen, maar vermindert ook de luchtweerstand van de auto.

Tegenwoordig worden banden met profiel alleen nog gebruikt bij regenachtige omstandigheden. Er zijn twee soorten regenbanden:

  1. Intermediate banden (groen): Deze kunnen 25 liter water per seconde afvoeren en zijn geschikt voor een nat of opdrogend parcours.
  2. Full wet banden (blauw): Deze kunnen 60 liter water per seconde afvoeren en worden gebruikt bij zware regenval.

Een van de grootste veranderingen in de Formule 1 is de overstap naar grotere velgen. Tot 2021 gebruikten teams 13-inch velgen, maar vanaf 2022 werden dit 18-inch velgen. Dit had meerdere redenen, zoals verbeterde prestaties en een grotere relevantie voor consumentenauto’s.

Bandenkeuze en racestrategie

De keuze voor de juiste banden kan een enorme invloed hebben op de racestrategie. Teams moeten zorgvuldig afwegen welke banden ze gebruiken en wanneer ze deze inzetten tijdens de race.

Pirelli levert zeven verschillende compounds voor droge omstandigheden. Deze lopen uiteen van hypersoft tot hard. Elke compound heeft unieke eigenschappen als het gaat om grip en duurzaamheid.

  • Zachte banden, zoals de hypersoft, bieden de meeste grip en snelheid, maar slijten snel. Ze zijn ideaal voor korte, snelle stints, zoals in de kwalificatie of tijdens de beginfase van een race.
  • Harde banden gaan langer mee en zijn perfect voor langere stints, waarbij minder pitstops nodig zijn.
  • Mediumcompounds vormen een goed compromis tussen grip en duurzaamheid, waardoor ze veelzijdig zijn en teams meer flexibiliteit geven in hun strategie.
CompoundKleurGripDuurzaamheid
HypersoftRozeZeer hoogZeer laag
UltrasoftPaarsHoogLaag
SupersoftRoodHoogLaag-medium
SoftGeelMedium-hoogMedium
MediumWitMediumMedium-hoog
HardLichtblauwLaagHoog
SuperhardOranjeZeer laagZeer hoog

Daarnaast zijn er ook speciale banden voor regen. De intermediate is voor vochtige banen, terwijl de full wet wordt gebruikt bij zware regenval.

Slim bandenbeheer en een goede inzet van de beschikbare banden kunnen het verschil maken tussen winst en verlies tijdens een raceweekend. Teams hebben in totaal dertien sets banden per raceweekend, waarvan drie sets worden gereserveerd voor de race en de laatste ronde van de kwalificatie.

Het belang van bandenmanagement voor coureurs

Het managen van de banden is een essentiële vaardigheid voor Formule 1-coureurs. De temperatuur van de banden moet tijdens de race tussen de 108 en 120°C blijven.

Dit vereist constant bewustzijn van de coureurs en regelmatig overleg met het team. Tijdens de opwarmronde, vlak voor de start, zie je coureurs vaak zigzaggend over het circuit rijden om de banden op te warmen. In de race moeten ze een goede balans vinden tussen snel rijden en hun banden sparen.

red bull mercedes
Foto: F1Unchained

Overagressief rijden kan de banden oververhitten en sneller doen slijten, terwijl te voorzichtig rijden de banden kan onderkoelen, wat de grip vermindert. Het vinden van die balans is een kunst op zich en vereist ervaring en finesse.

“Neem de Grand Prix van Oostenrijk 2018, bijvoorbeeld,” aldus een commentator. “Verstappen’s banden waren op het einde bijna volledig versleten, maar hij pakte toch de winst!”

Een mooi voorbeeld van uitstekend bandenmanagement is te zien tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in 2018. Max Verstappen wist zijn banden zo goed te beheren dat hij, ondanks een vroege pitstop, de race won. Aan het einde van de race waren zijn banden zo ver versleten dat het canvas zichtbaar was, maar hij had elke laatste druppel prestatie eruit gehaald.

Gerelateerd nieuws

Waarom nekspieren belangrijk zijn in de Formule 1

Nekspieren helpen coureurs hun hoofd en helm te ondersteunen bij hoge snelheden, scherpe bochten...

Hoe vaak een Formule 1-helm wordt vervangen tijdens een seizoen

Coureurs vervangen hun helmen gemiddeld twaalf keer per seizoen. Dit hoge aantal...

De verschillen tussen Formule 1 en Formule E: waarom beide bestaan

Formule 1 en Formule E hebben elk hun eigen unieke doelstellingen en...

Hoe hybride technologie Formule 1 duurzamer maakt

Hybride technologie in de Formule 1 bestaat uit een combinatie van een...

De rol van reactietraining in de prestaties van een coureur

Coureurs moeten razendsnel kunnen reageren op veranderende situaties op de baan, waar...

Hoe herhaalde overtredingen tijdens een seizoen leiden tot zwaardere straffen

Coureurs krijgen strafpunten op hun superlicentie voor verschillende overtredingen tijdens races. Deze...

De verschillen in strafmaatregelen tussen droge en natte races

Bij regenraces vervalt de verplichting om op de snelste band uit Q2...

Hoe stewards bepalen of een inhaalactie gevaarlijk was

Stewards beoordelen gevaarlijke inhaalacties aan de hand van strikte criteria en geavanceerde...