De Grand Prix van de Verenigde Staten op het Circuit of the Americas staat voor de deur en wordt een cruciaal moment in het Formule 1-seizoen van 2024. Verschillende topteams hebben aangekondigd dat ze grote upgrades meenemen naar deze race.
McLaren, Ferrari, Haas, Aston Martin en Mercedes zijn druk bezig om hun auto’s te verbeteren voor de uitdagende Texaanse baan. De upgrades variëren van kleine aanpassingen tot ingrijpende veranderingen die de prestaties flink kunnen beïnvloeden.
McLaren heeft bevestigd dat hun recente upgrade in Singapore de laatste was voor dit seizoen. Het team staat bekend om hun focus op significante, game-changing upgrades in plaats van kleine, incrementele aanpassingen. Deze strategie heeft zijn vruchten afgeworpen, met constante verbeteringen in de prestaties bij elke upgrade.
Team | Belangrijkste upgrade | Focusgebied |
---|---|---|
McLaren | Geen nieuwe upgrades | Optimalisatie bestaand pakket |
Ferrari | Red Bull-geïnspireerd concept | Sidepods en downforce |
Haas | Uitgebreid pakket | Sidepods, motorkap, vleugels, vloer |
Aston Martin | Vloer herontwerp | Grip achterkant en downforce balans |
Mercedes | Nieuw vloerdesign | Verlaagde vloer en rijhoogte |
Ferrari heeft een meer terughoudende aanpak gekozen, met slechts 13 upgradepakketten dit seizoen. Dit zou kunnen wijzen op een grotere focus op de auto voor 2024. Desondanks is het belangrijk om Ferrari niet te onderschatten in Austin; ze hebben de capaciteit om Red Bull uit te dagen.
Haas heeft verrast met de aankondiging van een uitgebreid upgradepakket. Hoewel het team beweert dat het geen ‘b-spec’ is, komt het daar in wezen wel op neer. Verwacht veranderingen aan de sidepods, motorkap, voorvleugel en vloer, allemaal gericht op het verbeteren van de raceprestaties.
James Allison, technisch directeur van Mercedes, verklaarde:
“We hebben een behoorlijk substantiële set nieuwe onderdelen voor de auto die naar Austin komt. We hopen dat dit ons een goed weekend zal bezorgen, dus we moeten dit alles leveren en ons klaarmaken voor de laatste races van het jaar.”
Agressieve aanpassingen bij topteams
De upgrades die de teams naar Austin brengen, zijn niet zomaar kleine tweaks; ze kunnen de prestaties van de auto’s echt veranderen. McLaren heeft dit seizoen al indruk gemaakt met hun upgrades, maar in Austin zullen ze geen nieuwe verbeteringen introduceren. Hun focus ligt nu op het maximaliseren van de prestaties van hun huidige pakket.
Ferrari lijkt ondertussen hun aandacht te verleggen naar de ontwikkeling van de auto voor 2024. Ondanks het beperkte aantal upgrades dit seizoen blijft het Italiaanse team een geduchte concurrent. Hun laatste grote upgrade, geïntroduceerd tijdens de Grand Prix van Japan, omvatte een Red Bull-geïnspireerd concept met een uitgeholde sidepod en verbeterde downforce.
Team | Focus van upgrades | Verwachte impact |
---|---|---|
Haas | Sidepods, motorkap, voorvleugel, vloer | Algehele prestatieverbetering |
Aston Martin | Vloerdesign | Verbeterde grip en downforce-balans |
Haas F1 Team heeft iedereen verrast met hun aankondiging van een omvangrijk upgradepakket voor Austin. Hoewel ze benadrukken dat het geen volledige ‘b-spec’ is, zijn de veranderingen aanzienlijk.
De focus ligt op verbeteringen aan de sidepods, motorkap, voorvleugel en vloer. Deze upgrades zijn cruciaal voor Haas, dat momenteel op de zevende plaats staat in het constructeurskampioenschap met 27 punten.
Aston Martin heeft eindelijk bevestigd dat ze hun langverwachte upgrades in Austin zullen introduceren. Het team richt zich voornamelijk op het herontwerpen van de vloer om problemen met grip aan de achterkant en downforce-onbalans aan te pakken. Dit maakt deel uit van hun bredere strategie om de prestaties te verbeteren voor het seizoen 2024.
Mercedes, dat dit seizoen wisselvallige resultaten heeft gekend, brengt een nieuw vloerontwerp naar Austin. Dit is een cruciale stap in hun poging om de prestatieproblemen van hun auto aan te pakken. Het team mikt op een verlaging van de vloer en verbeterde rijhoogte-niveaus om effectiever te kunnen concurreren met Red Bull.
Strategische overwegingen en technische uitdagingen
De timing van deze upgrades is zorgvuldig overwogen. Teams moeten goed nadenken over wanneer ze nieuwe onderdelen introduceren, rekening houdend met de kenmerken van het circuit en de resterende races in het seizoen. Voor Haas is de timing van hun upgrade bijzonder interessant.
Technisch directeur Ayao Komatsu legt uit:
“Na Monza heb je Baku en Singapore. Het heeft geen zin om daar een pakket te brengen, en daarna is het Austin. Dat valt mooi samen met de shutdown. Nadat we het Austin-pakket hebben afgerond, zijn we vrij om ons te concentreren op 2025.”
Deze uitspraak benadrukt het strategische denken achter de timing van upgrades en hoe teams hun middelen verdelen tussen het huidige en het volgende seizoen.
De technische uitdagingen die gepaard gaan met deze upgrades zijn aanzienlijk. Teams moeten niet alleen nieuwe onderdelen ontwerpen en produceren, maar ook zorgen dat deze effectief geïntegreerd worden in de bestaande auto-architectuur.
Bovendien moeten ze rekening houden met de specifieke eisen van het Circuit of the Americas, dat bekendstaat om zijn technische secties en snelle bochten.