George Russell’s zorgen over de dominantie van Red Bull
Mercedes-coureur George Russell uit zijn zorgen over nog eens achttien maanden van dominantie door Red Bull, met slechts af en toe een blik van een rivaliserend team. Russell vraagt zich af of de Formule 1 niet “agressiever” moet zijn met de kostenlimietregelgeving. Sinds de invoering van een budgetplafond en regelgeving voor aerodynamische tests in 2021, heeft Formule 1 stappen ondernomen om het speelveld gelijker te maken.
Ondanks deze maatregelen lijkt het erop dat er weinig tekenen zijn dat iemand de dominantie van het team uit Milton Keynes kan doorbreken, zelfs niet met de handicaps die het systeem hen oplegt. Russell vraagt zich af of de huidige aanpassingen in de regelgeving, waaronder het budgetplafond en de beperkingen op windtunneltesten, voldoende zijn om de competitie dichter bij elkaar te brengen.
Invloed van het toegestane gebruik van windtunnels en CFD
De Allocatable Testing Restriction (ATR) stelt een basis vast voor het aantal windtunneltests en CFD-items dat mag worden voltooid, afhankelijk van de positie waarin een team het kampioenschap afsluit, gerangschikt van hoogste naar laagste. Het team dat als eerste eindigt in het kampioenschap van de constructeurs krijgt slechts 70 procent van de toegestane tijd, terwijl het team op de tiende plaats 115 procent ontvangt. Dit betekent een verschil van 224 runs in de windtunnel tot 368, of 1400 CDF-items tot 2300. Russell twijfelt of dit genoeg is, gezien er weinig tekenen zijn dat iemand inbreekt in de dominantie van Red Bull.
Historische dominantie in de Formule 1
Russell geeft toe dat de dominantie van Red Bull niet verschilt van die van Mercedes, die tussen 2014 en 2020 zeven keer de dubbel wonnen, of van de heerschappij van Ferrari in de vroege jaren 2000. “Wanneer je je aansluit bij een team zoals Mercedes, zijn we hier allemaal om te winnen, en dat geldt ook voor Ferrari en McLaren,” zegt hij. Het was hetzelfde voor Red Bull tijdens de dominantieperiode van Mercedes, en helaas is dit Formule 1. Dominantie is altijd zichtbaar geweest, als je kijkt naar 30 jaar geleden, toen Williams domineerde, daarna McLaren, vervolgens Ferrari, dan Red Bull, en ten slotte Mercedes.