De afwijzing en de reactie van Andretti
Michael Andretti en zijn door Cadillac gesteunde F1-team zijn afgewezen door de Formule 1. Dit roept de vraag op wat de volgende stappen zijn voor de zoon van Amerika’s meest recente wereldkampioen. Op dit moment is het nog te vroeg om precies te voorspellen hoe Andretti en zijn banden met General Motors zullen reageren op het nieuws van de afwijzing, en hoe ze verder zullen gaan. Er zijn echter vier grote paden die Andretti zou kunnen bewandelen met betrekking tot zijn potentiële toekomstige benadering van Formule 1 in het bijzonder, en de autosport in het algemeen: juridische stappen ondernemen, de steeds veranderende F1-toetredingscriteria najagen, een ander team overnemen, of Formule 1 volledig verlaten ten gunste van een meer verwelkomende en lucratieve onderneming.
Juridische stappen overwegen
De relatie tussen Andretti en de FOM lijkt gespannen. F1 heeft een uitnodiging voor een persoonlijke ontmoeting met Michael Andretti uitgegeven om het voorstel van Andretti Global diepgaander te bespreken, maar Andretti is niet op deze uitnodiging ingegaan. F1’s uitspraken dat Andretti mogelijk niet competitief zou zijn, noch waarde zou toevoegen aan het kampioenschap als een Renault-team, wijzen op enkele bijzonder gevoelige punten die op het eerste gezicht meer op meningen dan op kwantificeerbare feiten lijken te berusten. Michael Andretti zou de FOM voor de rechter kunnen dagen om zijn claims aan te vechten, hoewel dit waarschijnlijk de kansen van zijn team op serieuze overweging als F1-team zou schaden.
De doelpalen verzetten
In zijn verklaring benadrukte Formula One Management een kritiek gebrek in het voorstel van Andretti Global: het team wilde in 2025 toetreden met Renault-krachtbronnen, een jaar voor een regelgevende herziening, met de belofte dat het Cadillac als krachtbronfabrikant zou binnenbrengen in 2028. F1’s verklaring dat het Cadillac welkom zou heten als een krachtbronconstructeur, maar niet Andretti als team, suggereert dat de serie eigenlijk betere commerciële partners en kansen waardeert, in plaats van slechts een team. Andretti kan simpelweg wachten om opnieuw te solliciteren in 2028, wanneer een partnerschap met Cadillac kan dienen als Andretti’s cruciale onderhandelingspunt.
Een team kopen
Het introduceren van een volledig nieuw, vanaf nul opgebouwd Formule 1-team is zeldzaam. Op de grid van 2024 kunnen alleen Ferrari, McLaren en Williams worden beschouwd als “originele” teams. Andretti zou kunnen proberen om in een bestaand team te kopen in de hoop het op een dag over te kunnen nemen. De voornaamste zorg is dat weinig teams bereid lijken te verkopen. Veel fans hebben Haas aangewezen als een “goede” optie voor een Andretti-overname; het team is al ‘Amerikaans’ en worstelt al jaren.
F1 volledig verlaten?
Andretti Global is al een internationale sportorganisatie met succesvolle inschrijvingen in Formula E, Extreme E, IndyCar en IMSA; het is volledig mogelijk dat Michael Andretti en andere sleutelleden van het team besluiten hun F1-ambities voorlopig op te bergen. Het slechte bloed tussen Andretti en de FOM kan een teken zijn dat een werkzame relatie simpelweg niet in de kaarten zit, niet tot er ingrijpende managementveranderingen plaatsvinden. Op basis van deze premisse alleen al zou het geen complete verrassing zijn als Andretti Global zich volledig terugtrekt uit F1 om zich opnieuw te investeren in racekampioenschappen die meer bereid zijn samen te werken met de iconische familienaam.