De evolutie onder de regels van 2022
De Formule 1 bevindt zich in het derde van vier jaar onder de regelgeving die in 2022 is ingevoerd, een periode die heeft geleid tot een steeds nauwere convergentie van de teams naar de ontwerpfilosofieën van Red Bull, die de competitie in 2023 volledig domineerde. Na enige weerstand van Ferrari het jaar ervoor, heeft Red Bull zijn suprematie bewezen, maar interessant is dat de rest van het veld dichter bij elkaar is gekomen dan ooit tevoren. Zelfs de langzaamste teams waren regelmatige uitdagers voor Q3 in de kwalificatie. Met de volledige impact van de kostenbeperking en de beperkingen op aerodynamische tests, naast stabiele technische regels voor nog een jaar, bereiden de teams zich voor op een nog strakkere strijd in 2024. Elk klein foutje wordt afgestraft, terwijl elke ontwikkelingsdoorbraak als een gamechanger wordt beschouwd.
De impact van marginale verbeteringen
Fernando Alonso van Aston Martin, wiens team aan het begin van vorig jaar een grote sprong voorwaarts maakte maar vervolgens terugviel naar de vijfde plaats, benadrukt hoe krap het zal zijn. Zelfs met een redelijke en zeer goede stap voorwaarts, is het duidelijk dat andere teams ook vooruitgang zullen boeken. In Abu Dhabi was het verschil tussen de pole position en de 18e plaats slechts zes tienden van een seconde. Dit illustreert hoe een kleine verbetering van enkele tienden van een seconde je positie drastisch kan veranderen, van strijden voor een podiumplaats tot buiten de top 10 vallen in de eerste races. Carlos Sainz van Ferrari, die vorig seizoen net achter Mercedes eindigde in de strijd om de tweede plaats, is het eens met Alonso dat de gaten dit jaar nog kleiner zullen zijn. De competitie werd steeds strakker naarmate het seizoen 2023 vorderde, met minimale verschillen tussen veel teams in de verschillende kwalificatiefases.
De uitdagingen van consistentie en perfectie
Lando Norris wijst op de toenemende moeilijkheid om weg te komen met imperfecties. In het verleden kon je soms een niet perfecte ronde hebben zonder al te veel gevolgen, maar dat wordt steeds minder mogelijk. Dit vereist minder fouten, meer hard werk, leren en perfectie om consistente resultaten te bereiken. Alex Albon van Williams benadrukt dat de dagen van een traditionele top drie teams voorbij lijken te zijn. Het veld is nu veel completer aan de top, met veel teams die betrokken zijn. Ondanks de uitdagingen hoopt hij dat zijn team de kloof naar de top kan overbruggen, met realistische prestatieverwachtingen om te concurreren in de hogere regionen van het middenveld.
Vooruitblik op het seizoen 2024
Terwijl weinig teams illusies hebben dat Red Bull verslagen kan worden voor een derde opeenvolgende kampioenschap, is er nog steeds hoop voor de dichtstbijzijnde uitdagers, zoals het heroplevende McLaren, om stukjes en beetjes op te pikken als ze de zaken goed voor elkaar krijgen. Dit betekent ook dat fouten nog harder zullen worden afgestraft dan vorig jaar. De strijd in de Formule 1 wordt elk jaar strakker, en met de huidige regelgeving en de nadruk op detail en perfectie, belooft het seizoen 2024 een van de meest competitieve en onvoorspelbare in de recente geschiedenis te worden.