Aston Martin heeft de afgelopen seizoenen meerdere uitstekende beslissingen genomen, van fabriek tot auto. In de eerste helft van de vorige campagne waren ze het op één na snelste team, maar een slechts gedeeltelijk begrip van de auto leidde later in het jaar tot een daling van de prestaties. Aston Martin lijkt echter klaar om opnieuw de top van de F1 aan te vallen. Laten we eens kijken naar de technische evolutie van hun nieuwe auto, die veelbelovend lijkt.
Nieuwe fabriek voor Aston Martin
Wat dit seizoen voor Aston Martin aanzienlijk zal differentiëren van het vorige, is het feit dat de AMR24 de eerste auto is die volledig in één fabriek is ontworpen. Vorig seizoen moest het team het naaien, de aerodynamica en het testen van de auto op volledig verschillende locaties splitsen, wat een aanzienlijke uitdaging vormt. In een technisch geavanceerde sport zoals F1 is het hebben van de gehele auto-ontwikkeling onder één dak een cruciale factor en creëert het een betere basis voor succes.
Grote aerodynamische veranderingen
Laten we beginnen met de voorkant van de auto, waar we onmiddellijk een andere neus kunnen opmerken. Net als Alpine heeft Aston Martin besloten om grotere rondingen te gebruiken en de afmetingen van de neus uit te breiden om de luchtstroom eromheen soepeler te regelen, waardoor er minder verliezen of turbulente lucht ontstaat, wat de componenten erachter nadelig kan beïnvloeden. Op de voorvleugel kunnen we prominente eindplaatuitsparingen zien die verder zullen helpen bij het creëren van een uitwaai-effect.
Sexy sidepods
De belangrijkste veranderingen aan de nieuwe AMR24 bevinden zich echter in het midden van de auto. Het lijkt erop dat Aston Martin de trend van sidepod-inlaten heeft voortgezet en aanzienlijk heeft verbeterd. De kenmerkende onderlip van de inlaat is veel langer, met als hoofdrol het directeren van meer lucht naar de undercut-regio onder de sidepod. Ook is de algehele geometrie van de sidepod anders, met als doel vuile lucht weg te duwen van de auto. Er is ook aandacht besteed aan het creëren van ruimte voor het grotere undercut-gebied, dat nu een belangrijkere rol speelt in het algehele aerodynamische systeem.
Het echte effect van zo’n ontwerp is te zien in de afbeelding hierboven, waar de flow-viz kleur duidelijk alle luchtstroompatronen laat zien. Deze kleur wordt constant gebruikt tijdens het testen en kan veel helpen bij het verifiëren van de computersimulaties die de teams in hun fabrieken uitvoeren.
Hoofd en schouders
Ook heeft het Aston Martin-team besloten om een andere bekende functie in de vorm van “schouders” achter de cockpit van de bestuurder te implementeren. Hoewel niet zo uitgesproken als bijvoorbeeld die van Red Bull, is de hoofdrol ervan om turbulente lucht die achter de cockpit wordt gegenereerd, te richten, waardoor wordt voorkomen dat het interfereert met schone en hoogenergetische stromen.
Een ander interessant detail is het push-rod achterophangingssysteem, dat een beetje meer ruimte zal creëren voor de diffuser. Aangezien Aston Martin samenwerkt met het Mercedes-team, is het zeer waarschijnlijk dat ze het pad hebben gevolgd dat door Mercedes-ingenieurs is gekozen bij het construeren van de nieuwe W15-auto.
Het zal fascinerend zijn om te zien hoe de AMR24 zich verhoudt tot het vorige seizoen. Tijdens het testen leek de auto vrij stabiel op de baan en behaalde goede resultaten. Echter, aangezien dit slechts tests zijn, willen teams over het algemeen hun maximale potentieel niet onthullen, dus de eerste paar races van het seizoen zullen een ware indicator zijn van hun prestaties.