Lewis Hamilton’s deelname aan de Formule 1 Grand Prix van Qatar was van korte duur. Al na enkele honderden meters belandde de Mercedes-coureur in de grindbak na een aanrijding met teamgenoot George Russell. Hoewel Hamilton toegaf volledig verantwoordelijk te zijn voor het incident, besloten de stewards na het bestuderen van de beelden dat een straf niet op zijn plaats was.
In hun officiële verklaring na de GP van Qatar werd vermeld: “Hoewel Hamilton als hoofdschuldige kan worden aangewezen, vond het incident plaats in de eerste ronde met meerdere auto’s betrokken. Hierdoor wordt het gezien als een ‘ronde 1, bocht 1’-incident en wordt geen enkele coureur volledig schuldig bevonden.”
Overtreding na de crash
Een ander incident na de crash zorgde voor verdere controverse. Hamilton liep namelijk over het circuitasfalt terug naar de pits – een handeling die tijdens een Grand Prix verboden is. Dit resulteerde in een reprimande voor Hamilton en een boete van 50.000 euro voor zijn team, waarvan de helft voorwaardelijk.
De FIA verduidelijkte de situatie: “Na zijn crash rende Hamilton over het circuit terug naar de pits. Hij kwam net aan de binnenkant van het circuit toen Russell met hoge snelheid de pitstraat uitreed. Ondanks het potentieel gevaarlijke scenario, vervolgde Hamilton zijn weg langs de baan tot hij het circuit verliet.”
Tijdens de hoorzitting bood Hamilton zijn excuses aan en erkende het potentiële gevaar. De stewards benadrukten echter dat het oversteken van het circuit zeer gevaarlijk is en dat coureurs hiermee voorzichtig moeten zijn. Naast de boete gaven de stewards ook een waarschuwing af, waarbij werd opgemerkt dat opeenvolgende reprimandes kunnen leiden tot een sportieve straf.