Tijdens de eerste vrije training van de Las Vegas Grand Prix in 2023 veroorzaakte een losgeraakte draincover een controversiële situatie die Carlos Sainz en Ferrari duur kwam te staan. Na slechts negen minuten raakte de cover los op een van de snelste stukken van het circuit, tussen de Bellagio en Paris-hotels.
Deze klap beschadigde de vloer van Sainz’ auto en richtte ook aanzienlijke schade aan de powerunit aan, wat resulteerde in onvermijdelijke vervangingen.
De FIA-stewards konden geen uitzonderingen maken, wat betekende dat Sainz een gridstraf van tien plaatsen kreeg. Hierdoor startte hij de race vanaf P12, terwijl hij slechts 0,044 seconden verwijderd was van pole position, die uiteindelijk naar zijn teamgenoot Charles Leclerc ging.
Sainz beschreef deze straf later als oneerlijk, omdat het incident buiten zijn controle lag. Hij verklaarde dat de situatie niet alleen zijn race, maar mogelijk ook Ferrari’s kansen in het constructeurskampioenschap beïnvloedde.
“Ik zag een grap op social media dat ze het rechte stuk naar mij hadden vernoemd waar alles gebeurde. Maar dat is natuurlijk niet waar. Misschien hadden ze dat wel moeten doen. Nee, ik maak een grapje.” – Carlos Sainz
Invloed op de prestaties van Ferrari
De gridstraf voor Sainz had verstrekkende gevolgen tijdens de race in Las Vegas. Zonder deze straf had hij mee kunnen strijden om de overwinning. De omstandigheden maakten het echter moeilijk voor Sainz om zijn weg naar voren te vinden.
Terwijl Charles Leclerc Ferrari’s hoop hooghield, vocht Sainz achterin het veld tegen Aston Martin-coureur Lance Stroll en Mercedes-coureur Lewis Hamilton.
Aan het einde van de race finishte Sainz op de zesde plaats, op 20,834 seconden achterstand van winnaar Max Verstappen. Hij eindigde slechts 0,767 seconden achter Stroll, terwijl Hamilton op een afstand van 0,921 seconden dicht achter hem bleef. Leclerc wist een tweede plaats te behalen, slechts 2,070 seconden achter Verstappen, met Sergio Perez op de derde plek.
Positie | Coureur | Team | Afstand tot winnaar |
---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull | 0,000 seconden |
2 | Charles Leclerc | Ferrari | +2,070 seconden |
3 | Sergio Perez | Red Bull | +2,241 seconden |
6 | Carlos Sainz | Ferrari | +20,834 seconden |
Opmerking over het rechte stuk
Sainz’ opmerking over het hernoemen van het rechte stuk waar de draincover loskwam, kreeg veel aandacht. Hoewel bedoeld als grap, symboliseerde het zijn frustratie over de situatie.
Dit specifieke incident bracht niet alleen schade toe aan zijn raceweekend, maar zette ook de veiligheid en organisatie van het evenement ter discussie.
Het rechte stuk waar de draincover loskwam, vormt een cruciaal onderdeel van het Las Vegas-circuit. Hier wordt snelheid opgebouwd, wat de impact van dergelijke technische problemen alleen maar vergroot.
Voor Ferrari was het incident een grote tegenslag, vooral omdat de race een van de laatste kansen bood om punten te scoren in de strijd om het constructeurskampioenschap.
Ferrari’s strijd in het constructeurskampioenschap
Met slechts drie punten verschil verloor Ferrari de tweede plaats in het constructeurskampioenschap aan Mercedes. De uiteindelijke ranglijst toont hoe kostbaar het draincover-incident voor het team was. Een hogere finish van Sainz in Las Vegas had mogelijk het verschil kunnen maken.
Positie | Team | Punten |
---|---|---|
1 | Red Bull | 860 |
2 | Mercedes | 409 |
3 | Ferrari | 406 |
4 | McLaren | 302 |
Deze nauwe strijd benadrukt hoe belangrijk elk raceweekend is, vooral in een seizoen waar consistentie essentieel blijkt.
Hoewel Carlos Sainz hoopte op een beter resultaat in Las Vegas, weerspiegelt zijn grap over het rechte stuk zijn verlangen naar erkenning voor de unieke uitdagingen die hij daar tegenkwam.
Zijn uitspraak laat ook de bredere discussie zien over hoe incidenten zoals deze beter kunnen worden afgehandeld binnen de sport.
“Hopelijk kunnen we een beter resultaat behalen. We hadden in Vegas kunnen winnen vorig jaar. Ik denk dat Leclerc ook de race had kunnen winnen.” – Carlos Sainz
Met de terugkeer van de Grand Prix naar Las Vegas in 2024 blijven de lessen uit 2023 van groot belang voor teams en organisatoren. Het circuit heeft potentieel om iconisch te worden, maar incidenten zoals de draincover moeten voorkomen worden om de reputatie van het evenement te beschermen.