Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 teams Red Bulls verrassende 2024 auto: een extremere versie van zijn voorganger, zegt Adrian Newey
F1 teams

Red Bulls verrassende 2024 auto: een extremere versie van zijn voorganger, zegt Adrian Newey

117
Red Bulls verrassende 2024 auto: een extremere versie van zijn voorganger, zegt Adrian Newey
Foto: P1 with Matt & Tommy

De filosofie achter het ontwerp

Adrian Newey, de chief technical officer van Red Bull, heeft onthuld dat de auto van het team voor 2024 voortbouwt op dezelfde ontwerpfilosofie die ze sinds 2022 hebben gevolgd. Het team uit Milton Keynes, dat streeft naar een derde opeenvolgende constructeurstitel, verraste de paddock door tijdens de winter aanzienlijke wijzigingen aan te brengen aan een auto die het meest dominante seizoen in de geschiedenis van de Formule 1 had afgeleverd. De RB20, met verticale inlaten aan de zijkant en een hogere motorkap, deed denken aan het ‘zero-sidepod’ ontwerp dat Mercedes niet aan de praat kreeg tijdens de eerste twee seizoenen van de huidige generatie F1-ontwerpregels.

De impact van de wijzigingen

De vroege tekenen wijzen erop dat de wijzigingen hun vruchten afwerpen, met drie één-twee finishes van Red Bull in de eerste vier races van het nieuwe seizoen. Newey legde uit dat de architectuur van de auto zeer vergelijkbaar is gebleven, een derde generatie sinds 2022. De aerodynamische principes die nu te zien zijn op de auto van dit jaar vergeleken met vorig jaar, vertegenwoordigen een route die ze al sinds begin 2022 volgen, maar dan in een extremere vorm. Dit alles is onderdeel van een principe dat ze vorig jaar echt begonnen te pushen.

De upgrades en hun effect

Naast hun keuze om significante wijzigingen aan te brengen aan de alomtegenwoordige RB19, heeft Red Bulls onophoudelijke verlangen om aan de leiding te blijven, verder vorm gekregen met de introductie van een groot upgrade-pakket voor slechts de vierde race van het seizoen. Na enkele initiële uitdagingen met de afstelling van de aangepaste auto tijdens de vrije trainingen op vrijdag, vond Verstappen zijn ritme terug om poleposition te pakken en een eenvoudige overwinning te behalen, met teamgenoot Sergio Perez die hem op beide gelegenheden volgde.

Lees ook:  Max Verstappen en Gianpiero Lambiase: waarom hun samenwerking uniek is

Vooruitkijkend naar de rest van het seizoen

Ominous voor de concurrentie suggereerde Newey dat Red Bull waarschijnlijk ook zonder de upgrades had kunnen winnen in Suzuka, die een nieuw ontwerp van de zijpodiuminlaat voor verbeterde luchtstroom en efficiëntie, herziene kleinere voorremkanalen, plus wijzigingen aan de cruciale vloer en vloerrand omvatten. Newey gaf aan dat de upgrades een kleine stap voorwaarts betekenden en bevestigde dat de prestaties in overeenstemming waren met de verwachtingen uit de windtunnel. Met de terugkeer van de Chinese Grand Prix op 19-21 april, die ook het eerste Sprint-weekend van het seizoen is, blijft Red Bull gefocust op het behouden van hun voorsprong.

Gerelateerd nieuws

Haas gebruikt Toyota’s windtunnel niet ondanks technische samenwerking: ‘geen plannen voor’

Haas F1 heeft besloten om de windtunnel van Ferrari in Maranello te...

Ferrari ziet een sterke start in 2025 als ‘essentieel’ door aankomende regelwijziging

Ferrari-teambaas Fred Vasseur benadrukt dat een sterke start in 2025 noodzakelijk is,...

Haas versterkt team met Pierre Genon als Toyota-projectmanager

Haas heeft voormalig Renault- en Alpine-ingenieur Pierre Genon aangesteld om de technische...

Haas maakt opvallende keuzes voor de toekomst: ‘geen geld meer in het team steken’

Voor het eerst in het bestaan van het Haas Formule 1-team hoeft...

Ferrari verbetert een probleem dat Lewis Hamilton twee jaar bij Mercedes frustreerde

Ferrari heeft een probleem opgelost waar Lewis Hamilton naar eigen zeggen twee...

Alpine kijkt aan tegen een ‘realiteitscheck’ met nieuwe F1-regels in 2026

Alpine heeft sinds de overname door de Renault Group in 2015 een...

McLaren past teamorders aan voor 2025: gelijk speelveld voor Norris en Piastri

In 2025 start McLaren het seizoen met een duidelijke strategie voor teamorders....

Toyota hint op terugkeer met Haas als belangrijke springplank

Toyota lijkt zich stilletjes voor te bereiden op een terugkeer in de...