De filosofie achter het ontwerp
Adrian Newey, de chief technical officer van Red Bull, heeft onthuld dat de auto van het team voor 2024 voortbouwt op dezelfde ontwerpfilosofie die ze sinds 2022 hebben gevolgd. Het team uit Milton Keynes, dat streeft naar een derde opeenvolgende constructeurstitel, verraste de paddock door tijdens de winter aanzienlijke wijzigingen aan te brengen aan een auto die het meest dominante seizoen in de geschiedenis van de Formule 1 had afgeleverd. De RB20, met verticale inlaten aan de zijkant en een hogere motorkap, deed denken aan het ‘zero-sidepod’ ontwerp dat Mercedes niet aan de praat kreeg tijdens de eerste twee seizoenen van de huidige generatie F1-ontwerpregels.
De impact van de wijzigingen
De vroege tekenen wijzen erop dat de wijzigingen hun vruchten afwerpen, met drie één-twee finishes van Red Bull in de eerste vier races van het nieuwe seizoen. Newey legde uit dat de architectuur van de auto zeer vergelijkbaar is gebleven, een derde generatie sinds 2022. De aerodynamische principes die nu te zien zijn op de auto van dit jaar vergeleken met vorig jaar, vertegenwoordigen een route die ze al sinds begin 2022 volgen, maar dan in een extremere vorm. Dit alles is onderdeel van een principe dat ze vorig jaar echt begonnen te pushen.
De upgrades en hun effect
Naast hun keuze om significante wijzigingen aan te brengen aan de alomtegenwoordige RB19, heeft Red Bulls onophoudelijke verlangen om aan de leiding te blijven, verder vorm gekregen met de introductie van een groot upgrade-pakket voor slechts de vierde race van het seizoen. Na enkele initiële uitdagingen met de afstelling van de aangepaste auto tijdens de vrije trainingen op vrijdag, vond Verstappen zijn ritme terug om poleposition te pakken en een eenvoudige overwinning te behalen, met teamgenoot Sergio Perez die hem op beide gelegenheden volgde.
Vooruitkijkend naar de rest van het seizoen
Ominous voor de concurrentie suggereerde Newey dat Red Bull waarschijnlijk ook zonder de upgrades had kunnen winnen in Suzuka, die een nieuw ontwerp van de zijpodiuminlaat voor verbeterde luchtstroom en efficiëntie, herziene kleinere voorremkanalen, plus wijzigingen aan de cruciale vloer en vloerrand omvatten. Newey gaf aan dat de upgrades een kleine stap voorwaarts betekenden en bevestigde dat de prestaties in overeenstemming waren met de verwachtingen uit de windtunnel. Met de terugkeer van de Chinese Grand Prix op 19-21 april, die ook het eerste Sprint-weekend van het seizoen is, blijft Red Bull gefocust op het behouden van hun voorsprong.