Probleem met upgrades tijdens de Grand Prix van Imola
Aston Martin bracht een grote update naar de Grand Prix van Imola, inclusief een herontwerp van de vloer, een nieuwe voorvleugel en diffuser. Deze updates werden getest door Fernando Alonso in de eerste vrije training, waarna Lance Stroll de onderdelen vanaf de tweede vrije training ook ontving. Ondanks dat deze upgrades mogelijk absolute prestaties hebben geleverd, hebben ze niet geleid tot een relatieve competitiviteit.
Onvoorziene uitdagingen voor Alonso en Stroll
Het weekend van Alonso werd verstoord door een crash in Rivazza tijdens de derde vrije training. Na intensieve reparaties kon de Spaanse coureur net op tijd aan de kwalificatie beginnen. Echter, een nieuwe uitstap in Q1 bij Tamburello leidde tot verdere problemen, waardoor Alonso de sessie als 18e eindigde. Met beperkte inhaalmogelijkheden werd zijn race een test buiten de punten, waarbij het team besloot de set-up te wijzigen en vanuit de pitstraat te starten.
Stroll had ook zijn eigen uitdagingen en kwalificeerde als 13e, hoewel hij erin slaagde twee punten te scoren door naar de negende plek op te schuiven.
Opmerkingen van teamleider Mike Krack
Volgens teambaas Mike Krack liet Alonso’s problemen zien dat de AMR24 op dit moment moeilijk te besturen is, ondanks dat hij na de upgrades iets sneller was. Krack benadrukte dat het moeilijk is wanneer je moet starten vanuit een achterstandspositie zoals in Imola. Hij beschouwde de twee punten als een redelijk resultaat, wat aantoonde dat de auto nog steeds capabel was. Echter, de vele off-track excursies toonden aan dat de auto moeilijk te besturen was, wat het team motiveerde om veranderingen aan te brengen en vanuit de pitlane te starten om meer te leren.
Noodzaak van verdere verbeteringen
Na de kwalificatie wees Stroll erop dat het Imola-upgradepakket, omschreven als onderdeel van een “agressief” programma door technisch directeur Dan Fallows, simpelweg niet genoeg was om bij te blijven met directe concurrenten. Aston Martin loopt het risico verder achter te raken op de top vier, terwijl Red Bull sinds Miami vooruitgang boekt.
Krack benadrukte dat het team niet tevreden is met slechts twee punten en erkende dat het AMR24 meer vuurkracht nodig heeft. Hij gaf toe dat de concurrentie intens is en dat bijna elk team continu upgrades doorvoert. Het is daarom van essentieel belang dat Aston Martin blijft pushen en meer verbeteringen blijft aanbrengen om competitief te blijven.