De samenwerking tussen Ford en Red Bull
De Amerikaanse autofabrikant Ford werkt samen met Red Bull Powertrains om een motor te ontwikkelen voor de nieuwe regelgeving van 2026. Deze ambitieuze plannen, die ervoor zorgen dat Red Bull voor het eerst in zijn geschiedenis zijn eigen krachtbron produceert, hebben geleid tot suggesties dat dit een stap te ver zou kunnen zijn. Het risico bestaat dat het team, dat wereldkampioen is geworden, in de rangorde zou kunnen zakken als het niet meteen goed van start gaat.
Christian Horner, de teambaas van Red Bull, heeft onlangs gezegd dat hoewel het tot nu toe zijn prestatiedoelen heeft gehaald, er geen manier is om het gebrek aan ervaring ten opzichte van zijn belangrijkste tegenstanders goed te maken. “We bevinden ons op een steile leercurve waar we 70 jaar achterstand hebben op Ferrari, maar we hebben een geweldige groep mensen,” zei hij.
De unieke focus van het team
Ford erkent dat er momenteel een enorme leerervaring gaande is bij Red Bull, maar ziet ook enkele positieve aspecten in de manier waarop dingen worden aangepakt. Met name Mark Rushbrook, de wereldwijde directeur motorsport van Ford, denkt dat het niet nodig hebben om zich zorgen te maken over de huidige motorspecificaties een groot voordeel is om ervoor te zorgen dat alles wordt ingezet om het ontwerp voor 2026 zo goed mogelijk te maken. In een exclusief interview met Autosport over hoe groot de uitdaging was die hij verwachtte, zei Rushbrook: “Het is Formule 1, het zal altijd uitdagend zijn. Het is absoluut waar dat ze bij Ferrari de kennis, alle mensen en al die ervaring in een systeem hebben dat al werkt. Dus ja, zij hebben misschien een voordeel daarmee.”
Technische samenwerking en innovatie
Ford is door Red Bull aangetrokken om specifiek te helpen bij de ontwikkeling van de elektrische elementen van de nieuwe krachtbron. Rushbrook zegt echter dat zijn bedrijf ook is begonnen met het helpen op andere gebieden waar zijn expertise kan worden ingeroepen. “We hebben een technische interface van mijn team direct met de campus in Milton Keynes om bij te dragen op vele gebieden,” zei hij. “De verbrandingsmotor en de turbo stonden niet op de initiële lijst, maar er is veel kennis die we hebben met modelleren en testen die kan helpen, dus dat is ook ingeschakeld en ingezet. Onze hoofdfocus ligt echter op de elektrificatie, dat is een grote kans.”