De Hongaarse Grand Prix van 2024 was zonder twijfel Red Bulls slechtste race van het seizoen tot nu toe. Beide Red Bull-coureurs hadden te maken met crashes, boze uitbarstingen en een upgradepakket dat niet het verwachte resultaat opleverde. Max Verstappen eindigde slechts als zevende, terwijl Sergio Pérez na een crash in de kwalificatie vanaf de achterkant van het veld moest starten.
De RB20, voorzien van nieuwe upgrades, bleek niet opgewassen tegen de snelheid van McLaren en Mercedes. Dit leidde tot frustratie bij zowel de coureurs als het team, met name bij Verstappen die zijn ongenoegen duidelijk liet blijken via de teamradio en in interviews na de race.
Teleurstellende prestaties van de RB20
De RB20, voorzien van een nieuw upgradepakket, presteerde ver onder de verwachtingen in Hongarije. Het team had gehoopt dat de updates de auto zouden transformeren tot een ‘grip-monster’, maar dit bleek niet het geval. De auto had moeite met het rijden over de kerbstones in sector 2, waar Red Bull slechts de vierde snelste team was. Dit was een grote teleurstelling, aangezien het doel van de upgrade juist was om de downforce te verbeteren en de problemen met het rijden over kerbstones op te lossen.
Verstappen’s frustratie was duidelijk merkbaar toen hij na de kwalificatie besefte dat de auto niet snel genoeg was voor poleposition. Bovendien gaf hij onbedoeld een slipstream aan Lando Norris in Q3, wat de McLaren-coureur een halve tiende voordeel opleverde. Dit alles leidde tot een explosieve situatie voor Verstappen, die al sinds de Grand Prix van Emilia-Romagna ontevreden was over de prestaties van de auto.
De problemen met het rijden over kerbstones waren niet nieuw voor Red Bull, maar waren in het verleden gemaskeerd door de dominantie van de auto op andere vlakken. Het feit dat deze kwestie nu aan het licht kwam, toonde aan dat de upgrades niet het verwachte voordeel hadden gebracht.
Verstappens woede-uitbarsting
Max Verstappen liet zijn frustratie duidelijk merken tijdens en na de race in Hongarije. Zijn boze uitbarstingen over de teamradio waren ongekend heftig, zelfs voor zijn doen. Hoewel zijn gedrag als onprofessioneel bestempeld kan worden, past het wel bij zijn reputatie van eerlijkheid en directheid sinds zijn intrede in de Formule 1.
Verstappen ziet de teamradio niet als entertainment, maar als een middel om te communiceren met de pitmuur over problemen en feedback te geven. Hij maakt zich geen zorgen over hoe zijn uitspraken overkomen bij de producers of het publiek. Dit werd duidelijk toen hij in interviews na de race het team bekritiseerde voor hun “stomme opmerkingen” en gebrek aan verantwoordelijkheid voor de initiële strategie-fout.
Christian Horner zal waarschijnlijk achter de schermen met Verstappen praten om zijn uitlatingen in de media en over de radio te beperken, aangezien hij een voor de hand liggend doelwit is voor producers. Het is mogelijk dat Verstappen in de toekomst terughoudender zal zijn in interviews met de pers.
Strategische fouten en teamspanning
De strategische beslissingen van Red Bull in Hongarije waren verre van optimaal. De eerste pitstop van Verstappen was een cruciale fout die zijn race compromitteerde. Het team leek niet voorbereid op de snelheid van McLaren en de verdedigende kwaliteiten van Lewis Hamilton in de Mercedes.
Deze fouten leidden tot spanningen binnen het team. Verstappen uitte zijn ongenoegen over de strategie en de communicatie vanuit de pitmuur. Hij stelde dat het team direct hun handen had moeten opsteken en toegeven dat het plan niet werkte, in plaats van “stomme opmerkingen” te maken.
De situatie werd verder gecompliceerd door de prestaties van Sergio Pérez. Hoewel hij punten scoorde vanaf de achterkant van het veld, was zijn crash in de kwalificatie kostbaar voor het team. Dr. Helmut Marko merkte op dat er iets moet veranderen in Pérez’ aanpak van de kwalificatie, ondanks dat dit zijn sterkste race was sinds de Chinese Grand Prix.
Problemen bij VCARB
De problemen voor Red Bull strekten zich ook uit tot hun zusterteam VCARB. Daniel Ricciardo, die hoopte indruk te maken met het oog op een mogelijk zitje bij Red Bull, werd gehinderd door een ongelukkige strategie. Het team riep hem vroeg naar binnen, waardoor hij vast kwam te zitten in een DRS-trein en buiten de punten viel.
Yuki Tsunoda had daarentegen een indrukwekkende comeback na een zware crash in de kwalificatie. Ondanks rugpijn en blauwe plekken wist hij punten te scoren met een gedurfde één-stop strategie. Zijn prestatie zou de aandacht van het Red Bull-management kunnen trekken voor een mogelijke promotie in de toekomst.
Gevolgen voor het kampioenschap
Hoewel Red Bull nog steeds comfortabel aan de leiding gaat in beide kampioenschappen, heeft de teleurstellende prestatie in Hongarije enkele zwakke punten blootgelegd. McLaren en Mercedes lijken dichter bij te komen, wat de druk op Red Bull vergroot om hun ontwikkeling te versnellen.
Lewis Hamilton passeerde Sergio Pérez in het rijderskampioenschap, waardoor de Mexicaan nu op de zesde plaats staat. Dit zou gevolgen kunnen hebben voor Pérez’ contract, aangezien er geruchten zijn over prestatiegerelateerde clausules.
De constructeurstitel lijkt nog steeds binnen handbereik voor Red Bull, maar het team zal moeten zorgen dat beide coureurs consistent presteren om de opkomst van McLaren en andere teams af te weren. De komende races na de zomerstop zullen cruciaal zijn voor Red Bull om hun dominantie te herstellen en de concurrentie op afstand te houden.