Red Bull Racing, bekend om hun indrukwekkende prestaties in de Formule 1, heeft een historisch seizoen achter de rug. Met een dominantie die zelden gezien is in de F1-geschiedenis, heeft het team uit Milton Keynes een ongekende reeks overwinningen behaald. Hun coureurs wonnen maar liefst 21 van de 22 races en verzekerden zich al vroeg van beide wereldkampioenschappen. Dit succes bracht hen een totaal van 860 punten, waarmee ze het vorige record van Mercedes uit 2016, met 765 punten, ruimschoots overtroffen.
De prijs van succes
Dit ongeëvenaarde succes komt echter met een prijs. Volgens de regels van de FIA, die sinds 2013 van kracht zijn, zijn de inschrijfkosten voor elk team gebaseerd op het aantal behaalde punten in het voorgaande seizoen. Voor 2024 betekent dit een basisbedrag van $657,837, plus $6575 per behaald punt voor alle teams, behalve de constructeurskampioen, die $7893 per punt moet betalen. Voor Red Bull resulteert dit in een recordbedrag van $7,445,817 dat voor 10 december aan de FIA betaald moet worden.
De financiële impact
De financiële impact van deze regel is aanzienlijk, vooral wanneer je het vergelijkt met de kosten voor andere topteams. Mercedes, als tweede geëindigd, moet bijvoorbeeld ‘slechts’ $3,347,012 betalen, terwijl Ferrari met 406 punten $3,327,287 verschuldigd is. Dit onderstreept de uitzonderlijke prestatie van Red Bull dit seizoen.
De visie van teambaas Christian Horner
Christian Horner, de teambaas van Red Bull, erkent dat het bedrag dat ze moeten betalen aanzienlijk is, maar ziet het als een onvermijdelijk gevolg van hun succes. Hij beschouwt het als een ‘luxe probleem’, gezien het feit dat de punten eerst behaald moesten worden om deze rekening te genereren. Horner benadrukt ook dat deze kosten buiten de budgetcap vallen, maar geeft toe dat het een grote cheque is die aan de FIA geschreven moet worden.
Het team had zelfs nog meer kunnen betalen als Sergio Perez meer had gepresteerd en als ze de Grand Prix van Singapore hadden gewonnen. Dat evenement bleek de enige race te zijn die een totale overwinningssweep van Red Bull voorkwam. Horner ziet dit echter niet als een teleurstelling, maar eerder als een nederige herinnering dat er altijd ruimte is voor verbetering en dat situaties snel kunnen veranderen. Hij prijst de prestaties van Max Verstappen en het team en benadrukt dat deze auto voor lange tijd herinnerd zal worden als een van de meest succesvolle in de Formule 1-geschiedenis.
De volledige lijst
Team | Punten | Basisvergoeding | Vergoeding per Punt | Totaal |
---|---|---|---|---|
Red Bull | 860 | 657837 | 7893 | 7445817 |
Mercedes | 409 | 657837 | 6575 | 3347012 |
Ferrari | 406 | 657837 | 6575 | 3327287 |
McLaren | 302 | 657837 | 6575 | 2643487 |
Aston Martin | 280 | 657837 | 6575 | 2498837 |
Alpine | 120 | 657837 | 6575 | 1446837 |
Williams | 28 | 657837 | 6575 | 841937 |
AlphaTauri | 25 | 657837 | 6575 | 822212 |
Alfa Romeo | 16 | 657837 | 6575 | 763037 |
Haas | 12 | 657837 | 6575 | 736737 |