Het laatste Formule 1 nieuws. Alle ontwikkelingen, coureurs, actuele standen en kalender
Home F1 nieuws Red Bull onderzoekt flexibele voorvleugels: FIA verduidelijking noodzakelijk
F1 nieuws

Red Bull onderzoekt flexibele voorvleugels: FIA verduidelijking noodzakelijk

194
Christian Horner
Foto: Inside the Race

Red Bull is bereid om de route van flexibele voorvleugels te verkennen, zoals gebruikt door rivaliserende teams, mits de FIA deze als acceptabel beoordeelt. Christian Horner, teambaas van Red Bull, heeft aangegeven dat het team niet zal aarzelen om dezelfde weg in te slaan als McLaren en Mercedes, als blijkt dat hun oplossingen binnen de reglementen vallen.

“Als het als acceptabel wordt beschouwd, dan zal dat ons natuurlijk aanmoedigen om soortgelijke oplossingen te volgen,” – Christian Horner.

In 2024 heeft de FIA maatregelen genomen om de voorvleugels van de auto’s nauwlettend in de gaten te houden. Er is toenemende aandacht voor de mate van flex in de voorvleugels van teams zoals McLaren en Mercedes, waarbij Red Bull en Ferrari de kwestie hebben aangekaart bij de FIA.

Hoewel de FIA de vleugels als conform de huidige regels ziet, is de discussie nog lang niet voorbij. Een technische richtlijn, TD034G, werd geïntroduceerd om de voorvleugels strenger te controleren met behulp van ultra-high-resolution camera’s en tracking dots.

Red Bull’s flexibele voorvleugel: waarom de FIA betrokken is

Na de Grand Prix van Italië nam de discussie rondom de flexibele voorvleugels toe. Helmut Marko, adviseur van Red Bull, riep openlijk op tot een grondige analyse van de voorvleugels van rivalen zoals McLaren en Mercedes.

De FIA heeft sindsdien aangekondigd dat ze gegevens verzamelen om inzicht te krijgen in de verschillen in flex tussen de teams. Het gebruik van camera’s die gericht zijn op de voorvleugels van de auto’s, helpt de FIA om flexpatronen te monitoren.

Lees ook:  Liam Lawson krijgt kans in 2024, maar Christian Horner houdt deuren open

Het technische richtlijn TD034G is sinds de Belgische Grand Prix in werking en biedt de FIA de mogelijkheid om tijdens verschillende sessies op uiteenlopende circuits data te verzamelen over de dynamische gedragingen van de voorvleugels. Hoewel alle teams op dit moment binnen de regels opereren, blijft de FIA de situatie evalueren.

De FIA benadrukt dat er op dit moment geen plannen zijn om op korte termijn nieuwe tests te introduceren. De huidige statische belastingstests, die het niveau van flexibiliteit controleren, zijn mogelijk aan aanpassingen toe voor 2025.

Dit komt omdat de aerodynamische belasting van voorvleugels tussen teams verschilt, wat het lastig maakt om een universele test te vinden die voor iedereen werkt.

Red Bull’s positie ten opzichte van de FIA-regels

Christian Horner bevestigde dat Red Bull, met acht races te gaan in het 2024-seizoen, zich bereid toont om een flexibelere voorvleugel te ontwikkelen als de FIA geen regels oplegt die dat verhinderen. Het is duidelijk dat Red Bull, net als elk ander team, voortdurend op zoek is naar nieuwe oplossingen binnen de marges van de regels.

“Het is één van die dingen die, zoals ik al zei, als het als acceptabel wordt beschouwd, dan volg je die route,” – Christian Horner.

De technische reglementen van de FIA zijn, volgens Horner, duidelijk. Het komt neer op de interpretatie van deze regels en de manier waarop teams ze kunnen benutten om een aerodynamisch voordeel te behalen.

De kwestie rond flexibele vleugels doet denken aan de veranderingen die in 2021 werden doorgevoerd rondom Baku, waarbij de voorvleugeltests werden aangescherpt ondanks dat de vleugels van de teams de eerdere tests hadden doorstaan.

Lees ook:  Red Bull beschuldigt McLaren van illegale voorvleugel: FIA overweegt onderzoek

Belangrijke inzichten over FIA’s flexregels

De voorvleugels van alle teams worden momenteel onderzocht op conformiteit met de 2024-regels. Het doel van de FIA is om een uitgebreid databestand op te bouwen dat hen in staat stelt om objectieve conclusies te trekken over de dynamische patronen die op de baan worden waargenomen.

Dit proces wordt voortgezet tot de Grand Prix van Singapore, waarbij de FIA gebruikmaakt van video’s van de voorvleugels tijdens verschillende races.

  • Technische richtlijn: TD034G, geïntroduceerd om voorvleugelflex nauwkeuriger te monitoren.
  • Data verzameling: Begonnen bij de Belgische Grand Prix, door camera’s te plaatsen die de flexibiliteit van voorvleugels registreren.
  • Statistieken: Alle voorvleugels voldoen momenteel aan de 2024-regels, ondanks de zorgen over flex.

Flexibiliteit en de toekomst van de Formule 1-regels

Hoewel de FIA geen plannen heeft voor directe veranderingen, blijft het monitoren van voorvleugelflex een belangrijk aandachtspunt. Aerodynamische verschillen tussen de teams, in combinatie met uiteenlopende constructiemethoden, maken het lastig om uniforme testen te implementeren.

Het blijft voor de FIA een uitdaging om flexibele componenten zoals voorvleugels en andere aerodynamische elementen op een eerlijke manier te controleren. Het is echter duidelijk dat Red Bull klaar staat om zich aan te passen aan elke nieuwe ontwikkeling, mits dit binnen de regels valt.

Dit toont wederom aan hoe belangrijk het is om regels in de Formule 1 helder en consistent te houden, zodat teams weten waar ze aan toe zijn en hun auto’s dienovereenkomstig kunnen ontwikkelen.

Gerelateerd nieuws

Daniel Ricciardo’s laatste race bij Red Bull: Lawson staat klaar voor zijn kans

Het lijkt erop dat Daniel Ricciardo zijn laatste race voor Red Bull...

Webber kritisch op McLaren: ‘ ze hadden Piastri’s overwinning beter aan kunnen pakken’

McLaren’s aanpak tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan, waar Oscar Piastri zijn...

Red Bull ervaart ‘enorme tegenslag’ voorafgaand aan Singapore Grand Prix

Het gaat niet lekker voor Red Bull. Nog voordat de Grand Prix...

Verstappen behoudt kalmte ondanks tegenslag: doorbraak bij Red Bull in zicht?

Max Verstappen verraste iedereen met zijn kalme houding tijdens de Grand Prix...

Keedle onder de indruk van Piastri: ‘het werk van een toekomstig kampioen’

Oscar Piastri bewees tijdens zijn laatste race dat hij alles in huis...

Waarom Mercedes’ winnende vorm in de F1 is verdwenen

Mercedes heeft het zwaar dit seizoen. Na drie overwinningen in vier races...

Toto Wolff reageert op Hamiltons frustratie na de Grand Prix van Azerbeidzjan

Toto Wolff reageerde direct na de race op Lewis Hamiltons frustratie over...

Marko over wanneer Red Bull weer competitief is: ‘dan zullen we er staan’

Helmut Marko heeft aangegeven dat Red Bull verwacht tegen de Grand Prix...