Red Bull heeft McLaren beschuldigd van het gebruik van een mogelijk illegale voorvleugel, een aantijging die de FIA ertoe kan aanzetten om een onderzoek te openen. Tijdens de laatste Grand Prix in Zandvoort finishte Max Verstappen maar liefst 22 seconden achter Lando Norris, een resultaat dat zorgwekkende vragen oproept over de prestaties van de RB20.
Wat ooit een dominante auto was, lijkt nu een probleemgeval te zijn voor zowel Verstappen als Sergio Perez.
Christian Horner, teambaas van Red Bull, heeft laten doorschemeren dat McLaren’s succes mogelijk te danken is aan een innovatieve interpretatie van de FIA-regels met betrekking tot de voorvleugel. Volgens Horner is de hoek van McLaren’s voorvleugel opvallend anders dan die van de rest van het veld.
Dit zou McLaren een aerodynamisch voordeel kunnen geven dat mogelijk niet in lijn is met de geest van de regels. Hoewel Horner McLaren niet direct van valsspelen beschuldigt, suggereert hij wel dat er sprake kan zijn van een grijs gebied binnen de reglementen.
“Als je kijkt naar de hoek van de voorvleugel van McLaren en Mercedes, dan zie je dat deze heel, heel anders is dan die van de rest van het veld,” aldus Christian Horner.
Red Bull heeft zelf problemen met de balans van de RB20, met Verstappen die klaagt over zowel onderstuur als overstuur, wat het rijden met de auto bijzonder moeilijk maakt. Ook het snelle slijten van de banden, vooral aan de linkerkant, maakt de situatie nog nijpender.
Dit heeft ertoe geleid dat Red Bull verschillende setup-experimenten heeft geprobeerd tussen Verstappen en Perez, in de hoop een oplossing te vinden. Helmut Marko, adviseur bij Red Bull, gaf aan dat het team dringend op zoek is naar antwoorden om weer competitief te worden.
Wat is er mis met Red Bull?
Het seizoen begon voor Red Bull en Max Verstappen met een schijnbaar onoverwinnelijke auto. Verstappen won zeven van de eerste tien races, en de RB20 leek onaantastbaar. Echter, in de laatste vijf races heeft Red Bull geen enkele overwinning behaald.
Dit is een scherpe daling in prestaties voor een team dat gewend is om regelmatig te winnen. De situatie werd nog pijnlijker toen Verstappen in zijn thuisrace in Zandvoort als tweede eindigde, 22 seconden achter Lando Norris.
Verstappen klaagde na de race over een gebrek aan controle over de auto. Hij gaf aan dat de auto niet reageerde zoals hij wilde, met een gebrek aan grip en balans. Het probleem lijkt te liggen in de afstelling van de auto, die zowel onderstuur als overstuur vertoont, wat de controle voor de coureur bemoeilijkt.
Dit probleem is verder verergerd door buitensporige bandenslijtage, vooral aan de linkerkant van de auto, waardoor het moeilijk is om consistente rondetijden te rijden.
Red Bull heeft verschillende opstellingen getest tussen Verstappen en Perez om de balansproblemen op te lossen, maar tot nu toe zonder succes. Het team is wanhopig op zoek naar een oplossing voordat het seizoen volledig uit hun handen glipt.
McLaren’s snelle opkomst
McLaren heeft dit seizoen een opmerkelijke ontwikkeling doorgemaakt. Waar het team aan het begin van het seizoen moeite had om competitief te zijn, heeft het nu een auto die niet alleen snel is, maar ook consistent. In Zandvoort domineerde Lando Norris de race van start tot finish, eindigend met een voorsprong van 22 seconden op Verstappen.
McLaren heeft het afgelopen seizoen een reeks updates doorgevoerd die de prestaties van de auto aanzienlijk hebben verbeterd. Deze updates hebben ervoor gezorgd dat de MCL38 nu een van de snelste auto’s op de grid is, met sterke prestaties in verschillende soorten bochten en op rechte stukken.
Het team heeft ook laten zien dat het uitstekend met de banden kan omgaan, een gebied waar Red Bull momenteel mee worstelt.
McLaren’s voorvleugel
Christian Horner heeft de aandacht gevestigd op de voorvleugel van McLaren, die volgens hem een sleutelrol speelt in hun recente successen. De voorvleugel is een cruciaal onderdeel van een Formule 1-auto, omdat het niet alleen neerwaartse druk genereert, maar ook de luchtstroom over de rest van de auto beïnvloedt.
Een kleine aanpassing aan de voorvleugel kan daarom grote gevolgen hebben voor de prestaties van de auto.
Horner suggereert dat McLaren en mogelijk Mercedes een manier hebben gevonden om de FIA-regels op een unieke manier te interpreteren, waardoor ze een aerodynamisch voordeel hebben. Dit heeft geleid tot speculatie dat de FIA mogelijk een onderzoek zal openen om te bepalen of McLaren’s voorvleugel inderdaad binnen de regels valt.
Red Bull’s oplossingen
Terwijl McLaren indruk blijft maken met hun snelheid en consistentie, is Red Bull koortsachtig op zoek naar oplossingen voor hun problemen. Het team heeft verschillende setups geprobeerd om de balansproblemen van de RB20 op te lossen, maar tot nu toe zonder succes.
Helmut Marko heeft aangegeven dat er iets in de pijplijn zit, maar of dit op tijd zal zijn om Red Bull weer competitief te maken, blijft de vraag.
De komende races zullen cruciaal zijn voor Red Bull. Als ze hun balans- en bandenslijtageproblemen niet snel oplossen, kan hun voorsprong in het kampioenschap verder afnemen. Ondertussen lijkt McLaren klaar om hun recente successen voort te zetten, wat de spanning in het kampioenschap alleen maar zal vergroten.