Na de onthulling van Red Bulls nieuwe automodel voor het komende seizoen, was iedereen minstens gezegd verrast door de veranderingen die we konden zien. Hoewel het slechts een showcase van de auto was, was er een gevoel dat Red Bull veel onder de pet hield en niet gretig was om alle details aan het publiek te onthullen. Echter, op de eerste dag van het testen, konden we zien dat Red Bull had besloten te demonstreren hoe zelfverzekerd ze zijn in hun ontwerp, dat compleet anders is dan anderen. Laten we eens kijken naar het pad dat Red Bull heeft genomen en de hoofdrollen van de nieuwe aerodynamische elementen op de auto.
Innovaties op de Red Bull RB20 onder de loep
Zeker, het meeste lawaai is gegenereerd door de nieuwe zijpodiuminlaten – die de nieuwe naam “haaienmond” inlaten hebben gekregen. Vorig jaar zagen we hoe Red Bull een trend startte met “onderbijt” inlaten. De onderlip van de inlaat was meer uitgesproken en strekte zich veel verder uit naar de voorkant van de auto in vergelijking met de bovenlip. Gedurende het laatste seizoen evolueerde dit ontwerp in termen van het versmallen van de inlaat en het zijwaarts uitbreiden ervan. Wat we nu kunnen zien is een compleet tegenovergestelde, een “overbijt” uiterlijk. Specifiek, de bovenlip van de inlaat is veel meer uitgesproken en lijkt meer afgeronde randen te hebben in vergelijking met het vorige jaar. Het is uitdagend om dit ontwerp een inlaat te noemen, gezien de positie en de hoek waarop het zich bevindt.
Wat beoogt Red Bull eigenlijk met deze zet?
In de Formule 1 spelen, zoals gewoonlijk, verschillende factoren een rol. Allereerst moet worden opgemerkt dat zonder de nodige hulpmiddelen, we niet met zekerheid kunnen spreken over de aerodynamica en de rollen van aerodynamische componenten op een auto. Echter, wat we wel kunnen doen, is een goede schatting maken van wat er daadwerkelijk gebeurt. Het eerste wat je wint door te veranderen van een onderbijt inlaat naar een overbijt uiterlijk is een schonere luchtstroom over de zijpodia. Sinds de introductie van de nieuwe regelgeving heeft het Oostenrijkse team de nadruk gelegd op downwash zijpodia, waarbij de luchtstroom over hen cruciaal is.
De magie van de “haaienmond” inlaten
Wat zeer ongebruikelijk is, is de positie van deze inlaat. In de vloeistofdynamica hebben we een fenomeen genaamd de grenslaag, wat aangeeft dat de stroomsnelheid zeer dicht bij een oppervlak aanzienlijk lager is in vergelijking met de stroom een beetje verder ervan. Dit betekent dat Red Bull vrij zelfverzekerd is in de effectiviteit van dit idee, gezien de positie van de inlaat niet zo goed is. Echter, de echte magie van de “haaienmond” inlaten ligt in de enorme undercut ruimte eronder. Red Bull-ingenieurs hebben door deze zet een zeer groot gebied verkregen om de aerodynamica te manipuleren.
Op de eerste dag van het testen konden we zien dat Red Bull het snelste team op de baan was. Echter, teams testen nog steeds nieuwe dingen en zijn niet gretig om de daadwerkelijke snelheid die ze hebben te tonen. Het zal zeer interessant zijn om de rest van het testen te volgen en natuurlijk het begin van het seizoen wanneer we de echte resultaten van deze ongebruikelijke en vindingrijke ontwerpen zullen zien waarvoor de Red Bull-ingenieurs verantwoordelijk zijn. Voor nu blijft de meest significante indruk die overblijft het niveau van vertrouwen dat Red Bull heeft als team.