Norris’ strijd tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten
Norris passeerde Ferrari’s Charles Leclerc bij de start en leidde de eerste helft van de Grand Prix van de Verenigde Staten op zondag. Echter, hij kon Red Bull’s Max Verstappen niet van een 15e seizoensoverwinning afhouden en moest ook Lewis Hamilton’s Mercedes laten passeren in de slotfase. Na afloop werd Norris teruggeplaatst naar de tweede plaats toen Hamilton werd gediskwalificeerd vanwege overmatige plank slijtage. Dit betekent dat de Brit nu in drie van de laatste vier races als tweede is geëindigd.
Norris over zijn kansen voor de toekomst
Ondanks de progressie die McLaren heeft geboekt en dat zondag “nog steeds een geweldige dag voor ons was”, voelde Norris dat zijn beste kansen om zijn eerste Grand Prix-overwinning in 2023 te behalen nu voorbij zijn. “Denk ik dat onze beste kansen voorbij zijn? Ik zou ja zeggen,” zei Norris. “Ik denk dat Qatar onze beste kans was om een race te winnen. En die heb ik gemist. Er zijn geen supersnelle, Suzuka-stijl, Qatar-stijl circuits meer waar we sterk zijn.” Hij voegde eraan toe dat hij niet denkt dat er nog goede kansen voor McLaren aankomen. “Ik wil gewoon hopen dat we goede resultaten kunnen behalen en ik denk dat we nog steeds kunnen vechten voor podiumplaatsen, maar deze jongens zijn te snel voor mij.”
Evaluatie van de komende races
Norris baseert zijn beoordeling op de achilleshiel van McLaren: hun aanhoudende zwakte in langzame bochten. Dit kan een probleem worden in alle vier de resterende races in Mexico, Brazilië, Las Vegas en Abu Dhabi. “Als je kijkt naar de GPS-overlays van hoe slecht we zijn in de trage gebieden, zie ik niet uit naar Brazilië,” legde hij uit. “Ik denk dat we het daar behoorlijk moeilijk gaan hebben. Vegas en Abu Dhabi zijn waarschijnlijk de betere.”
Problemen tijdens de race in Austin
In Austin had Norris zichtbaar moeite in bocht 11, waar hij met zijn voorwiel blokkeerde in ronde 25 voordat hij de leiding aan Verstappen overgaf. Volgens teambaas Andrea Stella was die langzame bocht verder bewijs dat de problemen van het Woking-team met lage snelheden nog niet zijn verholpen, iets dat pas in 2024 zal worden aangepakt. “Het remmen voor bocht 11 en vervolgens de tractie uit bocht 11 was het meest problematische vanuit een auto performance oogpunt,” legde hij uit. “Het was geen verrassing. Het heeft te maken met hobbels en met remmen en tractie in twee zeer langzame bochten, waarvan we al zeiden dat we weten dat de auto daar niet heel goed presteert. Er is dit seizoen geen oplossing om dit te verhelpen.”